Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering
Stelling 1 De kosten van een fysieke boekhandel zijn groter dan die van een pure online-boekhandel.
KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1 Personeel
Klassiek Model Consument advies info bestelling aankoop Boekhandel
KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1 PersoneelFulfilment
Magazijn van Amazon
KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2Handelspand2 33
Sb pand
Locaties A - Locaties Bestemming Impuls B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Bestemming Impuls
Schematisch: PROCONTRA A – LOCATIE Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PROCONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A- locatie
KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2HandelspandMarketing2 33
MARKETING = 15 à 20 % van de omzet
KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2HandelspandMarketing2 3Voorraden3
Topics klassiek model Nice to have Need to have IMPULSE DESTINATION
Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde
Winkelvoorraad is duur en risicovol: een “kapitaal” dervingsrisico afschrijvingsrisico
Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotatiesGrootdistributieBeststellers Gemiddelde rotatiesAlgemene boekhandelsBestsellers & Long tail Lage rotatiesWetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail
KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2HandelspandMarketing2 3VoorradenICT3
Online = uitgesproken ICT – gedreven. Van E- naar M- commerce naar … ? CRM Algoritmen zijn de verkopers.
Stelling 2 Een gereglementeerde boekenprijs is de redding voor de (kleine) boekhandel.
Stelling 3 Het fysieke boek is op sterven na dood.
Cijfers 2014, bron GFK Papieren boekenE-boeken 97.1 %2.9% Onder drukStijgend
Papieren boekenE-boeken Hybride lezen
Stelling 4 Omnichannel is de toekomst.
DECOMPOSITIE VAN HET KOOPPROCES
Omnichannel Consument
Omnichannel Logistiek Communicatie Informatie Snelheid Flexibiliteit Betrouwbaarheid Convenience Persoonlijke service online offline boekhandel
Omnichannel Consument Boekhandel Fysieke winkel – experience! Online winkel Gesegmenteerde Communicatie - CRM 24/7 Mobiel shoppen
Signeersessie reëelOnline signeersessie
SB-personeel & SB –webshop Albert Heijn Online & Winkel Albert Heijn
Met dank voor uw aandacht Guido De Smet