S TRESS ZIT VOORNAMELIJK IN JE HOOFD Melissa Hollevoet 1Batp klas B4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat denken de mensen over hun medemensen?
Advertisements

Het Cartesiaans Theater
Filosofie Op HAVO en VWO.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Einde Definitieve bijdrage 2011 op inkomen 2008 Definitieve bijdrage 2012 op inkomen 2009 Definitieve bijdrage 2013.
TOEKOMST VOOR HET BREIN
Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.
STRESS IS DEELS GEVOLG VAN PERSOONSTREK
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Resultatenrekening.
Positieve psychologie Wat is het Wat je aandacht geeft, groeit Positieve emoties hebben zin Wij zijn allen ok Hoe in te zetten bij depressie?
Workshop Knallende ruzie
Door Bart Goering & Niels Morsink
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
2e Nationale Kansdenkdag
Moderne Kunst.
Kunstmatige Intelligentie
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Godsdienst.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Woord van Leven Augustus 2011.
Negatieve getallen door Kees Vleeming
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Stilte naar Meister Eckhart
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Bewustzijnstoestanden bij hypnose
Hoe houd ik het leuk? Nu en in de toekomst!
Breathworks Mindfulness Omgaan met een chronische aandoening - MS
Boek: biologie voor jou HAVO A
Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.
BLOK 4 Rust en jouw voorbereiding Mijn lijfstijl, mijn keuze.
Leerstijlen KOLB SJM.
Ontwikkeling en de basisschool
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
De quiz Gemaakt door: Lotte, Kavitha, Rachida en Jacqueline.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Van Else de Haan. Inhoudsopgave 1.Prognose 2.Etiologie 3.Therapie-effecten 4.Behandeling.
Doelen van deze presentatie:
Stress op de middelbare school
Ik mocht voor plannex een opdracht over de merel doen. Ik vond het gelijk leuk. Maar het was wel moeilijk.
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
H2 Een leven lang leren.
Psalm 8 Heer, wat bent U goed! U ziet alles en iedereen op de aarde.
Presentatie: Over de grens
Agressie Les 2.
Loskomen van taal Defusie.
Gezond en Vitaal aan het werk
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
‘Agressie bij kinderen’
Humanisme en ethiek Verschillende soorten ethiek? Op zich: waardevol…
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Zeldzame foto`s die je nooit ziet of mee maakt En toch gebeurt het

Diersoortverdieping Hond
BLOK 4 Rust en jouw voorbereiding Mijn lijfstijl, mijn keuze.
Hoofdstuk 6. Afwijkend gedrag
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

S TRESS ZIT VOORNAMELIJK IN JE HOOFD Melissa Hollevoet 1Batp klas B4

I NHOUD Van oereacties en emoties tot genetiale innovaties Vroeger Nu Roger Sperry Intellectuele capaciteiten De rol van hersenen in het stressgebeuren Verschil stress dieren en mensen Hans Seyle Stressbalans We denken wat we waarnemen

V AN OERREACTIES EN EMOTIES TOT GENIALE INNOVATIES

V ROEGER Oude delen in onze hersenen Ontwikkeld in dieren Voor de mens bestond Limbisch systeem 1 van de oudste delen van de hersenen Motivatie, emotie en genot Oerhersenen Bv. krokodil Brein = razendsnelle overlevingsreacties Brein aap en mens

NUNU Neo cortex Menselijke hersenen Ontstaan bij zoogdieren Emoties Trager dan oerhersenen Nemen de leiding bij bedreigende situaties Nemen over terwijl we soms beter Neo cortex gebruiken Hersenen Twee gelijke helften Links (stuurt rechterkant lichaam) en rechts (stuurt linkerkant lichaam) Verbonden door dikke zenuwb aan

R OGER S PERRY (P SYCHOLOOG ) Letterlijk gespleten brein Twee delen gaan hun eigen gang Nobelprijs Ontdekking werkverdeling tussen links en rechts Links Analytisch denken Cijferen Verbale intelligentie Logica Rechts Non verbale intelligentie Verbeelding Melodie Ene helft soms meer overwicht dan de andere

I NTELLECTUELE CAPACITEITEN U-curve Stress = Prestatie hersenen Top curve Bergen werk verzetten Creatieve ideeën Wanneer je er niet mee bezig bent Goed voorbereid brein belangrijk!

D E ROL VAN HERSENEN IN HET STRESSGEBEUREN

V ERSCHIL STRESS DIEREN EN MENSEN Dieren Leven zoals het is Denken niet na Mensen Beoordelen situaties Prettig, moeilijk, vreselijk,.. Mentale oordeel Belangrijke factor Stress negatief of niet

H ANS S EYLE ( ARTS ) Onderzoek bij dieren Rat Pijn en spanning Lichamelijke veranderingen Gewichtsverlies Bijnieren … Onaangename omstandigheden Begin van moderne stressonderzoek

H ANS SEYLE ( ARTS ) Algemeen aanpassingsyndroom Veranderingen door stress Drie fasen 1. Alarmfase Dalen weerstand stress 2. Afweerfase Stijgen weerstand stress 3. Uitputtingsfase Weerstand daalt onder norm = burn-out fase

S TRESSBALANS Ervaren stress Eisen groter dan middelen Niet iedereen heeft stress Tussen situatie en reactie Interpretatie Ontstaan negatieve stress Zodra ik denk dat er geen goede balans is tussen wat ik moet en wat ik kan

S TRESSBALANS De een zijn stress is de ander zijn plezier (Theo Compernolle) There is nothing good or bad but thinking makes it so (Shakespeare)

W E DENKEN WAT WE WAARNEMEN Neurofysiologisch onderzoek Als we denken dat stress geen rol speelt dan merken we de signalen niet We merken niet terwijl de signalen duidelijk zijn Bv. wolken De een ziet een kat, de ander een monster Bv. vreemdgaan Je denkt niet dat je vrouw zult vreemdgaan dus merk je de signalen niet terwijl de rest het wel ziet.

B RON Compernolle, T. (2006). Stress vriend & vijand: De aanpak van stress, thuis en op het werk. Tielt: Lannoo nv.