Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback geven en ontvangen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Sociale Studies Workshop alumnidag
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
PAD Mindfulness en Yoga
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en dementie
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Presenteren en communiceren
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Gespreksvaardigheden
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Module communicatie 1 Les 1: Basisvaardigheden.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
motiverende gespreksvoering
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Gespreks-vaardigheden
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Methodiek: Plancyclus
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 7e les.
Reflecteren even pas op de plaats
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
gesprekstechnieken Les 2
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie. Les 1 Docent: Johan v.d. Sloot j.h.van.der.sloot@hr.nl

Wat gaan we doen? Voorbereidingen op de lessen. Wat is ‘Communicatie’? Clientgerichte benadering - Carl Rogers Openen van een gesprek Afronding: wat heb je geleerd? 5

Voorbereidingen: Kennismaking Inleiding en toelichting Vragen over studiehandleiding Vragen over eindtoetsing 10

Definitie communicatie (Frank Oomkes) Uitwisseling: twee richtings verkeer Symbolische informatie: info dat ergens een symbool van is lach, teken, .. Het verwijst naar iets anders: steen als richting Tussen mensen: geen communicatie met dieren Onmiddellijk: direct contact Gemedieerd: medium ertussen (camera) Deels bewust: communicatie wordt ook non-verbaal gegeven Geinterpreteerd: verwerking van een bericht Communicatie is de uitwisseling van symbolische informatie, die plaatsvindt tussen mensen die zich bewust zijn van elkaars aanwezigheid, onmiddellijk of gemedieerd. Deze informatie wordt deels bewust, deels onbewust gegeven, ontvangen en geïnterpreteerd. 10

Voorbereiding van een gesprek A codering decodering B Bron verzender kanaal ontvanger Bestemming ruisbron 15 feedback

Cliëntgerichte benadering Carl Rogers Opdracht: Haal een situatie naar voren waarin jij je probleem aan een ander vertelde. Wat maakte dat je je “gehoord voelde” of dat je “niet begrepen” werd. 15

Carl Rogers: uitgangspunten Elke mens is gericht op “zelfactualisering” Een mens kan nadenken over zichzelf en zijn omgeving. De mens heeft andere mensen nodig De mens ontwikkelt een toekomstgericht 10

Cliëntgerichte benadering. Carl Rogers Houding Hulpverlener: Empathie Onvoorwaardelijke acceptatie Congruentie 10

Rogers: empathie Empathie is “de wil om het te begrijpen” Empathie is geen “sympathie” (medelijden) Empathie = inlevingsvermogen = Ik begrijp dat dit bij jou enorm veel pijn doet. Stelling: “Mensen hebben een oerdrang tot ontwikkeling”. Empathie -> begrip -> inzicht in blokkades Empathie richt zich op innerlijke ervaringen van de klant. Empathie richt zich op emotionele ervaringen d.m.v. reflecteren van gevoelens. 15

Rogers: Onvoorwaardelijke acceptatie. Niet gericht op het gedrag van de klant Wel gericht op: gedachten, gevoelens, belevingen. Blokkades ontstaan door schaamtes Acceptatie van schaamtes opent iemands “zijn” Openheid zorgt voor pers. Groei en ontwikkeling 15

Rogers: congruentie Congruentie = echtheid Problemen zorgt voor geslotenheid van mensen. Mensen gedragen zich alleen volgens de normen van de omgeving/maatschappij. Stelling: hulpverlener congruent -> klant congruent. 10

Rogers en zijn kritiek 1. Te optimistisch: inzicht is niet voldoende. Voorbeeldgedrag is ook nodig Zelfontplooiing, maar ook rekening houden met je omgeving. 2. Te vaag: Uitleg over verandering in denken en voelen. Alleen “ruimte” bieden is niet genoeg. 10

Opdracht: Luisteren Vorm drietallen. Allen: Kies een foto/kaart die symbool staat voor een concrete situatie in je werk A: laat de foto/kaart zien. B en C: stellen vragen over de situatie. Aan het eind vertelt B de eindsituatie van A. Spelregels: A mag niet meer vertellen dan er gevraagd wordt (belangrijk!). A mag wel reageren in termen van: hoe bedoel je, ik snap je vraag niet etc. 20

