Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Gegevens/Informatie/Kennis
Corporate Portfolio Management
LI in de gezondheidszorg UMC St Radboud Ziekenhuis
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Business concept SMART-consultants
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Klassieke AO Leseenheid1
Management : situering en begrip
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
Les 1 M&O.
Logistiek management: begrippen en principes
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Naar een optimaal HR - beleid
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 2 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 1 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 4
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Business IT & Management
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMAIV04 Algemene Automatisering van de Informatievoorziening Afkortingen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Indeling van hoofdstuk 2
Internationale handel
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 2 - Bedrijfstypologieën Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk Rotterdam, 00 januari 2007

Even voorstellen Jean-Pierre Beelen Hogeschooldocent Principal Consultant Achtergrond Bedrijfskundige informatievoorziening > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in (Sales)Consultancy > 15 jaar ervaring Solution / Services Marketing Specialismen Business & ICT Alignment Marketing en Portfolio analyse ICT Management

Bereikbaarheid E-mail j.p.m.beelen@hr.nl jeanpierre.beelen@kpn.com Profile http://www.linkedin.com/in/jbeelen Twitter http://twitter.com/djiepie Fileshare http://med.hro.nl/beejp

Wat gaan we doen? Twee bedrijfskundige thema’s per week Thema’s: tools die je gebruikt in project 1 (Cronus) De modulewijzer: op Natschool en med.hr.nl/beejp Beoordeling Tentamen; Multiple Choice (40 vragen)

Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: 978-90-01-85024-1 (8e druk) bezoek de website www.marcusvandam.noordhoff.nl Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: 978-90-01-84180-5 (7e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: 978-90-01-79718-8 (21e druk)

Planning 31 Aug - Introductieles en Marketing 7 Sept - Bedrijfstypologieën en Dienstverlening 14 Sept - Logistiek 1 en Organisatiestructuren 21 Sept - Organiseren en structureren en Logistiek 2 28 Sept - Financieel Management en MVO 5 Okt - Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden 12 Okt - Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking 19 Okt - Vakantie 26 Okt - Startups en Proeftentamen 2 Nov - Tentamen 9 Nov - Feedback rapportage

Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!

Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)

Herhaling Week 1 Marketing

Situatieanalyse (OM 3.3) Missie, Visie, Doelstellingen, Strategie (OM 3.3.1/3.4.3) BCG Matrix (OM f3.9 – p129) Concurrentiekrachten (OM f3.14 – p138) SWOT Analyse

Strategie

BCG-Matrix

Concurrentiekrachten

SWOT Analyse

Administratieve Organisatie: Bedrijfstypologieën en Planning & Control Week 2 Administratieve Organisatie: Bedrijfstypologieën en Planning & Control

Onderwerpen Relatie met andere aspecten Wat is AO? De relatie AO-ICT De AO-bril Bedrijfstypologieën De Informatieladder Processen Casus hotel Planning en control P&C modellen

Relatie met andere aspecten Bedrijfskunde: management en organisatie. Gaat over besturen van organisaties! Logistiek: processen bij handel- en productiebedrijven (magazijn en voorraden) Richt zich op besturen van de fysieke goederenstromen en de informatie! Administratieve Organisatie richt zich op besturen van de bedrijfsprocessen en de informatie!

Wat is AO? ‘Administratieve Organisatie’: helaas, een verkeerde naam! ‘Administratieve’......: verkeerde vertaling uit het Amerikaans: ‘administration’ =......? …….Bestuur (of regering: ‘Obama administration’)! Dus: Bestuurlijke Organisatie? Nee, want het gaat over bedrijfsprocessen en informatie! Betere naam: Bestuurlijke Informatie Verzorging (BIV). AO en BIV mag allebei! Doelstelling: beheersing van de processen!

Dus AO is…. Dat is het vak AO (of: BIV)! Bestuurlijke informatie verzorging (BIV) Besturen: de tent draaiende houden = beslissingen nemen o.b.v. betrouwbare informatie Betrouwbare informatie = tijdig, juist en relevant Beheersingsinstrument: Planning & Control Waarom ‘Verzorging’?: .......blijkbaar is de gewenste bestuurlijke informatie: geen vanzelfsprekendheid moet dus verzorgd/ingericht/georganiseerd worden! Dat is het vak AO (of: BIV)!

