Het BELANG van BEWUST BEWEGEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsgericht werken en de IB
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma Sportcoach-vaardigheden
Begeleiden in de BPV.
Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
Cognitieve gedragstherapie bij depressie
Interventie bij een Politiekorps
De “ leraar” als rolmodel
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
A LGEMENE OUDERAVOND S TAND VAN ZAKEN HAVO september 2012.
Hogescholen in Dialoog
Politieke Actoren 6.1 Ambtenaren en adviesorganen
Snoezelen snuffelen doezelen.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Connect Vloeiend Lezen
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
AMPS Assessment of Motor and Process Skills
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Studiekiezen? Volg je leerstijl!
Meer bewegen = minder zorgen
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Stage draait door Paul, Lieke, Niels en Anna
MEE maakt meedoen mogelijk
Geef het nummer in:. Nieuwe procedure HM Checklist verwachte eigenschappen:
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Ouderavond klas 1, 26 aug 2015.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
VERANDEREN EN VERANDERMANAGAMENT Week 6 Organisatie en beheer.
Ouderraad 7 december.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Patrick Vermaercke 17 maart  Tot 1 oktober 2015 kinesist in WZC Mariahuis - Gavere  Nu centrumleider in LDC Den Oever – Gavere  Sinds 2012 Zorgambassadeur.
Landelijke raad 12 december 2015 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
NACL doelstelling 2: 15% minder verloren werkdagen.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Wetenschappelijke Gedragsbeïnvloeding Jorn Horstman
Hoe pedagogisch handelen?
Grip op de Groep. De positieve groep Eensgezind en gemotiveerd Medeverantwoordelijkheid Respect voor de ander Samenwerking.
Eigen groep in beeld Verwerkingsopdracht bij hoofdstuk 6 Handboek voor leraren Groepsvorming.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling sociale ontwikkeling Voorwaarde voor het leren Betere.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Studiedag PO woensdag 9 november 2016
Ouderen en activiteiten
Module 6; didactisch handelen
Groepsdynamica Storming
Groepsdynamica Storming
Begeleiden les 2.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Begeleiden les 2.
Presentatie voor teams Oktober 2018
introductiebijeenkomst
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Opvoeden met Stephen Coveys 7 eigenschappen
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Motivatie en puberbrein
Groepsrollen en groepsfases
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Transcript van de presentatie:

Het BELANG van BEWUST BEWEGEN Annet van Eck

Belangrijke fasen in de groepsvorming Verkenning ± 2 wk Positionering ± 2 wk Groepsnormen ± 2 wk Uitvoering rest van het schooljaar

Functies in een groep Positieve groep Gezagsdrager Sociaal werker Organisator Verkenners Volgers Appellant Joker (humor) Negatieve groep Gezagsdrager niet aanwezig Sociaal werker niet aanwezig Organisator is dictator Verkenner is intrigant Volgers zijn meelopers Appellant is zondebok Joker is uitlacher

Beïnvloeden per fase Door….. Een specifiek doel te stellen Doelgerichte activiteiten te plannen Bewust zijn wat te doen als leraar

Bewuste oefeningen inzetten …die een beroep doen op… Vertrouwen Samenwerken /helpen Plezier hebben met elkaar Meedoen (durven)

Materialen