Wat gebeurde er in 1995 in Srebrenica?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Advertisements

Verborgen vormen van pesten
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Over consumenten, gedrag en marketing
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Geschiedenis havo 4 - een introductie
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Hoofdstuk 3 Inleiding Recht
Jezelf kort voorstellen.
Hfdst 15 strafprocesrecht
Deel 3 Paneldiscussie. Krijgt de christelijke invalshoek voldoende aandacht in de medische zorg? Lieverse: Christenen zijn als minderheid vaak bang om.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Visie & Strategie.
Samenvatting Havo 5.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Kaarten op tafel.
Aanvaarding en tolerantie
SCRUM Agile ontwikkelen
Portfolio Presentatie
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Battle over History (kijk vanaf 01min00 tot en met 7min39)
Verschillende rollen en stijlen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Genocides.
Nieuwe gewoontes aanleren met SharePoint
Balans Jezus vertelt dat we stevig staan als we naar Zijn woorden luisteren en er ook wat mee doen. En dat we minder stevig staan als we alleen Zijn woorden.
LOB zeven stappen naar succes
Beleving tijdens het sterven
Digi(bord)boek project <titel project>
Beeld magazine.
Loopbaan en burgerschap les 2
Zwart wit denken in de klas
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Toolbox Ongunstige werkhouding
volgende bladzijde terug
Algemene ziekteleer Lymfestelsel en afweer
Overval wat nu?.
Gesprekstechnieken Les 6.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Loopbaan en burgerschap les 3
gesprekstechnieken Les 2
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Wat gebeurde er in 1995 in Srebrenica? Les 1 – De feiten Wat gebeurde er in 1995 in Srebrenica?

Woordweb – komt waarschijnlijk niet al te veel uit.

Wat zie je?

Cry from the grave (kijk vanaf 01min48 tot en met 3min50 en van 51min tot 54min 59 )

Opdracht 2: de feiten Opdracht 2 bevat tijdsaanduidingen en toelichtingen die te maken hebben met de genocide in Srebrenica. Bij ieder nummer hoort een tijdsaanduiding en een toelichting. Zoek bij iedere tijdsaanduiding de juiste toelichting. Zo ontstaat er een kloppend feitenrelaas. Je hebt nu een overzicht van de gebeurtenissen die leiden tot de genocide in Srebrenica.

De zaak 1915 en het begrip genocide Definitie van genocide volgens de resolutie van de VN uit 1948 Genocide betekent een van de volgende daden, gepleegd met de intentie een nationale, etnische, radicale of religieuze groep gedeeltelijk of totaal te vernietigen. Hieronder vallen: Van toepassing? Vermoorden van leden van de groep. Veroorzaken van ernstige geestelijke of lichamelijke schade aan de leden van de groep. Het opzettelijk implementeren van leefomstandigheden die gericht zijn op gedeeltelijke of totale fysieke vernietiging van de groep. Maatregelen die erop gericht zijn geboorten binnen een groep te verhinderen. Het onder dwang transporteren van kinderen van de ene groep naar een andere groep.

Acht fasen genocidaal proces (I) Classificatie categorisering van ‘groepen’ mensen, wij en zij, etnisch, raciaal, cultureel, religieus of nationalistisch. Symbolisatie benoemen en vastleggen van ‘uiterlijke’ en etnische verschillen of herkenbaar maken van de andere groep door symbolen. Dehumanisatie of ontmenselijking ontkenning van de menselijkheid van de andere groep, bijvoorbeeld door het gebruik van medisch jargon (ziektekiemen) of dierennamen (ratten, kakkerlakken). Vernietiging van identiteit.

Acht fasen genocidaal proces (II) Organisatie genocide komt voort uit collectieve actie die voorbereiding vergt: er moeten manschappen en wapens zijn, en een bepaalde sociale organisatie (hierarchie, bureaucratie). Polarisatie extreme groepen komen tegenover elkaar te staan, waarbij alle nuance of gematigdheid een bedreiging is. Degenen met een gematigd standpunt vormen de grootste bedreiging voor de dadergroep. Voorbereiding daaronder valt identificatie (lijsten, landkaarten, id kaarten), onteigening van bezit, concentratie of verzamelen, en transportatie.

Acht fasen genocidaal proces (III) Vernietiging vermoorden van leden van de groep, ook kinderen, ‘zuivering’. Ook materiele vernietiging, materiele cultuur, bezit. Ontkenning het laatste stadium van elke genocide is ontkenning, graven worden verborgen, bewijsmateriaal vernietigd, narratief wordt aangepast, sterftecijfers naar beneden bijgesteld, verzachtende omstandigheden aangevoerd (‘het was oorlog’), en er wordt gediscussieerd of de daad wel binnen de precieze juridische definitie van genocide.

Opdracht 3 Stel aan de hand van het bekeken filmfragment, het gemaakte feitenrelaas, het Genocideverdrag van de VN en de acht fasen van Stanton vast volgens welke stappen de genocide in Srebrenica heeft plaatsgevonden.

Wat zie je nu – nu je weet wat hier gebeurd is?

Hoe gaat het nu in Bosnië? Les 4 – Het heden Hoe gaat het nu in Bosnië?

Les 6 – De zwarte bladzijde Een socratisch gesprek over…

Basishouding socratisch gesprek Zet je actief in voor het gesprek Stel een fundamentele vraag die voor iedereen betekenisvol is Doe geen beroep op autoriteit Luister naar elkaar Streef naar consensus (overeenstemming)

Basisregels socratisch gesprek Stel vragen zoals 'Hoe komt het dat…?’ ‘Wat denk je bij…?’ Houd een dialoog. Het socratisch gesprek moet een gesprek blijven. Geef een ander ruimte om ook wat te vertellen. De deelnemers kan op ieder moment gevraagd worden een samenvatting te geven van wat de ander heeft gezegd. Denk voor de ander. Je moet proberen mee te denken met degene die aan het woord is. Kun je volgen wat hij bedoelt? Maak alleen opmerkingen die iets met de vraag te maken hebben. Luister zo veel mogelijk, schrijf zo min mogelijk