De relatie AO-ICT Zonder ICT: briefjes en kaartenbakken. Foutkans? Snelheid? Met ICT: databases in servers en applicaties op desktops. Foutkans? Snelheid? Dus: vastlegging gegevens en oplevering informatie nu geautomatiseerd Maar: geloven is goed, controleren is beter! Zie beroepen als EDP-auditor, Accountant, Informatiemanager Informatiebehoeften: intern en extern Zonder ICT geen AO meer mogelijk. Waarom: complexiteit van organisaties, processen en informatie

De AO-bril (of: hoe kijkt een AO’er naar een bedrijf!) Welk soort bedrijven kun je onderscheiden Essentie van het bedrijf: dit bepaalt de typologie van het bedrijf (blz. 15) Essentie: product/dienst, processen, KSF Waarom deze indeling? Toegevoegde waarde in het primaire proces Hoe meet je dit? D.m.v. relatieve aandeel personeelskosten! Voorbeeld: supermarkt versus hotel! Antwoord: vanuit de bedrijfstypologie!

Bedrijfstypologieën (AO 1.3) Basis-typologieën: Productiebedrijf Handelsbedrijf Dienstverlening Financiële dienstverlening meestal apart Hebben dus verschillende: Producten/diensten Informatiebehoeften/KSF Processen

Informatieladder

Indeling processen (AO f1.4)

Typen processen (OM f8.3)

Welke primaire en secundaire processen ken je?

Value Chain (OM f8.8)

Casus Hotelgast Typologie bedrijf? Welke processen spelen er? Verdienmodel? Wat zijn de belangrijkste kostenposten? Wat is geautomatiseerd? Welke attentiepunten (risico’s)? Wat is de informatiebehoefte van de verschillende functies? Managementinfo (KSF en KPI)?

Planning & control (AO H2) Een beheersingsproces en -instrument Doelstelling: Zorgen voor een beheersbare situatie in het bedrijf = mogelijkheid tot bijsturen! Van ZZP’er tot multinational! Van.....managers t.b.v. goede AO of BIV Output afdeling: rapportages, managementinformatie (drie niveau’s!), plandocumentatie, projecten etc.

Niveau’s van Planning & Control

Strategische sturing (AO 2.2) Missie en strategie Plannen maken over doelstellingen Missie: wat heb ik (als organisatie) de wereld te bieden? Strategie: hoe ga ik dat bereiken? Dus afstemmen van de organisatie op de omgeving! Om de 3 tot 5 jaar evalueren en bijstellen Van te voren managementinformatie vaststellen (KPI) Wie?  Top management! En dan nu weer:…….SMART (p. 25):

Formuleer een missie en een strategie voor Cronus

Tactische sturing (AO 2.3) De weg er naar toe! Input vanuit strategische sturing Geeft feedback aan strategische sturing Hoe gaat iedere afdeling bijdragen aan missie en strategische doelstellingen? Dus: verdelen strategisch beleid naar afdelingen! Per jaar evalueren en bijstellen Van tevoren managementinformatie vaststellen Wie?  Middle management

Doelstellingenpyramide

Bepaal een strategische doelstelling en vertaal deze naar tactische en operationele doelstellingen

Operationele sturing (AO 2.4) Processen, mensen en middelen Input vanuit tactische sturing Geeft feedback aan tactische sturing Is vertaalslag van beleid naar uitvoering m.b.v.: Geld: goede besteding? Processen en systemen: optimaal ingericht? Medewerkers: goed gemotiveerd? Dus: vertalen tactisch beleid naar dagelijkse activiteiten! Bijstellen en evalueren: per dag, per week (teamoverleg) Wie?  Groepsleiders, ‘werkvloer bazen’ etc.

P&C modellen (AO 2.5) Deming circle: plan-do check-act! Business Balanced Scorecard: brede aanpak! INK managementmodel: zelfdiagnose!

Drie groepen Analyseer elk één model Vragen: Wat staat centraal in het model? Welke voordelen? Welke nadelen? Is m.n. toepasbaar op?

Vragen zijn welkom