OP WEG NAAR TRANSFORMATIEF HANDELEN BINNEN DE SCHOOLCULTUUR

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
situationeel leiderschap
SOCIALE VEILIGHEID BINNEN DE SCHOOLCULTUUR
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
De weg naar de competente docent
Op het Vechtstede college Silke Bossers
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Wat is Ethiek? Les 1.
Van, voor én door het onderwijs.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Leren leren…..en het materiaal?
School-als-organisatie en schoolcultuur
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
First ID project Waterlant-Ydoorn
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Dans van Vos Weg van Wolf
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Ondernemen(d) in het onderwijs
Daders en hun verantwoordelijkheidsproces
moderniseren van het curriculum.
Marinus Schouten Ruben les Workshop GGD BZO 5 november 2014.
Teams als basis van de organisatie
Evaluatie Leerlijnen.
Verschillen tussen scholen en klassen
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Het coachende functioneringsgesprek
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Adolescentie
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Geïntegreerde schoolverbetering
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
OP WEG NAAR TRANSFORMATIEF HANDELEN BINNEN DE SCHOOLCULTUUR
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
OP ZOEK NAAR DE HOGERE DOELEN VAN DE SCHOOLCULTUUR IN EEN GROOTSTEDELIJKE OMGEVING Iliass El Hadioui, MSc. | Marnix Gymnasium, Rotterdam.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
H1 Hoe word je wie je bent?.
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Aanpak van laaggeletterdheid
Competentie gericht onderwijs
Marketing Week 3 les 1.
Oorcheck op het mbo 7b (werk) Over Gehoor & gehoorschade
In gesprek over werkdruk
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Transformatieve School in de praktijk
Profiel van een plusleerling
SMART – leerdoelen opstellen
Transcript van de presentatie:

OP WEG NAAR TRANSFORMATIEF HANDELEN BINNEN DE SCHOOLCULTUUR Iliass El Hadioui Samenvatting van het professionaliseringstraject

De uitdaging van een pedagogische ‘mis-match’ Thuiscultuur (traditioneel) (volks) Straatcultuur (masculien) Schoolcultuur (masculien / volks)

De menselijke behoefte aan erkenning en waardering Maslow, 1943

De taalkundige mis-match Thuistaal Schooltaal Straattaal

Mis-match op een dieper niveau Nadruk op ‘feminiene’, op het individu gerichte codes binnen veel schoolculturen: Zelfexpressie, zelfstandigheid, individuele zelfontplooiing, zelfreflectie en zelfevaluatie Mis-match met de ‘masculiene’ straatcodes binnen groepsdynamische processen: ‘Eer’, ‘respect’, ‘gezichtsverlies’, ‘hiërarchie’, ‘belediging’ et cetera ‘Schoolstrijd’ vooral uitgevochten op VMBO en MBO locaties in de steden Straatcodes zijn zelfdestructief binnen de statusladder van het onderwijs: disfunctioneel Later afstotingsmechanismen arbeidsmarkt, onbewuste (zelf)uitsluiting uit mainstream instituties: ‘verkeerde’ vocabulaire, houding en kledingstijl!

Hoe de straat de school binnendringt (El Hadioui, 2011) Een grote mond en een groot ego: beledigen en snel beledigd zijn Pesten, klieren en irriteren: veel bewegen, opmerkingen maken, geluiden Vandalisme: beschadigen van directe omgeving Voortdurende verstoring van de orde in de klas (Jungbluth, 1998; Pels, 2002): blokkeren les, irrelevante vragen aan docent, aandacht afleiden van medeleerlingen, ontkennen fout gedrag, bewust af laten gaan van de smart Phone et cetera Machogedrag jegens vrouwen: zowel meiden als docenten Door internalisering straat-masculiene codes en het niet weten aan te nemen van een houding: de school als uitwedstrijd

Hoe de straat de school binnendringt (El Hadioui, 2011) Het risico van een verminderde ’liftfunctie’ van de schoolcultuur Het risico dat deze ‘liftfunctie’ ook voor de gemotiveerde studenten wegvalt Het risico dat studenten de schoolcultuur niet meer ervaren als een mini-samenleving die een oefenplaats is voor maatschappelijke vorming Het risico dat de toekomstige lichtingen van studenten het slachtoffer worden van de neerwaartse spiraal die ingezet is door hun voorgangers

De ‘dramaturgie’ van de schoolse organisatie (vgl Goffman) Publiek Podium Coulissen Kleedkamer

De school in de lift Algemene kenmerken van een opwaartse spiraal Een relatief laag demotivatieprobleem onder studenten en professionele motivatie onder docenten op het podium (en relatief lage verzuimcijfers) Een hoge mate van professionele kritiek (feedback + feedforward) in de ‘coulissen’ Een hoge mate van morele steun in de ‘kleedkamers’ Algemene kenmerken van neerwaartse spiraal Een hoge mate van deviant gedrag en een demotivatieprobleem onder studenten en professionele demotivatie onder docenten op het podium (en relatief hoge verzuimcijfers) Een hoge mate van sociaal-wenselijke antwoorden in de ‘coulissen’ Een hoge mate van roddel en groepsvorming in de ‘kleedkamers’

De ‘skill’ op het ‘podium’: op weg naar transformatief handelen Permissief Restrictief Gedragsruimte creëren als inherente neiging Gedragsregulering als inherente neiging Identificatie van de potentie en impotentie bij de student met een inherente neiging om disfunctioneel gedrag te transformeren naar functioneel gedrag