Communicatie les 4 kwartaal 4 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Planning Wijkt af van studiehandleiding.. Week 1: gespreksdoelen/rollen + gespreksmodellen Vakantie Week 2: Valt uit i.v.m. hemelvaart Week 3: hulpverlener als persoon + basisvaardigheden (selectieve – en niet selectieve luistervaardigheden) Week 4: regulerende vaardigheden Week 5: nuancerende vaardigheden Week 6: strategie bij probleembehandeling Week 7 & 8: toetsgesprekken Week 9: herkansing toetsgesprek en reflectieverslag
Nuancerende vaardigheden Confrontatie Positief heretiketteren Eigen voorbeelden Directheid
Confrontatie Hulpverlener geeft reactie op een opvatting van de cliënt over zichzelf en zijn wereld die ingrijpend verschilt van de reactie van de cliënt Op een rustige, zakelijke, veronderstellende en accepterende toon
Confronteren met zwakke punten Over bijvoorbeeld: Uitingen tijdens en gedrag buiten het gesprek Goede voornemens in het gesprek en de realisering erbuiten Toekennen van verantwoordelijkheden
Confronteren met sterke punten Als cliënten zich zwakker voordoen De hulpverlener helpt de sterke kanten van de cliënt te ontdekken
Positief heretiketteren Een nieuwe, positievere betekenis geven aan de oorspronkelijk als negatief beleefde onderdelen van een probleem
Eigen voorbeelden Iets van je eigen betekenisvolle ervaringen delen met de cliënt - Herkenning - Helpen onder woorden brengen wat de cliënt niet kan of durft te verwoorden - Voorbeeldfunctie
Directheid Openlijk bespreken wat er zich in de hier-en- nu situatie van het contact tussen cliënt en hulpverlener afspeelt (metagesprek)