VERVOLG MIDDELEEUWEN College 2
Alfonso X- 13 e eeuw Koning van Castilië, León en Galicië Castiliaans wordt een belangrijke taal Sticht Univ. van Salamanca en Toledo
Proza van Alfonso X opgang van het Castiliaans belang Vertalersschool van Toledo promotie van de volkstaal
Didactische literatuur Don Juan Manuel: El conde Lucanor
Don Juan Manuel neef Alfonso X; één van de meest gecultiveerde mannen van zijn tijd schrijft zelf zijn werken grotere eenheid
Zijn werk stijl: –duidelijk –bondig morele problemen bedoeling
El conde Lucanor 51 verhalen zelfde opbouw: Lucanor vraagt raad aan Patronio, maar deze vertelt hem een verhaal Dit verhaal eindigt op 2 verzen (pareado), die de moraal samenvatten
Juan Ruiz, Arcipreste de Hita we weten heel weinig van zijn leven af Juan Ruiz = veel voorkomende naam werkelijke naam ?
Libro de buen amor Meesterwerk 1 e helft 14 e eeuw geen gemakkelijke tekst tekst in poëzie-vorm (proloog in proza) groot aantal onderwerpen
Fictieve autobiografie amoureuse belevenissen van ik-persoon worden verteld 13 verhalen
Ik-persoon hij is tegelijkertijd: –1. diegene die de avonturen vertelt –2. protagonist van die avonturen –3. moralist die lessen trekt uit gebeurde
personage verandert soms van naam verschillende ik-figuren: de verleider, maar ook de moralist, de ridder, de schildknaap, enz.
TROTACONVENTOS helpt problemen op te lossen voorloopster van het personage van Celestina
Juan Ruiz is bekend met de meest uiteenlopende literaire genres en tradities meester in de kunst van het debat meester in de kunst van het debat
Allegorische episoden deze nemen een relatief grote plaats in: - strijd aartspriester en Don Amor (20 %) - gevecht Doña Cuaresma en Don Carnal (15 %) - gevecht Doña Cuaresma en Don Carnal (15 %)
Bronnen niet slechts één enkel model, maar verschillende bronnen polysemische tekst
Buen amor ? -> loco amor liefde tot God of lichamelijke liefde ? liefde tot God of lichamelijke liefde ? ambiguïteit !
Onderwerp boek redding van de mens of vreugden en verdriet van het dagelijkse leven ?
C. 986 cd "Hasta que el libro entiendas bien o mal no has de hablar; bien o mal no has de hablar; primero has de leer primero has de leer y, luego, interpretar" y, luego, interpretar"
C.1390 cd Muchos leen el libro, tiénenlo en su poder Muchos leen el libro, tiénenlo en su poder y no saben qué leen ni pueden entender; y no saben qué leen ni pueden entender; tienen alguna cosa muy digna de querer tienen alguna cosa muy digna de querer y el valor no le dan que debía tener." y el valor no le dan que debía tener."
Overgangsperiode grote ideologische onzekerheid mens weet niet wat hem te wachten staat Dit reflecteert zich in de tekst
Celestina Meesterwerk ! Overgangswerk Fernando de Rojas
Succes meest verkochte boek in 16e en 17e eeuw gelezen als een soort gids met praktische adviezen op moreel gebied kritieken van geestelijkheid
Oordeel Cervantes "libro, en mi opinión, divino, si encubriera más lo humano"
Calisto en Melibea Edelman en dochter koopman zijn verliefd Passionele liefde Vergeten buitenwereld Slecht einde voor beiden
Celestina Koppelaarster en hoofdpersonage Haar lema = genieten Invloed geld en eigenbelang Listig personage Sterft door haar hebzucht
Enkel dialogen en monologen Levendig taalgebruik Retoriek van Celestina
Toneelstuk of roman ? Praktisch niet uitvoerbaar als toneelstuk Geschreven om gereciteerd te worden
Celestina Meester–knecht: verhouding verandert Geld is belangrijk Eigenbelang primeert Genieten van het leven Sexualiteit Eten en drinken
Titelpersonage Oude prostitué Bruja Talrijke beroepen Spreekwoordelijke figuur Listig, grote overtuigingskracht