Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter
Hangjongeren Zitten er hier hangjongeren in de zaal?? Had je op je 8 e gedacht dat je op je 13 e hangjongere zou worden? Socrates Wat is er dan gebeurt?!
Input (stimulus) Output (gedrag) black box Ethologie
Input (stimulus) Output (gedrag) Ethologie en neurowetenschap
Pavlov Conditionering
Onderwijskunde Tot 1950BehaviorismeKlassieke conditionering Operante conditionering Rond 1960Van waarneembaar mentale processen (cognitieve proces) Ingegeven door computertechnologie Vooral in VS Sleutelwoorden:Verwerken Aansluiten bij voorkennis Begrijpen Toepassen Europa Gestaltpsychologie, Piaget, Vygotsky. Jaren 70 en 80Van Parreren en Carpay Vygotsky Wynand Wijnen Rijksuniversiteit Maastricht NederlandCulturele interacties Zone van de naaste ontwikkeling
AUTO AssimilatieAccomodatie
Hersenontwikkeling Piaget Kritieke perioden zijn belangrijk maar niet alles bepalend Ook na het 6 e levensjaar veranderen de hersenen nog grondig Tot het 50 e jaar vinden er veranderingen plaats Puberbrein ontwikkeld van achter naar voren (frontale cortex het laatst) Grote ontwikkelingen tot rond het 25 e jaar! Recent
Het puberbrein Tussen het 9 e en 25 e levensjaar verliezen de hersenen de helft van het aantal verbindingen Veranderingen beginnen aan de achterzijde van de hersenen en eindigen in de frontale cortex (plannen, verbanden leggen, impuls controle, redeneren, beoordelen, sociale interactie, empathie) Gyrus cingularis (aandacht richten) Biologische klok verschuift 2 uur
Jelle Jolles meer kennis brein evidence based ICLON scriptie MM de Ruiter
Mijn site: Achtergrond op: