GEINDIVIDUALISEERD PROJECT VOOR MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE (Voorlopig) Rapport Jan Depauw – Prof. Kristel Driessens (KdG) Louise Méhauden – Prof. Abraham.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het hulpverleningsbeleid van de OCMW’s aan de daklozen
Advertisements

Samenwerking tussen overheden
Quid stages alvorens art. 60§7 ?. Introductie Stages alvorens contract met toepassing van art.60§7 Minimale / maximale duurtijd van de stages ? Verloning.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Studie Evolutie van de situatie van een cohorte werkzoekenden op de arbeidsmarkt.
Besluitvorming in OCMW
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Inburgering Gent. Historiek onthaal van nieuwkomers Project binnen De Poort- Beraber Uitbreiding via Stad Gent Subsidiëring Vlaamse Gemeenschap Decreet.
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Digitale leermiddelen in het mbo
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Met het team onderweg naar gedragen hulpverleningstrajecten
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Resultaten enquête tuchtwet
Het regeerakkoord van 1 dec Werkgroep activering 20 januari 2012.
HULPVERLENERS OVER ‘A’CTIVERING Peter Raeymaeckers Salman Baig M. 1 BaSwA
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Onderzoek Peter Raeymaeckers
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
De stages die voorafgaan aan een artikel 60§7. Context Werkgroep 22 september 2010 Besluiten : Bevoegdheden POD MI Geen nieuwe reglementering Geen wijziging.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
OCMW S AMEN NAAR B OKRIJK : R ESULTATEN VAN DE TEVREDENHEIDSMETING BIJ L IMBURGSE OCMW- CLIËNTEN.
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Focus juli 2014 RVA-SANCTIE EN DOORSTROOM NAAR DE OCMW'S.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
GEINDIVIDUALISEERD PROJECT VOOR MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE (Voorlopig) Rapport Jan Depauw – Prof. Kristel Driessens (KdG) Louise Méhauden – Prof. Abraham.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Onderzoek EVO-OTM Toeslagen in lucht- en expresvervoer.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
GEINDIVIDUALISEERD PROJECT VOOR MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE Jan Depauw – Prof. Kristel Driessens (KdG) Louise Méhauden – Prof. Abraham Franssen (USL) Een.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
De Kracht van Lokaal Maatwerk Workshop. In samenspraak met gemeenten worden lokale initiatieven opgestart Wordt gefinancierd met 10% van het Reïntegratiedeel.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
Sociaal werk in tijden van crises. Lokaal sociaal beleid in verandering. Doctoraatsonderzoek Presentatie doctoraatsonderzoek VVSG - 14 juni 2016 Johan.
Het Grote Participatie Debat Vrijdag 2 september deSingel.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
WELKOM Werkgroep Activering 28 juni 2016
Welzijnsregio Noord-Limburg
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Bevraging GPMI Eerste korte evaluatie bij de OCMW’s van de gewijzigde regelgeving van het GPMI vanaf 01/11/2016 Periode van bevraging: 17 juni 2017 –
Werkgroep sociale activering
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Het GPMI: een praktijkvoorbeeld
Leiding geven aan school ontwikkeling
Mind-Spring Cultuursensitief werken via Mind-Spring
Provinciale lente-ontmoetingsdag Brussel 16 april 2018
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Provinciale lente-ontmoetingsdag Leuven 24 mei 2018
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Transcript van de presentatie:

GEINDIVIDUALISEERD PROJECT VOOR MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE (Voorlopig) Rapport Jan Depauw – Prof. Kristel Driessens (KdG) Louise Méhauden – Prof. Abraham Franssen (USL) Een onderzoek in opdracht van POD Maatschappelijke Integratie April 2015 – September 2015

Inhoud 1. Onderzoeksopzet 2. Kwantitatief luik 3. Kwalitatief luik 4. Vragen en discussie.

1. Onderzoeksopzet Kwantitatief: –Web-enquête bij alle OCMW’s. Kwalitatief: – Open vragen in web-enquête. –Diepgaande bevraging van 16 OCMW’s: 6 Vlaamse 6 Waalse 4 Brusselse OCMW’s. – Experten-seminarie

2. Kwantitatief luik Dataverzameling: web-enquête abonnees e-cho Operationalisering: gepeild naar huidige toepassing en ideeën rond uitbreiding doelgroep en gemeenschapsdienst Analyse: frequentieverdeling, samenhang en verklarende factoren. Resultaten – Representativiteit – Doelgroepen – Procedures – Houdingen tov GPMI – Gemeenschapsdienst

2.1 Representativiteit

Responsgraad naar grootte OCMW’s (in %)

Participatiegraad op niveau respondenten 09/07/15 Percentage Hoofd-Maatschappelijk- Werker 14 Maatschappelijk werker 73 Voorzitter 1 Secretaris 2 Hoofd sociale dienst 8 Andere 2 Totaal100

2.2 Doelgroepen: huidige praktijk 09/07/15

Doelgroep: uitbreiding gewenst? 4 op 10 vindt uitbreiding zinvol. Andere groep dan wie al ruimere doelgroep betrekt.

