Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie 2011-2012 )

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Denk aan de sociale competentie
Advertisements

‘t Schrijverke Zoetermeer
INTERCULTURELE COMMUNICATIE
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
De rol van cultuur in hulpverlening en projecten
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Het geven van een workshop
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Onderwijs en democatisch burgerschap
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 6: Interculturele Communicatie.
Denk aan de sociale competentie
1. Levensbeschouwing en communicatie
TEKST CULTUUR & ORGANISATIE
Goed voorbereid naar de Pabo!
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ken je kracht…Deel je kracht…
Wiki Interculturele communicatie
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
Volksuniversiteit Zwolle
Docent: Anco R.O. Ringeling
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Aanvaarding en tolerantie
Bachelor Medische Hulpverlening
Conversation Company Jacky Aerts, Jolijn Akkerman, Isabella Elzinga.
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Icc, the final!!! med.hr.nl/schpa.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
I Interculturele communicatie
Interculturele communicatie Proef toets artikel en wat meer.
gespreksvaardigheden
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Bijeenkomst 4 Eventuele sheets:
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
Omgaan met diversiteit
Diversity policy in the perception of diversity managers.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Samenwerken met vrijwilligers. Leerdoelen Je benoemt de verschillende motieven om vrijwilligerswerk te doen. Je benoemt de onderdelen van een goede communicatie.
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Culturele diversiteit
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Maatschappij Wetenschappen
2de graad verzorging - voeding
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Begeleiden Les 5.
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Interculturele communicatie
Cultuur en samenleving
Interculturele Competenties / communicatie
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )

Les 1 Kennismaking Inleiding en toelichting studiehandleiding “Cultuur”, “Botsende Waarden” en “Over cultuurrelativisme en monoculturalisme”

Kennismaking

Studiehandleiding: leerdoelen Uitgebreide lijst leerdoelen! Kennis! Vaardigheden! Attitudes!!!

Studiehandleiding: opdrachten Studiereis Boek en extra opdrachten

Studiehandleiding Week 1: “Cultuur”, “Botsende Waarden” en “Over cultuurrelativisme en monoculturalisme” Week 2: “Een inclusieve, systeemtheoretische benadering” en ”TOPOI” Week 3: “Ordening” en “ORGANISATIE” Week 4: “Inzet” en “Praktijk van Topoi” Week 5: Oefeningen Week 7 en 8: (voorbereiding van) Presentaties

Cultuur Wat is cultuur? Wat beschouw jij als essentieel in jouw cultuur? Heterogeniteit en onbegrensdheid Ambivalenties/tegenstrijdigheden binnen jouw cultuur?

Cultuur Inhoud en functie: taal, kennis, waarden en symbolen Geef voorbeelden uit jouw cultuur Zie ook Vermeersch p. 130 Waarneembare en niet-waarneembare laag Welke zijn de kernwaarden van jouw cultuur?

Cultuur Cultuur als model van en model voor de werkelijkheid zingevend kader Acculturatie, Integratie, Separatie, Assimilatie en Marginalisatie - basisaanpassing Domein- en situatiespecifiek Het multiculturele individu

Cultuur Dynamiek De mens als drager en producent van cultuur Voorbeelden? Duurzaamheid Vaste gedragspatronen Vastgelegd in het lichaam

Cultuur Persoon, cultuur en menselijke natuur Concretiseer voor jezelf Culturele bepaaldheid en wilsvrijheid Grenzen aan wilsvrijheid of zelfbeschikking? Cultuur en macht Actuele voorbeelden?

Cultuur Zijn alle culturen gelijkwaardig? Kan je spreken van inferieure of superieure culturen? Welke argumenten vind jij belangrijk?

Cultuur Zijn alle culturen gelijkwaardig? Kan je spreken van inferieure of superieure culturen? Hoe sta je tegenover argumenten van Vermeersch en argumenten van Hoffman?

Botsende waarden Drie pijlers om en brug te kunnen slaan tussen mensen met verschillende culturele actergronden volgens Procee: 1. Elke samenleving: dezelfde opgaven 2. Mensen handelen rationeel en zinvol 3. Het is mogelijk iets van een andere cultuur te begrijpen

Botsende waarden Grenzen aan de toelaatbaarheid van culturele praktijken Op basis waarvan?

Botsende waarden Monisme of universalisme Relativisme Pluralisme Niet onderhandelbare waarden: welke zijn dat voor jou?

Botsende waarden De verklaring van de rechten van de mens Algemeen geldend? Exclusief Westers? Wat is bevorderend voor een goed mensenleven? Formuleer zelf vijf criteria die voor jou gelden. Vergelijk met criteria van buurvrouw of –man. Vergelijk met criteria van Nussbaum.

Botsende waarden Drie invalshoeken: noodzaak om tot interactie te gaan over discutabele culturele verschillen Menselijke waardigheid met niet uitsluiting en bevordering van interactie Universele rechten van de mens het typisch menselijke en vermogens die doen “floreren”

Botsende waarden De tien kernvaardigheden van de dialoog Welke van deze vaardigheden vind je zelf (niet) heel belangrijk? Welke vaardigheden zie je als uitdagend voor jezelf?