Opening van een gesprek 1. Afstemming 2. Wederzijdse verwachtingen 3. Werkwijze van de hulpverlener (samen verantwoordelijk) 4. Probleemverheldering 5. Wat speelt er (probleemnuancering) 6. Hulpvraag formulering (Mandaat) Wondervraag Einddoel SMART 7. Wat is er aan het probleem te doen (probleembehandeling)? 8. Reacties van de klant 9. Afspraken maken. 15

Openen van gesprek/mandaat vorm: rollenspel, De opening van het gesprek: Heb oog voor ‘ontwikkeling / leren’ Wees respectvol voor alle partijen, aanwezig en niet aanwezig Bevestig, benoem het positieve Staar je niet blind op de inhoud, heb oog voor de interacties Staar je niet blind op gedrag, heb oog voor inzet van alle partijen Help ouders naar elkaar te luisteren Bespreek het mandaat, wat je voor de ouders kan/mag betekenen Doe geen beloftes die je niet kan waarmaken Functie van ‘stiltes’ 30

Openen van gesprek/mandaat vorm: rollenspel. Start van het 1e gesprek: http://www.psychologischegespreksvoering.nl/vip_2_deel_1/probleemverheldering/oefening_1 10

Oefenen: Oefening 1: “Het ideale Openingsgesprek”. Context: 1e gesprek, moeder + dochter (15 jr), probleem: dochter zit te veel achter de computer. Doel: Formuleren van een hulpvraag Oefening 2: Context: 1e gesprek ,moeder komt naar je toe en wil praten over haar zoon (17 jr). Probleem: zoon wil geen financiële bijdrage leveren aan het gezin. Vraag: Hoe bouw je het 1e gesprek op? Oefening 3: Neem een 1e gesprek op je werk met een klant. Speel de situatie uit. Analyseer de situatie Pas de behandelde lesstof toe. 20

Leerdoelen/nieuwsgierigheid Formuleer ‘Nieuwsgierigheden’ (leerdoelen) aan de hand van: De behandelde lesstof Communicatie situaties die jij lastig vindt? Communicatie Situaties in je privé- situatie Wat wil je te weten komen? Waar wil je je in verdiepen? Welk onderwerp wil je met collega’s bespreken? 10

Afronding Huiswerk: Opdracht 1 Literatuur bestuderen over basisvaardigheden: Basisvaardigheden oefenen op je werk/stage. Welke vaardigheid beheers je wel/niet? 10 - 240

Evaluatie Wat heb je geleerd? Welk onderwerp heeft je aangesproken? Welke vaardigheid ga je oefenen?

brainstormreflectie Stap 1 Eén deelnemer (de inbrenger) brengt een actuele ervaring (uit zijn beroepspraktijk) in. Hij beschrijft zijn ervaring – zowel de feiten als de emoties die de situatie heeft opgeroepen. Hij geeft in één à twee zinnen de situatie weer, in één à twee zinnen wat de prikkel is en in één zin de vraag. De prikkel kan zowel een positieve ervaring als een probleem zijn. Stap 2 De andere deelnemers stellen de inbrenger enkele open, niet-suggestieve vragen ter verheldering van de inbreng. Denk aan ‘wie, wat, waar, wanneer en hoe’-vragen. Stap 3 De deelnemers noteren hun reacties op post-its: alle associaties, interpretaties, vermoedens en aandachtspunten zijn van waarde. Let op: één opmerking per post-it, geen volzinnen of tips. De post-its worden door de deelnemers willekeurig op een flap-over geplakt. Maximaal dertig post-its in totaal. Stap 4 De inbrenger rangschikt de reacties van de groep in vier categorieën -ik, ander, omgeving, anders- Stap 5 De reflectiegroep splitst zich op in vier subgroepen. Elke subgroep krijgt een categorie toegewezen. Vervolgens formuleert elke subgroep een vraag die achter de reacties in de betreffende categorieën had kunnen liggen. De inbrenger doet hier niet aan mee. Stap 6 De inbrenger geeft reactie op de per categorie geformuleerde vraag van de subgroepen. AFRONDING Stap 7 De inbrenger blikt terug op zijn beginvraag en denkt tot slot na over de mogelijke aanpak van zijn inbreng. Wanneer de inbrenger met een duidelijk voornemen komt, moedigt de begeleider hem aan om daarover concrete afspraken te maken met een van de deelnemers.