50.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opdracht 1 Waarom is het voor een onderneming belangrijk om een strategie te hebben? Zonder strategie is het niet duidelijk voor het de organisatie hoe.
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
1. Introductie 2. Voor wie? 3. Productomschrijving 4. Wat levert het op? 5. Wat kunt u verwachten? 6. Voordelen Waarvoor Werken aan vindbaarheid Doelgroep.
Aanzet tot strategisch denken
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Het maken van een PR/Marketingplan
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Nationaal Innovatie Event
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Management : situering en begrip
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
strategie als een proces
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Beleidsvoering naar groei
Wat is een communicatieplan?
© Pearson Education Benelux, 2003
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Doelen Soorten vormgeving.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Oefening 17 p. 97 – les 5.
International Business Adviser
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Levenscyclus ondernemer/onderneming
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Visie op Duurzaamheid  .
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Visie & Strategie.
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
ONTWIKKELEN VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJKE VISIE
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
 A-94 A-94.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
l2.416 Organisatie en beleid l2.416.
Strategische Businesspartner
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
De Betekeniseconomie in de klas
relatief marktaandeel
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Visie en strategie Les 2: Visie verdieping.
Visie en strategie Les 4: strategie.
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

50

 Beleid=doelen die een organisatie wil halen  Strategie=de weg die men wil gaan volgen  Wat willen we bereiken en hoe?  Beleidsplannen=doel bedrijf, missie,strategie  Beleid=zekerheid

 Situatieanalyse  Strategievorming  Planning en implementatie

Visie en missie Visie is het van de uitgangspunten en de toekomst De visie van de organisatie geeft een kort en helder antwoord op de vraag: hoe zien wij onszelf in de wereld van morgen? Over enkele jaren heeft elke werknemer een computer op zijn bureau Een man op de maan zetten in de jaren zestig een missie is waarvoor we staan, een visie is waarvoor we gaan. De missie heeft te maken met waarden en identiteit. Wie zijn we, wat zijn onze waarden, hoe willen we met onze klanten en medewerkers omgaan?missie

 Core bussiness, wat doen we waarin we goed zijn.  Benoem van je eigen organisatie...  Omgevings analyse  Organisatie en omgeving moeten matchen/blz.30

 Cash cow: hoog marktaandeel in een stabiele, volwassen markt. Deze opbrengsten dienen gebruikt te worden om in andere producten te investeren.  Star: een hoog marktaandeel in een groeimarkt. Met gerichte investeringen dient men de voorsprong te behouden tot de markt volwassen wordt en dit een cash cow wordt.  Question mark (ook wel Problem child of Wild cat): een klein marktaandeel in een groeimarkt. Het is nog onzeker of dit een star of een dog zal worden.  Dog: kleine marktaandeel in een volwassen markt. Indien het bedrijf geen strategisch belang bij dit product heeft, dient zij haar af te stoten.

 gUE gUE

 Meetbaar;vast kan stellen of doel bereikt is  Acceptabel;medewerkers willen  Gecommuniceerd;iedereen kent het doel  Inspirerend;relatie tussen werk en doel  Engagerend;men wil zich verbinden

SWOT analyse

 Sterkten zijn bijvoorbeeld:  Middelen, kennis en vaardigheden die beter zijn dan gemiddeld.  Groot marktaandeel.  Goed imago of grote naamsbekendheid.  Zwakten zijn bijvoorbeeld:  Middelen, kennis en vaardigheden die slechter zijn dan gemiddeld.  Slecht of beschadigd imago.  Te hoge kosten en daardoor een lage marge.  Kansen zijn bijvoorbeeld:  Nieuwe klanten of nieuwe behoeften bij klanten.  Problemen bij de concurrentie.  Verplaatsen van productie naar een laag-loonland.  Nieuwe markten door internationale verdragen of landen die toetreden tot de EU.  Bedreigingen zijn bijvoorbeeld:  Nieuwe concurrenten, nieuwe producten van concurrenten, nieuwe substituten.  Veroudering van het product door technische, economische of maatschappelijke ontwikkelingen.  Economische recessie.  Nadelige veranderingen in wet- en regelgeving.

 Hoe plan je?  Rekening houdend met een levende omgeving