Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zinloos geweld Nick Joel Frank Van 2bA.
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Presentatie over Cyberpesten
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Verborgen vormen van pesten
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Themabijeenkomst Pesten
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Workshop Knallende ruzie
Leer- en gedragskenmerken
De theorie van de dramadriehoek
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Aan pesten doe ik vaak mee Met een leger tegen één Kwetsende kanonnen struikelen over mijn lippen Wie stopt dit gevecht?
Kinderen en hun sociale talenten
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
© Wilma de Hond 2015.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Liefde en relaties.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Ouderavond pesten Welkom
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
PESTEN Korte samenvatting v/h wetenschappelijk artikel.
Pesten is kindermishandeling Elyne Deloddere1BASWB RHIZO-projectgroep.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Welkom ik maak me sterk.
Pesten is kindermishandeling
PARTNER LOGO Digitaal pesten 1 Universiteit
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
Pesten Cijfers, gevolgen en methodieken. Cijfers  1 op 10 was slachtoffer  1 op 10 was dader  5 op 10 kwamen er mee in contact  Voornamelijk via sociale.
PETS! Pesten anders bekeken
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Ruzie maken… een vak apart !?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
H2 Een leven lang leren.
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Agressie Les 2.
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Onze school is een KiVa-school!.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys

Wat is pesten? Is het gedrag waarbij iemand herhaald en gedurende een langere tijd door anderen bejegend wordt op manieren die leiden tot fysieke verwonding en/of psychisch lijden. Verbaal, fysiek of psychisch Plagen blijft onschuldig

Oorzaken van pesten 4 factoren die invloed hebben op pesten Het anders zijn Het bereikbaar zijn Het niet kunnen verdedigen Al eerder gepest zijn

Iemand ziet er anders uit Pesten is een geheel van factoren die elkaar op negatieve wijze versterken, De persoonlijkheid Opvoedingssituatie van de pestkop en de gepeste Houding van de anderen Iemand ziet er anders uit Dingen die anders opvallen  kinderen zijn geneigd die persoon in een hokje te okaatsen Als je zelfzeker bent  pester heeft geen vat op jou

Begint altijd onschuldig Door bepaalde reacties  kan het pesten worden Als de pester merkt dat het de gepeste iets doet  nog meer pesten Jaloezie als onderliggende reden

Meelopen Bang om zelf gepest te worden Ontstaan machtsspel  doordat andere de kant van de pester kiezen. (hogere machtspositie dan de gepeste) Zullen niet reageren op het pesten uit angst Voor de gepeste moeilijker en moeilijker om staande te blijven

Thuissituatie van de pester Instabiele thuissituatie voor de pester veel frustraties  afreageren via pestgedrag Meisjes pesten anders dan jongens Meisjes verbaal Jongens fysiek

Zondebokfenomeen Vijandig gedrag tegen een onschuldig en hulpeloos slachtoffer Verstoring binnen of buiten de groep Kan leiden tot frustraties Manier om met frustraties om te gaan AGRESSIE Agressie kan niet altijd DIRECT gericht worden tegen de oorzaak  gericht naar een INDIRECTE oorzaak

Modelleringstheorie Imitatiemodel Schoolsysteem Alle gedrag is aangeleerd Imitatiemodel Wie geen grenzen en regels heeft meegekregen en wie niet leert om te gaan met frustraties, kan geen rekening houden met anderen Schoolsysteem De manier waarop een school als geheel functioneert kan van invloed zijn op pestgedrag

Agressief zijn Onmacht Populair willen zijn Zelfverzekerd willen zijn Sociale contacten vergroten