(Ped)agogiek Hoorcollege 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van de UNCO-MOB
Advertisements

Interventie en implementatie
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Motivational Interviewing
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
HOOFDSTUK 8 ORGANISATIE ALS FLUX EN TRANSFORMATIE
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Dossier Empowerment.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Algemene Sociologie PA – B1
Organisatiepsychologie les 1
Dorien `t Hart - Blagojevic Med.hro.nl/hardo Inleiding in de (ped)agogiek Werkcollege 2.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Opvoeding en pedagogiek
Ontwikkeling en de basisschool
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Ontwikkeling en de basisschool
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Waar gaat het vandaag over?
Opgroeien in de stad les 3
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
gespreksvaardigheden
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
(Ped)agogiek Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 2
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Begeleiden en Coachen week 5
(Ped)agogiek Hoorcollege 8
Klinische les medisch maatschappelijk werk
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Agogische theorieën SPH leerjaar 1, kwartaal 1. Taakgebied en beroep.  “Zorgvuldig omgaan met onzekerheden”; afstemmen*.  Hulpverlening tegen de tijd.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Les 4: module De Professional
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
H2 Een leven lang leren.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

(Ped)agogiek Hoorcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu vrije@hr.nl med.hro.nl/vrije

Vandaag Terugblik Hoofdstuk 2 Brinkman - Motivatie - De gelaagde persoonlijkheid - Weerstand en afweer - Neerwaartse en opwaartse spiralen Hoofdstuk 3 Brinkman - Veldtheorie - Consistentietheorie - Innovatietheorie - Theorie van gepland gedrag

Terugblik H1 Agogiek = de leer van het doen veranderen van mensen Kenmerken van agogiek Niveaus van psychosociaal functioneren

Terugblik H8 Veranderingen in de samenleving - cultuur - sociale structuur Besluitvorming Verklaringen, weerstand en invalshoeken

Terugblik artikel De (pedagogische) ‘civil society’= maatschappij van (opvoedende) burgers 5

Hoofdstuk 2 Het individu

http://www.youtube.com/watch?v=L8ZBaOxOJ1Y&feature=relmfu Waarom veranderen we???

Bronnen van verandering (1) Idealen Eigen ontwikkeling Innerlijke drang Onvrede met bestaande situatie Informatie in strijd met gedrag

Bronnen van verandering (2) Geheel nieuwe informatie Verwachtingen van anderen Belangen Bedreiging van buitenaf (Plotselinge) wijziging in omstandigheden Indrukwekkende of confronterende ervaring

Motivatie Motivatie = wat zet jou in beweging? Er is meer motivatie als: - bedreiging ↓ - gewenste situatie ↑ - ondersteuning ↑ Resultaat is belangrijk!

Voor de agoog.. Is de motivatie intrinsiek of extrinsiek? Richten op kleine successen Werken met tussenstappen

Gelaagde persoonlijkheid Ieder mens bestaat uit verschillende lagen; verandering kan op verschillende niveaus plaatsvinden

Weerstand tegen verandering Afweermechanismen zijn ‘trucs’ om niet te hoeven veranderen / onaangename informatie buiten de deur te houden

Afweermechanismen (1) Rationalisatie = goedpraten Verdringing = wegstoppen Ontkenning = tegenspreken/negeren Agressie = aanvallen/buiten verhouding kwaad Verschuiving = op iets of iemand anders

Afweermechanismen (2) Vermijding = ontlopen Regressie = terugval in vroeger stadium Overdekking door tegendeel = overschreeuwen met tegenovergestelde Projectie = eigen gevoel aan een ander toeschrijven Diskwalificatie = de ander monddood maken

Psychische bedreiging Verandering brengt enige psychische bedreiging mee Afweer houdt verandering tegen Afweermechanismen belemmeren daadkracht Uitweg: psychosomatische klachten

Voor de agoog.. Alert zijn op weerstand Veilig klimaat scheppen Onvoorwaardelijke acceptatie Cliënt macht laten houden over eigen situatie

Spiralen Vicieuze cirkel Neerwaartse negatieve spiraal Opwaartse positieve spiraal

Vicieuze cirkel Het gevolg van een verschijnsel is tegelijkertijd de oorzaak van dat verschijnsel En dus een aaneenschakeling van gevolgen en oorzaken VB: ik eet omdat ik dik ben, ik ben dik omdat ik eet

Negatieve neerwaartse spiraal Een situatie wordt steeds erger en erger

Opwaartse positieve spiraal Een situatie wordt steeds beter en beter

Interpunctie De manier waarop je naar een situatie kijkt, hangt af van wat je oorzaak en gevolg noemt!

Bijzondere vicieuze cirkel Self fullfilling prophecy = de voorspelling die zichzelf doet uitkomen

Het veranderingsproces Unfreezing → moving → freezing

De 5 fasen van verandering 1. Bewust wording 2. Belangstelling krijgen 3. Overwegen 4. Proef nemen 5. Toepassen (6.) Gedragsbehoud (= afhankelijk van effect)

Veranderingsvoorwaarden en -effecten Effecten van verandering: Inwilliging Identificatie Internalisatie Veranderingsvoorwaarden: Inwilliging: sociaal Identificatie: interpersoonlijk Internalisatie: individueel

Hoofdstuk 3

Veranderingstheorieën Veldtheorie Consistentietheorieën Innovatietheorie Theorie van gepland gedrag

Veldtheorie van Lewin Psychologisch veld: Veranderingskrachten Weerstandskrachten Het afwegen van (psychosociale) voor- en nadelen.

Voorbeeld

Voorbeeld Na 2 onvoldoendes gehaald te hebben denk je erover om voor de volgende toets de studiestof beter bij te houden en beter te plannen Veranderingskrachten? →← Weerstandskrachten - -

Voor de agoog.. Motiveren van veranderingskrachten Weerstandskrachten verzwakken/verminderen

Consistentietheorieën Verstand Gevoel Gedrag Evenwicht bewaren in attitudes: Evenwicht binnen 1 attitude

Consistentietheorieën Evenwicht bewaren: Evenwicht tussen verschillende attitudes Piet Zijn vrouw Ik

Cognitieve dissonantie (Festinger) Mensen zoeken evenwicht tussen de verschillende delen van hun wereld Cognitie: alles wat iemand vindt, weet of denkt. Cognitieve dissonantie: als 2 of meerder cognities met elkaar in strijd zijn

Voor de agoog.. Streven naar een verandering in gedrag, gevoel en kennis Kennis als ingang Gevoel als ingang Gedrag als ingang

Vraag? Op welke component van de attitude spelen de reclamemakers vooral in? http://www.youtube.com/watch?v=LKuFGGpP6tw

Innovatietheorie Innovatie = vernieuwing Kenmerken van een hoge slagingskans van innovatie: Relatief voordeel Meer compatibel Minder complex Beter testbaar Beter waarneembaar

Theorie van gepland gedrag Ajzen & Fishbein, 4 voorwaarden: Waarde onderschrijven Gedragseffectiviteit Persoonlijke effectiviteit Sociale norm

Opdracht Beschrijf bij het volgende voornemen 4 voorwaarden voor gedragsverandering Condoomgebruik om SOA’s te voorkomen Betreffende waarde onderschrijven: Gedragseffectiviteit: Persoonlijke effectiviteit: Sociale norm:

Einde