Communicatie les 4 kwartaal 4 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelfverwonding als bron van ontwrichting
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Hoe kan het jou veranderen?
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 60, 61, 62, 63, 83, 87, 88, 92, 94. Beoordeling:
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Tja wat zal ik zeggen… Zorgmedewerkers leren omgaan met levensvragen
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Doel en taak van de hulpverlening
Weerstand kan je opvatten als feedback
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Effectief communiceren
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Johan Martens, opleiding Facility Management
Gespreksvaardigheden
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Module communicatie 1 Les 1: Basisvaardigheden.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Wjk.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Sociale Hygiëne Les 3.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
LOB Je sterke en zwakke kanten Wat kan ik?.
Gespreksvaardigheden
Communicatie les 1 kwartaal 4
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coaching in regioleren
Vereenvoudiging schema SOLK
Informatieavond september 2016
Communicatie 3e les.
Online communiceren in hulpverlenende beroepen
Storyline EMD Daphne Keller.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Suïcidepreventie Amsterdam
VAARDIGHEDEN 3 Ontspanning, acceptatie, rust
Communicatie 7e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
Storyline EM2X Daphne Keller.
Transcript van de presentatie:

Communicatie les 4 kwartaal 4 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije

Planning Wijkt af van studiehandleiding.. Week 1: gespreksdoelen/rollen + gespreksmodellen Vakantie Week 2: Valt uit i.v.m. hemelvaart Week 3: hulpverlener als persoon + basisvaardigheden (selectieve – en niet selectieve luistervaardigheden) Week 4: regulerende vaardigheden Week 5: nuancerende vaardigheden Week 6: strategie bij probleembehandeling Week 7 & 8: toetsgesprekken Week 9: herkansing toetsgesprek en reflectieverslag

Nuancerende vaardigheden Confrontatie Positief heretiketteren Eigen voorbeelden Directheid

Confrontatie Hulpverlener geeft reactie op een opvatting van de cliënt over zichzelf en zijn wereld die ingrijpend verschilt van de reactie van de cliënt Op een rustige, zakelijke, veronderstellende en accepterende toon

Confronteren met zwakke punten Over bijvoorbeeld: Uitingen tijdens en gedrag buiten het gesprek Goede voornemens in het gesprek en de realisering erbuiten Toekennen van verantwoordelijkheden

Confronteren met sterke punten Als cliënten zich zwakker voordoen De hulpverlener helpt de sterke kanten van de cliënt te ontdekken

Positief heretiketteren Een nieuwe, positievere betekenis geven aan de oorspronkelijk als negatief beleefde onderdelen van een probleem

Eigen voorbeelden Iets van je eigen betekenisvolle ervaringen delen met de cliënt - Herkenning - Helpen onder woorden brengen wat de cliënt niet kan of durft te verwoorden - Voorbeeldfunctie

Directheid Openlijk bespreken wat er zich in de hier-en- nu situatie van het contact tussen cliënt en hulpverlener afspeelt (metagesprek)