Omgaan met racisme voor jeugdwerkers 19.11.2015 Congres Uit De Marge.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
JÉSUS UN PEU NONO JEZUS – EEN BEETJE SIMPEL Maria-Magdalena, ik zou je een dienst willen vragen … ik maak me zorgen over mijn zoon Jezus, hij is bijna.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Zelfredzaam Actief Preventie Project. Van waar ? Ontstaan vanuit het vormingsluik van ADAM, R&W startend. Reactie op signalen van het Jeugdparket en een.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Diversiteit 12 december 2007 een workshop van drie kwartier bij het ondertekenen van Rotterdamse Werkafspraken Stages door RADAR, Carla Lepelaars (locatiemanager.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Dossier Empowerment Roos Delahaij
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Voor een lieve vriend of vriendin
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Leiderschap en organisatie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
JAMMER MAAR HELAAS! “En meestal aan die gesprekken zelf heb ik geen slechte herinneringen, dat ging vaak heel vlot. Maar het was dan gewoon van … en.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
De gezonde school en genotmiddelen
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Druppels van gedachten
Samenwerken Werken in Teams.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Rots & Water Marien Lokerse.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Dossier Empowerment.
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Samenwerken in een divers team Veerle Depauw & Stephanie De Wulf.
Taalkundige feiten en hypothesen
Reclame Masters | Ik en reclame!
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Groepsdynamica.
Welkom Jaarvergadering Donderdag 12 november 2015 BPV Alert.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Aandacht voor arbeid en empowerment in de eerste lijn Bron: Donders, N., Gulden, J., Suylekom, W. (2011). Sterk naar werk: aandacht voor arbeid en empowerment.
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Welkom ik maak me sterk.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Fases in het radicaliseringsproces
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Verbindend communiceren met ouders
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
De geschiedenis van Sint en Piet.
Racisme Stap 2.
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
JEUGDWERK VOOR JEUGDWERK VOOR
Workshop Hybride Techniekopleiders
Transcript van de presentatie:

Omgaan met racisme voor jeugdwerkers Congres Uit De Marge

Waarom deze workshop/vorming? Nav gesprekken met jongeren en jeugdwerkers over de effecten van het radicaliseringsbeleid: - Beiden zien de link tussen racisme en radicalisering - Jongeren verwachten anti racistische houding van jeugdwerkers, leerkrachten - Jeugdwerkers geven aan dat aanhoudend racisme hun werk bemoeilijkt

Waarom deze vorming? “Ik weet niet meer wat ik moet zeggen of doen als jongeren komen vertellen over het racisme dat ze meemaken.” (jeugdwerker) “In het jeugdwerk heb ik geleerd dat er ook goeie Belgen zijn. Het doet goed als Belgen voor je opkomen tegen racisten op de tram bijvoorbeeld.” (jongere)

Waarom deze vorming? “Racisme zal nooit verdwijnen. Daarom moeten we jongeren er zo goed mogelijk mee leren omgaan. (jeugdwerker) “Ook jongeren met een migratieachtergrond kunnen heel racistisch zijn. Dat is ook niet ok.” (jeugdwerker)

Doelstellingen Kennis: - Wat is racisme? - Racisme vroeger en nu - Psychologische effecten van racisme op de ontwikkeling van kinderen wetgevend kader en klacht indienen - wetgevend kader en klacht indienen - toepasbaarheid van verschillende actiemodellen binnen de jeugdwerking

Doelstellingen Inzicht en Attitudes - Hoe beïnvloed racisme jouw begeleidershouding? - Werken aan, weerbaarheid, succeservaringen en positieve identiteitsontwikkeling - empowerment? - visieontwikkeling rond jeugdwerk en racisme

Doelstellingen Vaardigheden - gesprekstechnieken

Racisme is… VOOROORDELEN: (positieve/negatieve)mening die niet op feiten gebaseerd is en een hele groep vastpint op één kenmerk (functies: vereenvoudiging, identiteit) MACHT: om mensen te bestempelen als anders en je vooroordelen voor te stellen als werkelijkheid waar naar gehandeld moet worden

Racisme is… INSTITUTIONEEL: ingebakken in het systeem Het best gekend door de SLACHTOFFERS: zij die het ondergaan weten het beste wat het is en welk effecten het heeft