Mentoren op Zuid 2015/2016 (Ruim 500 leerlingen)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cursus B-Fit coach Dag 1.
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Mentorproject Haarlem
Welkom.
Sportcafé Amsterdam Zuid
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
MUSICAL 5 FEBRUARI 2013.
Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
1 Handelings Gericht Werken. 2 Inhoud presentatie Passend onderwijs Basis IHP Plan van Aanpak -Didactische doelen -Sociaal Emotionele doelen Klassenoverzicht.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Welkom op het Vestiging Fabritius VMBO-voorlichting (jan. 01)
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Welkom op het ProNovaCollege School voor Praktijkonderwijs
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
WELKOM OP DE OUDERAVOND VOOR DE EERSTE KLASSEN 28 augustus 2014
Voorlichtingsavond MAVO 3
TechniekTalent.nu. Wie zijn we? Klik hier voor film:
INDELING OUDERAVOND  Welkom - sectordirecteur  Organisatie Bovenbouw – teamleider  De rol van het decanaat – teamleider  Gelegenheid tot het stellen.
Voortijdig schoolverlaten
Ouderavond klas 1, 26 aug 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
WELKOM Welkom op de ouderavond van de Wethouder Beversstraat.
Ouderinformatieavond 22 september 2015
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Voorlichtingsavond havo 4 Woensdag 30 september uur.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
De stad als pedagoog Interactief beleid Dhr. drs. J.M. Bekker September 2009.
Groepsdynamica.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Je mag/kan steeds van school veranderen MAAR Verander niet teveel van school, want dit is niet goed voor je kind. Elke school heeft positieve en.
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Interconfessionele Scholengroep Westland Informatie doorstroming klas 1 mavo naar klas 2 mavo of klas 2 Vakcollege.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Ouderavond mavo 3 24 september Programma Welkom Introductiedagen Maatschappelijke betrokkenheid De decaan over LOB Contact met de mentor.
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Formatief versus summatief
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Motiveren: de ins en outs!
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Pre-University College
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Ouderavond klas 4 6 oktober 2016.
Open ruimte door kleinschaligheid
Welkom op deze voorlichtingsavond
Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 4 havo en 4 vwo.
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Presentatie voor teams Oktober 2018
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
De rol van scholen in het omgaan met armoede
Inhoud Wat is het Spaarne College? Voor wie? Onderwijsniveaus
Transcript van de presentatie:

Mentoren op Zuid 2015/2016 (Ruim 500 leerlingen) Hogeschool Rotterdam Veenoord De Hef (Onderwijsprijs ) Maarten Luther Zuider Park Calvijn Stichting de Verre Bergen Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie

Doel Mentoren op Zuid Betere schoolprestaties Betere beroepsperspectief in relatie tot schoolkeuze Vergrote sociaal-emotionele ontwikkeling (zelfvertrouwen, motivatie en zelfregulatie) (Evidence Based) Ambitie in 2019: 2000 leerlingen)

Hogeschool Matchingsformulieren (mentoren, mentees) VOG + contract Info doelgroep Gesprekstechnieken Groepsreflectie/ Intervisie Tussenverslag / Eindverslag (studiepunten)

IJsselmonde, Lombardijen en Beverwaard

Rotterdam-Zuid; feiten en cijfers

VMBO Korte uitleg over vmbo, waarschijnlijk bekend bij velen (je kunt ronde doen wie zelf van vmbo komt). Wat ook werkt: Rijtje maken met wat is typisch vmbo (doen, aanpakken, niet te veel tekst etc). Hier krijgen ze in begeleiding natuurlijk ook mee te maken.

Leerlingen van Veenoord 3 klassen doen mee (4e en 2e klas) (2x per jaar) 80% BBL-leerlingen 20% KBL-leerlingen 80% LWOO leerlingen Gemiddelde Instroom vanuit het basisonderwijs, eind groep 4

Mentoren op Zuid op Veenoord Gestart schooljaar (2014-2015) 1 groep klas 3 Implementatie perspectief,? worden de termen Adoptiefase (initiatiefase), implementatiefase en institutionaliseringsfase (incorporatiefase) (Verbiest, 2011). Donderdag 8.30 uur tot 10.00 uur (60 minuten werken, 30 minuten sociaal) (Autonomie, Relatie en Competentie Deci & Ryan 2000) Tijdsduur: 2 modules Hogeschool

Mentoring Evidence Based New York (I-mentoring, maatschappelijk betrokken, crowdfunding) Boston U-Mass University & Burke Highschool

Leeftijd Mentor Werken met mentoren die een stuk ouder zijn is effectiever (Uyterlinde et al., 2011); Leeftijd is in principe irrelevant (Van ‘t Hoog, 2011); Met mentoren onder de dertig jaar is meer effect te behalen (Boersma, 2007) Een jeugdige mentor met levenservaring biedt het beste van twee werelden (Uterlinde et al., 2011)

Boston (Jean Rhodes, 2014, 2015) Sterke effecten Mentoren die: Dezelfde achtergrond hebben; Een actieve rol hebben/ opkomen voor de doelgroep (advocacy) Een hoog self-efficacy hebben Een positieve houding heeft t.o.v. jeugd Negatief effect: het voortijdig afbreken van de relatie mentor/mentie