(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open-up / over de streep
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Louis.
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
toolbox deco-procedure
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Academie voor Management
Hoe word je een ster? *.
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Vrouw vs. man -.
Vrouw contra man.
Motivational Interviewing
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De kunst van het fouten maken
Met handen en voeten geloven 1
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Zingeving en wederkerigheid
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Dorien `t Hart - Blagojevic Med.hro.nl/hardo Inleiding in de (ped)agogiek Werkcollege 2.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Onderzoeksvaardigheden 3
Groepsdynamica.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
motiverende gespreksvoering
In een jeugdgevangenis
Groepsdynamica wc 5
Ontwikkeling en de basisschool
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Waar gaat het vandaag over?
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Teamwork en professionele houding
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Transactionele analyse
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
(Ped)agogiek Hoorcollege 2
Psychologieles 7 lesweek 7
Methodiek: Plancyclus
(Ped)agogiek Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Levenslooppsychologie Werkcollege 1 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Communicatie 7e les.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 3
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije

Vandaag Vragen hoorcollege? Test jezelf Oefenen

Test jezelf! 5 MC-vragen om te oefenen!

Thuisopdracht A Zie pag. 11/12 van de handleiding -> Persoonlijke verandering: A1: Ga na welke belangrijke veranderingen er zoal 'in' jezelf hebben plaatsgevonden. Beschrijf twee van deze persoonlijke veranderingen en de bronnen van verandering. A2. Ga per voorbeeld na welke omstandigheden, gebeurtenissen en personen deze veranderingen hebben vergemakkelijkt of bemoeilijkt. Gebruik hiervoor de theorie over: motivatie, feedback, lijnen uit het verleden en veranderingsvoorwaarden en - effecten. A3. Denk aan een situatie waarin je weerstand had tegen verandering. Beschrijf deze situatie kort. Welke afweermechanisme heb je toen (on)bewust ingezet? Licht toe!

Vraag 1 De theorie over veranderingsprocessen spreekt van afweermechanismen of verdedingingsmechanismen. Wat is geen afweermechanisme volgens de theorie? a. Diskwalificatie b. Verdringing c. Verschuiving d. Acceptatie

Vraag 2 Welk afweermechanimse wordt hier toegepast? 'Anna en Claudia zitten in hetzelfde projectgroepje. Anna komt bij beide vergaderingen deze week 10 minuten te laat. Claudia zegt hier de tweede keer iets van. Er schiet door Anna's gedachten: 'jij draagt toch niets waardevols bij aan dit project, dus jij hebt geen recht van spreken'. a. regressie b. vermijding c. overdekking door het tegendeel d. diskwalificatie

Vraag 3 In welke fase van de 5 fasen van verandering ga je de voor- en nadelen van een mogelijke oplossing/actie tegen elkaar afwegen? 1. Bewust wording 2. Belangstelling krijgen 3. Overwegen 4. Proef nemen

Vraag 4 Josje gaat vandaag met een gespannen gevoel naar haar stage. Ze moet vandaag zelfstandig een oudergesprek voeren en ze is bang dat ze tijdens het gesprek de draad kwijt raakt, gaat stotteren en niet meer weet wat ze moet vragen. De kans is groot dat de voorspelling uitkomt. Hoe noem je dit proces? a. Self-fulfilling prophecy b. Interpunctie c. Cognitieve dissonantie d. Zelfonderdrukking

Vraag 5 Welke theorie over veranderingsprocessen omschrijft vier voorwaarden voor échte verandering? a. Theorie van gepland gedrag b. De innovatietheorie c. Consistentie theorieën d. De veldtheorie

Opdracht 1 Bekijk de video Beantwoord de volgende vragen: - Welke bronnen van verandering herken je? - Is er sprake van afweermechanismen? - Hoe zit het met de motivatie? - Veldtheorie: veranderings- en weerstandskrachten - Consistentietheorie: wordt er gebruik gemaakt van kennis, gedrag of gevoel als ingang (en hoe)?

Vervolg opdracht 1 Beschrijf bij het volgende voornemen 4 voorwaarden voor gedragsverandering Dieetbord om een eetstoornis te verhelpen 1. Betreffende waarde onderschrijven: 2. Gedragseffectiviteit: 3. Persoonlijke effectiviteit: 4. Sociale norm:

Opdracht 2 Groepjes van 4 Schrijf een korte casus over: - Een SPH cliënt die rationaliseert - Een jongvolwassenen met agressie als afweermechanisme - Iemand die projecteert - Een SPH student die diskwalificeert Hoe kun je als SPH’er het beste reageren op deze afweermechanismen?

Opdracht 3 Welke veranderings- en weerstandskrachten herken je? Per casus! Veranderingskrachten: Weerstandskrachten C, 25 jaar, leeft, net als de meeste van zijn vrienden, goed van de opbrengsten van inbraken. Af en toe wordt hij gepakt en zit dan een straf van een paar maanden uit. Sinds kort heeft hij een vriendin. Hij overweegt op haar verzoek een ander leven te beginnen, en alsnog zijn havodiploma te halen. A, zoon van twee artsen, studeert twee jaar tandheelkunde. De studie valt hem zwaar en het beroep trekt hem, door de nadruk op het technische ervan, niet zo erg meer aan. Hij overweegt te stoppen. B, 35 jaar oud, is getrouwd, maar twijfelt aan de relatie. Haar man is veel van huis en als hij thuis is, besteedt hij vooral aandacht aan de tv. B ergert zich eraan dat hij zich weinig om het huishouden en de twee kinderen bekommert, terwijl zij een drukke goedbetaalde baan heeft. Zij vraagt zich af of ze niet beter kan scheiden.

Opdracht 4 Welke bronnen van verandering herken jij bij jezelf? Noem er 3 Welke factoren zijn positief en welke factoren zijn negatief van invloed op jouw motivatie? Bespreek en stel elkaar vragen!