Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Advertisements

LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Welkom op onze informatieavond !
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
De dag van het solliciteren - introductie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Opvoeding en pedagogiek
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Opvoedrelaties A Week 3, bijeenkomst 3.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Opvoedrelaties onder spanning A
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Opgroeien in de stad les 3
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
TRENDS 2014 Hafida
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Opvoedrelaties A Week 4, bijeenkomst 6.
Methodiek: Plancyclus
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Project Pedagoog in de wijk Bijeenkomst week 1.8 Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Observeren en rapporteren
Passend onderwijs.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Communicatie 4e les.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Consumenten-gedrag Het gezin
volgende bladzijde terug
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 3: regels en afspraken met de klas
Transcript van de presentatie:

Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin

Vandaag  Introductie van de module (10 min)  De wereld van het kind verandert – trends en geschiedenis (60 min) Jouw wereld bekeken in relatie tot de leefwereld (60 min incl. Pauze)  De Dynamische Driehoek plus drijfveren gedrag (60 min)  Het kind in zijn context: start analyse eigen dossier (90 min)

Opvoedrelaties B (werkwijze) Werken met ‘echt’ dossier (aanwezigheidsplicht) Studiehandleiding is verplicht materiaal om mee te nemen iedere les. Iedere les wordt gewerkt aan opdrachten met het dossier Thema’s : Bijeenkomst 1 en 2: Het gezin Bijeenkomst 3 en 4: De school Bijeenkomst 5 en 6: De wijk

Theorie en Leerdoelen vandaag Dieleman hfd 2 plus 3 Mulligen hfd 1, 2 plus 8 Leerdoelen: Je kunt benoemen welke veranderingen in de samenleving van invloed zijn op de opvoeddomeinen gezin, school en wijk. Je kunt op basis van de dynamische driehoek een casus analyseren. Je bent op de hoogte van de loyaliteit van het kind in relatie tot het gezin en bent in staat je als pedagoog meerzijdig partijdig op te stellen.

Een beetje geschiedenis Vijf relevante maatschappelijke ontwikkelingen: Ambities met het kind http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1322371 http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1004533 - Vooruitgang van de techniek Toenemende welvaart en de economische groei http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1248460 Ontzuiling en individualisering Emancipatie van de vrouw Kijk ook: http://www.pedagogiek-online.nl/index.php/pedagogiek/article/view/23/22

Een beetje geschiedenis Concrete veranderingen in de leefwereld van kinderen: De leefruimte van het kind http://www.gezinindestad.nl/onderzoek/ Positie van het kind in het gezin Gezinssamenstelling/ doorbreking rolpatronen/ hiërarchie in het gezin Multiculturele samenleving Kind op school

Verwerkingsopdracht (30 min): ‘Fotoshoot veranderingen eigen leefwereld’ Vorm 4 groepjes en bespreek de 5 maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed zijn op de veranderende leefwereld van jullie zelf Ga aan de gang met het zoeken naar foto’s die iets zeggen over die ontwikkelingen (per ontwikkeling 2 foto’s) Maak een digitaal overzicht van de 10 foto’s van de 5 ontwikkelingen in jullie leven Klassikaal in gesprek over visuele interpretaties n.a.v. jullie fotocollage

Dynamische driehoek? Wat betekent het begrip dynamisch in de titel volgens jullie? Wat heeft dat met de driehoek te maken?

De dynamische driehoek! kind ouders School/ leerkacht maatschappij groeiruimte

Verbanden binnen de driehoek Een goede dynamische driehoek is een gelijkzijdige driehoek Het kind heeft dan de meest optimale groeimogelijkheden. De groeiruimte van het kind verandert als er iets gebeurt in de onderlinge verhoudingen

Voorbeelden van relaties uit balans Kind Kind groeiruimte Ouders Leraar Ouders Leraar

Drijfveren achter (problematisch) gedrag Feiten Interpretatie en psychische gesteldheid Interactie De relationeel-ethische dimensie, loyaliteit

Stelling: http://www.youtube.com/watch?v=JJUDmu8COu0 Deze nieuwe tijd maakt de kinderen kwetsbaar.

Jullie dossier, jullie onderzoek Jullie hebben in deel A subgroepen van 3 of 4 studenten. In deze subgroep werken jullie deze weken aan de opdrachten met hetzelfde dossierkind. Gedurende komende weken analyseer je dit dossier op basis van de theorie uit deze lessen, maar ook het systeemgericht denken uit Opvoedrelaties A. Regels hoe om te gaan met dossier Uitleg van de groepstoets plus normering Nu de tijd om het dossier grondig door te lezen met zijn drieën.

Regels hoe om te gaan met dossier Dossier is in bruikleen en wordt weer ingeleverd bij docent. Tijdens de zesde bijeenkomst wordt deze weer bij de docent ingeleverd. Je mag niks vermenigvuldigen uit het dossier, niks kopiëren. Je mag geen aantekeningen maken in het dossier, niet schrijven in het dossier. Niet kopiëren of fotograferen. Aantekeningen worden gemaakt in je schrift. Lees de eerste pagina goed door. Dossier mag mee naar huis. Discreet blijven over informatie in het dossier. Informatie blijft in jouw groepje (geen uitwisseling)

Groepstoets + normering Kennistoets (open vragen) 2x, groepscijfer 1x In bijeenkomst 6 leveren jullie het dossier en 1 exemplaar van jullie groepsopdracht schriftelijk in bij docent. Beoordelingscriteria staan in de Rubric dossieropdracht (bijlage)

Opdracht Teken de dynamische driehoek voor het kind uit jullie dossier: Is deze in balans, waar overcompenseert het kind, welke lijnen zijn doorbroken en wat is jullie verantwoording voor deze driehoek. Wat kun je achterhalen van de dimensies uit jullie dossier: Wat zijn de feiten? Wat lees je terug over de psychische gesteldheid, volgens welk patroon wordt gecommuniceerd? En wat je kunnen jullie zeggen over de relationeel-ethische dimensie binnen jullie dossier? Uitwerken, let op APA en houd alles bij op papier

De leerling in zijn context Relatievelden van leerling, docent en ouders  Start analyse eigen dossier

Relatieveld van de leerling Primaire context: Ouders Grootouders Gezinssituatie Gezinscultuur Plaat in de kinderrij

Relatieveld van de leerling Secundaire context: In de klas Contacten met klas- en groepsgenoten Contact met leraar en begeleider Tertiaire context: Straat, buurt, club, media

Relatieveld van de ouders Aandachtspunten: Ouders hebben een geschiedenis, die doorwerkt in het hier en nu De relatie tussen vader en moeder heeft een geschiedenis De relatie met hun kinderen

Relatieveld van de leraar Aandachtspunten: Geschiedenis van de leraar (zijn schooltijd, ouders etc) Het wel/ niet hebben van kinderen Plaats van de leraar in het team

Primaire context: Secundaire context: Tertiaire context: -ouders, grootouders -klas/groep -sportclub, buurt -broers en zussen -leraar/begeleider -sportleider etc. leerling groeiruimte ouders leraar Primair: Secundair: Primair: Secundair -eigen ouders, -werk, collega’s, -ouders -school -grootouders Tertiar: -grootouders -leerlingen -broers/zussen -vrienden, buurt -broers/zussen Tertiair: -partner -ontspanning/clubs -partner -vrienden, buurt -kinderen -sociale banden -kinderen -ontspanning/clubs -familie -familie -sociale banden

Verder met dossieropdracht Wat kunnen jullie vinden over de context van het kind????? Lezen voor morgen: Mulligen 1 t/m 6, 8 en 11