2.3 Procedure 09/07/15

Sancties Een gedeeltelijke schorsing wordt volgens meerderheid (79%) zelden (40%) of nooit (39%) uitgesproken. 13,5% (van 436 respondenten) verklaart dat altijd (3,2 %) of vaak (10,3%) ook ‘andere’ sancties genomen worden.

Sancties Als er sancties worden genomen komen de sancties van 1 maand frequent voor (59% waarvan 42% ‘vaak’ en 17% ‘altijd’) en die van 3 maanden nauwelijks (96%), namelijk: zelden (47%) of nooit (49%).

2.4 Houding tov GPMI Factoranalyse geeft aan dat er drie ‘houdingen’ te onderscheiden zijn. – GPMI als administratieve formaliteit – GPMI als contractueel ondersteunend kader – GPMI als begeleidingsinstrument. Conclusie: een GPMI is voor de meerderheid van de respondenten een ondersteunend kader dat in zich de potentie heeft van een begeleidingsinstrument. 09/07/15

GPMI als ‘administratieve formaliteit’ 4 uitspraken die verwijzen naar het verplichte en gestandaardiseerde karakter van een GPMI. De meningen zijn verdeeld: 50/50. Interpretatie: de helft slaagt er in een ‘eigen’ invulling aan het GPMI te geven.

GPMI als ‘contractueel kader’ 5 uitspraken die verwijzen naar zaken als het noteren van wederzijdse verwacht- ingen, afspraken en engagementen. De meningen minder sterk verdeeld: meer dan 75% ziet GPMI als contractueel onder- steunend kader.

GPMI als ‘begeleidingsinstrument’ 7 uitspraken die verwijzen naar het faciliteren van intensievere begeleiding, zoeken naar krachten, honoreren van inspanningen, enz. 75% van de respondenten is dit idee genegen

2.5 Gemeenschapsdienst 09/07/15

Modaliteiten gemeenschapsdienst 09/07/15

3. Kwalititatief luik 4 “casestudy” Analysecriteria van de doeleinden van het GPMI Functies van het GPMI Het in perspectief brengen van het GPMI Knelpunten en aandachtspunten

Case study 1: Een (twee, drie,...) GPMI voor iedereen Context: middelgrote provinciestad Een soepele algehele verbreiding Groot aanbod aan collectieve en sociale inschakelingsactiviteiten Een hiërarchische organisatie, maar die rekening houdt met de expertise van de maatschappij Een GPMI dat veel gebruikt wordt in een optiek van nabije begeleiding en een geest van co-construction Zeer zeldzame vrijstellingen Sanctie in laatste instantie

Case study 2: Een GPMI om de gebruiker te beschermen Context: een kleine plattelandsgemeente Maatschappij in “verzet” tegen de politiek Een onverzettelijk advies inzake vrijstellingen >< “we moeten sommige mensen met rust laten” De MW voor een positief, constructief, soepel en evolutief GPMI Onderhandeling: “meer positieve dan negatieve prikkels gebruiken” ”We worden verplicht om de stappen van het GPMI na te leven, niet de inhoud ervan”: een duidelijk onderscheid tussen het project (inhoud) en het contract (vorm) Niet-meetbare evaluaties

Case study 3 : GPMI als multi-tool Context: Grote stad GPMI voor studenten, activering, taaltrajecten, daklozen in de wijk (categorie 2) Breed aanbod sociale en professionele activering Hiërarchische organisatie met ‘specialismen’. Combinatie van functies – GPMI als multi-tool Vrijstelling? Nauwelijks, enkel om gezondheidsredenen Sancties ook ‘andere’, maar steeds weloverwogen

Case study 4: Een bedwingend GPMI Context: kleine Brusselse gemeente Een organisatie die zeer top-down is De bereidheid om te werken als centraal criterium en in en strikte visie Diegenen die zijn vrijgesteld worden “minder regelmatig” opgevolgd Standaard inhoud Een controlemiddel waarin weinig geïnvesteerd wordt in haar begeleidingsdimensie (“Het GPMI biedt niets extra”) Regelmatige sancties

Verbetervoorstellen vanuit de web-enquête Afschaffen (12%) Vorm en inhoud aanpassen (68%) – Verplichting opheffen, snoeien in clausules, standaard- document(en) verdelen, …. Organisatorische ondersteuning (12%) – Administratief of technisch (via ICT) ondersteunen Koppelen aan hulpverlening (4%) – Inbedden in verslaggeving, termijnen versoepelen (startdatum en evaluaties, -zonder- einddatum), … Sanctieprocedure aanpassen (4%) – Afschaffing LL mogelijk maken, sanctie onmiddellijk laten ingaan, sanctie loskoppelen van GPMI, … 09/07/15