Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G 11-11-2013 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Financiering van eHealth innovaties
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Visie Mensontwikkeling WSD
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Welkom bij de presentatie van het
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Testen, deployment en configuratiemanagement
Adviespresentatie Heineken
Return to Sender Retourneren bij verkopen via internet vanuit technisch bedrijfskundig oogpunt Annella Slob Faculteit IE&IS Technische Bedrijfskunde Annella.
CASE STUDIE 15 Door: Van Looy Rob De Laet Hans. Doelstelling Problematiek bij Viewcolor vastellen en eventuele oplossingen voorstellen.
Met inzicht verantwoord live! De testmonitor in actie
© R. Van Landeghem, Industrial Management 1 Middagactiviteit 21 juni.
Business Intelligence
Business Analyse lesopzet en werkvormen Stappen (1-2) Vorm 2-tallen Lees artikel over kwaliteit. Neem relevante informatie over ter onderbouwing van.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
MINOR BUSINESS PROCESS MANAGEMENT
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Wie is Hans Toebak? Voor Cap: bedrijfseconomie (BIK)
PPM/Quality Management en BPM
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Les 2 People-Centric Process Management. De wereld rondom BPM 1.Top Management en strategische keuzes 2.Kwaliteits Management 3.Verander Management “The.
Naar een duurzaam HRM beleid
Les CMMN V1.0. Inhoud: 1. Doel SOTA 2. CMMN (en DMN) in het grote geheel 3. Basisbeginselen CMMN.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
1 Vlaams Proceshuis Toelichting en demo Wegwijs Proces Anneleen Vanden Boer Thomas D’haenens.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Business Process Management
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Procesverbetering in de Zorg
Realisatie en implementatie
Grip & Controle op digitalisering
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Sieberdam/ROCS & KODOS
Process Mining.
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Methoden om te werken aan continue verbetering
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
International experience
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G

2

AGENDA ITEM Wat is procesverbeteren? Wat is procesverbeteren? Total Quality management Total Quality management Theory Of Constraints - TOC Theory Of Constraints - TOC Lean Lean Lean-6sigma Lean-6sigma Kiezen uit verbetertechnieken Kiezen uit verbetertechnieken BPM Maturity en verbetertechnieken BPM Maturity en verbetertechnieken De opdracht. De opdracht

Er is een opdracht  “Proces verbeterings opdracht” ◦ Voor 3 casussen toepassen QM ◦ Opdracht op zich moet met een voldoende worden afgerond. ◦ Inleveren week

 Er worden cases uitgereikt en aan de hand daarvan moeten procesverbeteringsvoorstellen worden uitgevoerd. ◦ Case oplossing op basis van TOC ◦ Case oplossing op basis van Lean ◦ Case oplossing op basis van SixSigma

 Effectiever - doeltreffender  Efficiënter - doelmatiger  Productiever - Sneller - Doorlooptijdverkorting  Hogere kwaliteit - duurzamer  Hogere klant tevredenheid  Hogere arbeidsvreugde (het nieuwe werken)  Betere maatschappelijke verantwoordelijkheid

7

8

 Het verschaffen van inzicht in de huidige procesgang (IST situatie) als basis voor analyses en het bepalen van verbetermogelijkheden;  Het hebben van een uitgangspunt voor het doen van analyses en het maken van een (her)ontwerp om te komen tot nieuwe processen;  Het krijgen van de mogelijkheid om de nieuwe werkwijze integraal te testen (in plaats van bijvoorbeeld alleen het uitvoeren van een (technische) systeemtest).  Het verkrijgen van inzicht in de gevolgen van veranderingen op de procesgang: impactanalyse;  Het krijgen van inzicht in de vernieuwde procesgang ten behoeve van communicatie (kennisoverdracht) hierover;  Het verschaffen van inzicht in IST en SOLL ten behoeve van het bepalen van het migratiepad - “if you don’t know where you’re going to, any road will take you there”;

10

Keith Harrison-Broninski

Real World Model World Current Business Processes Gap Analysis Change Management Future Business Processes Change Management Change Management As-Is ModelTo-Be Model Islands of Stability FUTURE STATE DESIGN CURRENT STATE UNDERSTANDINGMIGRATION APPROACH

 Elk transformatie- of verandertraject in een organisatie komt, ongeacht het type verandering, grofweg neer op de overgang (migratie) van een bestaande (IST) situatie naar een nieuwe (SOLL) situatie.  Om inzicht in IST te verkrijgen en analyses te kunnen uitvoeren is een stuk vastlegging van de bestaande processen (process mapping) vereist. Bepaling van de SOLL-situatie is meer dan vastlegging: er kan sprake zijn van analyse, simulatie en (her)ontwerp.  Business Process Improvement (BPI), ofwel procesverbetering is een specifiek type verandertraject en betreft het optimaliseren van processen. Bij optimaliseren wordt gezocht naar op zich zelf staande verbeteringen van het proces binnen de grenzen van de huidige structuren (technisch, informatievoorziening en organisatie)

.