Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Advertisements

Precht 2 Blz 53 t/m 101.

Academie voor Management
Blijf bij mij Jolink.
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Presentatie KOLL project
EU Back to School Naam Gastdocent Titel / Functienaam.
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Presentatie – Sadan opdracht
Psychologie van de beweging: afspraken
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Problemen oplossen of probleem oplossend vermogen vergroten
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Greep op de groep Goed teamleiderschap Je groep of team sturen in de gewenste richting Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
Doel van het boek Een beeld geven van hoe de wetenschap en het publiek elkaar bekijken en met elkaar omgaan Een duidelijker beeld te geven van de sociale.
Dossier Empowerment.
Kijk op leerlingen en leren
Model-leren.
Mijn kind gaat een studie kiezen
Wat een oude haan deed om niet vervangen te worden door een jongere...
Mijn buurman uit België komt iedere avond rond uur bij mij op de koffie.
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Natuurkunde, een essentiële bouwsteen in de analistenopleiding 25 maart 2015.
Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
THEATERSHOW VAN VELZEN RUSH OF LIFE. Van Velzen Geboren op 20 maart 1978 in Delft Getrouwd en heeft (bijna) 2 kindjes Singer songwriter van beroep Waarom.
FTD Mijn project gaat over de ziekte
EASBIB01K Presentatie titel
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 2 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
EASIBM01K Presentatie titel
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Levenslooppsychologie Hoorcollege 1
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
Joyce van der Voort ©. Instituut Gelaatkunde Met gelaatkunde leren we anders kijken.
Executieve Functies.
Bewegen in het onderwijs W38
Psychologie van het leren
Coping.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
Carla van Boxtel 20 november 2008
Psychologieles 11 lesweek 1
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Differentiatie in de klas
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter

Hangjongeren Zitten er hier hangjongeren in de zaal?? Had je op je 8 e gedacht dat je op je 13 e hangjongere zou worden? Socrates Wat is er dan gebeurt?!

Input (stimulus) Output (gedrag) black box Ethologie

Input (stimulus) Output (gedrag) Ethologie en neurowetenschap

Pavlov Conditionering

Onderwijskunde Tot 1950BehaviorismeKlassieke conditionering Operante conditionering Rond 1960Van waarneembaar  mentale processen (cognitieve proces) Ingegeven door computertechnologie Vooral in VS Sleutelwoorden:Verwerken Aansluiten bij voorkennis Begrijpen Toepassen Europa  Gestaltpsychologie, Piaget, Vygotsky. Jaren 70 en 80Van Parreren en Carpay  Vygotsky Wynand Wijnen  Rijksuniversiteit Maastricht NederlandCulturele interacties Zone van de naaste ontwikkeling

AUTO AssimilatieAccomodatie

Hersenontwikkeling Piaget  Kritieke perioden zijn belangrijk maar niet alles bepalend Ook na het 6 e levensjaar veranderen de hersenen nog grondig Tot het 50 e jaar vinden er veranderingen plaats Puberbrein ontwikkeld van achter naar voren (frontale cortex het laatst) Grote ontwikkelingen tot rond het 25 e jaar! Recent 

Het puberbrein Tussen het 9 e en 25 e levensjaar verliezen de hersenen de helft van het aantal verbindingen Veranderingen beginnen aan de achterzijde van de hersenen en eindigen in de frontale cortex (plannen, verbanden leggen, impuls controle, redeneren, beoordelen, sociale interactie, empathie) Gyrus cingularis (aandacht richten) Biologische klok verschuift 2 uur

Jelle Jolles  meer kennis brein  evidence based ICLON scriptie MM de Ruiter

Mijn site: Achtergrond op: