SADANopdracht Wat dansen met je doet. Een kwalitatief onderzoek bij kinderen met een mentale beperking. Michelle Vandenhende.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Advertisements

Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag (ITGG) Wetenschappelijke onderbouwing, Behandelprotocol en Implementatie Paula Sterkenburg.
Onderzoek van Ondersteuningsbehoeften
Toegankelijke voorstellingen voor personen met een verstandelijke beperking Vorming publieksbemiddeling Lasso – Faro – 21/11/2011.
Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek
KVB bij mensen met een beperking
Onderwerpsverkenning
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
De invloed van depressie en alcoholverslaving op testresultaten
Muziek is mijn leven..
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Verstandelijke beperking
Deel 2: Ethiologie van verstandelijke beperking
Renaissance en opstand
Succes- en faalfactoren
Seizoensgebonden depressie Seasonal Affective Disorder (SAD)
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Deel 2: Ethiologie van verstandelijke beperking
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Verstandelijke beperking
Ontwikkelingen in de genetische diagnostiek van verstandelijke beperking Maya Wauters 1BaO B2.
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie Oorspronkelijke titel: Fire of God © 1990 Mercy Publishing / Unisong Music Publishers 1/4 GOD.
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
Wat met psychische stoornissen op school?
Verstandelijke beperking
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Automutilatie bij jongeren
Deel 3 : Ethiologie van verstandelijke beperking.
Deel 2: Verstandelijke beperking
DOWN’S SYNDROOM Aline Parmentier – 1BaSW B. Terminologie ◦ Kinderen met Down’s Syndroom ◦ Handicap ◦ Disability.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Verstandelijke beperking Door Matthias Mievis. Inleiding  Verstandelijke beperking: vormen en definities  VB en intelligentiebepaling  VB en het bepalen.
Neem de tijd… Sara Bloemers Heike Wisse. Programma Voorstellen in groepjes Grondhouding Achtergrond en NTS Een aantal patiënten melden zich… Wat ga je.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Via coalities bruggen slaan met de campus Netwerkbijeenkomst Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland,
Cerebrale parese: Over welke kinderen en jongeren hebben we het?
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Dans Mijn spreekbeurt gaat over dans.
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Pathologie en ziektebeelden
De DSM-5 komt er aan Psychiatrieweb.nl/presentaties7.html 17-sep-18.
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Ontwikkelingen in genetische diagnostiek van verstandelijke beperking
Kenniskring jobcoaching SBCM
Angststoornissen en hypochondrie
Transcript van de presentatie:

SADANopdracht Wat dansen met je doet. Een kwalitatief onderzoek bij kinderen met een mentale beperking. Michelle Vandenhende

Mentale beperking Internationale discussie naamgeving - U.K.: ‘ learning disabilities’ - Vlaanderen: ‘ mentale handicap’

3 criteria diagnose mentale beperking Significante beperking in intelligentie Gelijktijdig optredend met significante beperking in het adaptieve gedrag Het optreden van de beperkingen vóór het 18 de levensjaar

Niveaus mentale beperking Zwakbegaafd: IQ 70/75-85/90 Lichte verstandelijke handicap: IQ 50/55-70 Matige verstandelijke handicap: IQ 35/40-50/55 Ernstige verstandelijke handicap: IQ 20/25-35/40 Diepe verstandelijke handicap: IQ lager dan 20/25

VAPH Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap Integratie Participatie Gelijkheid

Onderwijs & vrijetijdsbesteding Buitengewoon onderwijs MPI (medisch-pedagogisch instituut) Jeugdwerkingen en vakantiekampen (Jomba, Akabé, G-sport,…)

ASS Autismespectrumstoornis 75% van de mensen met ASS hebben ook een verstandelijke beperking

Definitie dans ‘Horen en voelen, de muziek laten stromen in je hart en je lichaam, je licht en vrolijk voelen, samen met andere dansers en dan bewegen op het ritme van de muziek met de mogelijkheden die je hebt, dat is dansen.’ (Swinnen, 2011, p.3)

Tijdperken dans De prehistorie bij ceremonies en bij de jacht. De Oudheid bij verschillende rituelen. De Middeleeuwen hierbij verbood de christelijke cultuur het dansen, in de late middeleeuwen de dodendans, volksdans en hofdans. De renaissance werd dans een statussymbool. De moderne dans hier werd dans gebruikt om emoties en gevoelens te uiten. De postmoderne dans was een reactie op de moderne dans. De postmoderne choreografen zijn van mening dat dans enkel om beweging gaat. Neo-expressionisme hierbij ligt de nadruk op de expressie van de gevoelsinhoud.

Bewegingsexpressie Emoties uiten Communicatiemiddel Eigenwaarde van de persoon behouden Ontwikkelen van zelfexpressie Positief lichaamsbeeld

Bronnen Lasat, M.(2013). Wat dansen met je doet. Een kwalitatief onderzoek bij kinderen met een mentale beperking. Plaats: Universtiteit Gent/ Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen Schalock, R.L., Borthwick-Duffy, S.A., Bradley, V.J., Buntinx, W.H.E., Coulter, D.L., Craig, E.M. (2010). Intellectual Disability: Definition, Classification, and Systems of Supports. Washington DC: AAIDD. APA, Americain psychiatric organization (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders - Fourth edition. Washington DC: APA Swinnen, L. (2011). Inclusie dans. Dans voor dansers met een verstandelijke handicap. Bombeke L. (2009). Durf je dans! Plantyn NV. Pratt, R.R. (2004). Art, dance and music therapy. Physical medicine and rehabilitation clinics of North America, 15,