Mentoren op Zuid 2015/2016 (Ruim 500 leerlingen) Hogeschool Rotterdam Veenoord De Hef (Onderwijsprijs ) Maarten Luther Zuider Park Calvijn Stichting de Verre Bergen Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie
Doel Mentoren op Zuid Betere schoolprestaties Betere beroepsperspectief in relatie tot schoolkeuze Vergrote sociaal-emotionele ontwikkeling (zelfvertrouwen, motivatie en zelfregulatie) (Evidence Based) Ambitie in 2019: 2000 leerlingen)
Hogeschool Matchingsformulieren (mentoren, mentees) VOG + contract Info doelgroep Gesprekstechnieken Groepsreflectie/ Intervisie Tussenverslag / Eindverslag (studiepunten)
IJsselmonde, Lombardijen en Beverwaard
Rotterdam-Zuid; feiten en cijfers
VMBO Korte uitleg over vmbo, waarschijnlijk bekend bij velen (je kunt ronde doen wie zelf van vmbo komt). Wat ook werkt: Rijtje maken met wat is typisch vmbo (doen, aanpakken, niet te veel tekst etc). Hier krijgen ze in begeleiding natuurlijk ook mee te maken.
Leerlingen van Veenoord 3 klassen doen mee (4e en 2e klas) (2x per jaar) 80% BBL-leerlingen 20% KBL-leerlingen 80% LWOO leerlingen Gemiddelde Instroom vanuit het basisonderwijs, eind groep 4
Mentoren op Zuid op Veenoord Gestart schooljaar (2014-2015) 1 groep klas 3 Implementatie perspectief,? worden de termen Adoptiefase (initiatiefase), implementatiefase en institutionaliseringsfase (incorporatiefase) (Verbiest, 2011). Donderdag 8.30 uur tot 10.00 uur (60 minuten werken, 30 minuten sociaal) (Autonomie, Relatie en Competentie Deci & Ryan 2000) Tijdsduur: 2 modules Hogeschool
Mentoring Evidence Based New York (I-mentoring, maatschappelijk betrokken, crowdfunding) Boston U-Mass University & Burke Highschool
Leeftijd Mentor Werken met mentoren die een stuk ouder zijn is effectiever (Uyterlinde et al., 2011); Leeftijd is in principe irrelevant (Van ‘t Hoog, 2011); Met mentoren onder de dertig jaar is meer effect te behalen (Boersma, 2007) Een jeugdige mentor met levenservaring biedt het beste van twee werelden (Uterlinde et al., 2011)
Boston (Jean Rhodes, 2014, 2015) Sterke effecten Mentoren die: Dezelfde achtergrond hebben; Een actieve rol hebben/ opkomen voor de doelgroep (advocacy) Een hoog self-efficacy hebben Een positieve houding heeft t.o.v. jeugd Negatief effect: het voortijdig afbreken van de relatie mentor/mentie