OMGAAN MET DE MEDIA IS (GEEN) KINDERSPEL Een journalistieke verkenning Louise Maertens 1Baswb
De pers in België Goede communicatieverantwoordelijke Wat is het? Hoe functioneert het? Bereikbare doelgroepen? Hoe erop inspelen ?
Concentra Media Sinds 1996: Gazet van Antwerpen, Belang van Limburg, Metro 21 % Dagbladenmarkt Vlaanderen 51% eigenaar krant Metro Huis-aan-huisbladen, radiowereld, regionale TV, nieuwe media
Gazet van Antwerpen Belang van Limburg Metro
Gazet van Antwerpen Katholieke leer verspreiden Opkomen Vlaamse rechten, belangen Jaren ‘80: terugval verkochte oplage nu: focus Antwerpen en Waasland
Belang van Limburg 1993: Vlaams, onafhankelijk, christelijk Nu: bijdragen intellectuele, sociale, culturele ontvoogding
Metro Gratis in stations Dagelijks Frans en Nederlands
De persgroep Geeft kranten uit Aandeelhouder Bezit waaier van tijdschriften Regionale televisiestations
Het Laatste Nieuws De Morgen De Tijd
Het Laatste Nieuws 1888: liberalen steunen bij verkiezingen Opkomen voor verdrukte Vlaamse taal Opkomen kleine Vlaming in hoofdstad Grootste krant in België
De Morgen 1978: aanvankelijk de Gentse ‘Vooruit’ de Volksgazet Failliet in 1986 Nu: bescheiden verkoopcijfers Elitekrant van De Persgroep
De Tijd 1968: financieel- economische Tijd Nu: De Tijd, verruimde berichtgeving met andere rubrieken
Corelio Sinds 1976 Kranten maar ook op TV actief Participatie in Woestijnvis Magazines Nieuwe media
De Standaard Het Nieuwsblad
De Standaard 1918: katholiek georiënteerde Vlaamse intelligentie 1976: Faillissement Heropbouw met succes
Het Nieuwsblad 1891: voor en door arbeiders geschreven 1929: volkseditie van De Standaard Zondagseditie 1994: editie van het Nieuwsblad en de Gentenaar
Bedankt om te luisteren! Zijn er nog vragen?