Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements

BUREAU VOOR i-COMMERCE
Marketing voor ZZP-ers
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering.
I.D. n° 2 : onze belofte.
Optimaliseren van het assortiment
Uw boeken van klassiek naar digitaal
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Titelblad E-commerce E-Commerce
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Van B-to-B naar B-to-C Het realiseren van incrementele verkoop via alternatieve kanalen Hans Offringa 15 en 22 juni 2010 Het realiseren van incrementele.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
De wereld van e-commerce HOC ICT – Jeroen Stumpel – 8 maart 2012 Stumpel.nl voor al uw boeken & kantoorartikelen.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Internet (websites, webshops) Intranet (interne website, CRM, databases, digitaalarchief) Mobiele Marketing (sms, mobiel internet,
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
VERA iVPN ICT-forum 5 en 8 mei 2003 Asse en Lubbeek Carl Possemiers.
Introductie tot het boekenvak:
Het verdienmodel van. Inkomsten Spotify Cijfers JaartalOpbrengstVerlies 2009$13 miljoen*$26 miljoen 2010$99 miljoen$42 miljoen 2011$244 miljoen$56,6.
Logistiek management: begrippen en principes
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
Het (e-)boek Een (r)evolutie?
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing CRM contentmanagement Website applicaties marketing.
Branche analyse Boekhandels 2014
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Slim en veilig online winkelen Hein van Dijk
Hoe stel ik een ondernemingsplan op? Joost Verbeest 11u15 – 12u.
Inleiding Horst Centrum Online Hans den Bekker
Kan een offline winkel als aanvulling op uw e-shop een meerwaarde bieden? Kenny Van Paesschen Zaakvoerder.
Voorraadbeheer en bestellen
Kengetallen.
Supply Chain Management
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Bits & Bytes Magazine Media.
Lesbrief 5 E-Commerce Source: wikimedia commons.
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Verkoopt en handelt verkoop af
Marketing Week 4 Les 1 De exploitatiebegroting.
Goederenstroom Online en offline.
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Financieel 1.
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Financieel 2.
in omnichannel retail van de toekomst
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Verkoopt en handelt verkoop af
GfK Supermarktkengetallen
Goederenstroom en voorraadbeheer
GfK Supermarktkengetallen
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 8 Online bestellingen
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Kanaalstrategie ANWB retail
Direct marketing.
Transcript van de presentatie:

Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering

Stelling 1 De kosten van een fysieke boekhandel zijn groter dan die van een pure online-boekhandel.

KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1 Personeel

Klassiek Model Consument advies info bestelling aankoop Boekhandel

KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1 PersoneelFulfilment

Magazijn van Amazon

KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2Handelspand2 33

Sb pand

Locaties A - Locaties Bestemming Impuls B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Bestemming Impuls

Schematisch: PROCONTRA A – LOCATIE Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PROCONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A- locatie

KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2HandelspandMarketing2 33

MARKETING = 15 à 20 % van de omzet

KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2HandelspandMarketing2 3Voorraden3

Topics klassiek model Nice to have Need to have IMPULSE DESTINATION

Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde

Winkelvoorraad is duur en risicovol:  een “kapitaal”  dervingsrisico  afschrijvingsrisico

Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotatiesGrootdistributieBeststellers Gemiddelde rotatiesAlgemene boekhandelsBestsellers & Long tail Lage rotatiesWetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail

KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2HandelspandMarketing2 3VoorradenICT3

Online = uitgesproken ICT – gedreven.  Van E- naar M- commerce naar … ?  CRM  Algoritmen zijn de verkopers.

Stelling 2 Een gereglementeerde boekenprijs is de redding voor de (kleine) boekhandel.

Stelling 3 Het fysieke boek is op sterven na dood.

Cijfers 2014, bron GFK Papieren boekenE-boeken 97.1 %2.9% Onder drukStijgend

Papieren boekenE-boeken Hybride lezen

Stelling 4 Omnichannel is de toekomst.

DECOMPOSITIE VAN HET KOOPPROCES

Omnichannel Consument

Omnichannel Logistiek Communicatie Informatie Snelheid Flexibiliteit Betrouwbaarheid Convenience Persoonlijke service online offline boekhandel

Omnichannel Consument Boekhandel Fysieke winkel – experience! Online winkel Gesegmenteerde Communicatie - CRM 24/7 Mobiel shoppen

Signeersessie reëelOnline signeersessie

SB-personeel & SB –webshop Albert Heijn Online & Winkel Albert Heijn

Met dank voor uw aandacht Guido De Smet