Retourlogistiek 4e bijeenkomst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
Advertisements

John Vaupell Justin van der Steen
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
LITERATUUR ONDERZOEK.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
THEMA: Het creatieve proces
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Containerstromen in een supply chain
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit module 6 Identiteit
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
MedMec01-2 Les schema per week
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Media en creativiteit Identiteit les 7
Wmcz en adviseren in de praktijk april Adviseren in de praktijk 1 maal per jaar informatie over volgend jaar: Welke plannen Waarom Hoe informatie.
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
Solliciteren: wat wil ik?
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Retourlogistiek 2e bijeenkomst.
Presentatietechniek (elevator pitch)
Retourlogistiek 1e bijeenkomst.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Onderzoeksvaardigheden 3
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Afstudeerkring Effectief afstuderen
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Missie palliatieve zorg “…. and we will do all that we can, not only to help you die peacefully, but to live until you die” “…. and we will do all that.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
AGENDA WOG 15 juli Opening Mededelingen
Een vergadering organiseren
Keuzethema: differentiatie
Les 5: Het marketingplan
Mijn visie op onderwijs
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Vergadering Personeelsdienst
Duurzame inzetbaarheid
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Praktijkgericht onderzoek
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

Retourlogistiek 4e bijeenkomst

Agenda Recap bijeenkomst 3 C2C; up- and down-cycling Cradle to Cradle Logistieke modellen Deelopdracht 2 Reverse Logistics / Closed Loop Supply Chain / Green Supply Chain C2C; up- and down-cycling Presentaties literatuurstudie Bespreken/voorbereidingen deelopdracht 3; Veldonderzoek Deelopdracht 4; Proces in kaart en gekwantificeerd

Module Planning Onderwerp Voorbereiding Week 1 Intro (retour)logistiek Context: Cradle2Cradle Afvalladder van Lansink Vooruitblik naar eindverslag Geen Week 2 Kennisoverdracht logistiek 1 Bespreken onderwerpen van keuze 5 minuten presentatie over het onderwerp van jullie keuze (kijk vast vooruit naar veld- en literatuur onderzoek). Week 3 Kennisoverdracht Logistiek 2 Bespreken onderwerpen van keuze en aanpak literatuuronderzoek 5 minuten presentaties onderwerpen en aanpak literatuuronderzoek Week 4 Resultaten literatuuronderzoek voorbereiding veldonderzoek 5 min presentaties literatuuronderzoek Week 5 Gastcollege Pim de Vries AVR Ter voorbereiding vragenlijst m.b.t. afvalstromen Everything You Always Wanted to Know About Waste* (*But Were Afraid to Ask) Week 6 Presentaties processchema’s Presentatie: Processen in kaart Week 7   Ontwikkeling beleidsopties 5 min presentaties beleidsopties Week 8

Module Deelopdrachten Specificaties Beoordelingscriteria Keuze en motivatie Introductie onderwerp Globale afbakening   Motivatie Belang Terrein van onderzoek en afbakening worden in grote lijnen duidelijk. Student kan uitleggen waarom hij/zij dit onderwerp wil onderzoeken. Student kan aangeven wat het belang is van het onderwerp (bv. met de afvalladder.van Lansink) Literatuuronderzoek D.m.v. deskresearch wordt verkend in vakliteratuur, (verwante) wetenschaps-terreinen en in (overheids) beleidsstukken wat de actuele kennis en ontwikkelingen zijn. Verkenning levert kennis van: hoeveelheden/aantallen (grond) stoffen en producten in omloop, energieverbruik, ontwikkelde modellen, initiatieven en (overheids)beleid Veldonderzoek Interviews met twee betrokkenen die kennis van het proces en ontwikkelingen hebben Goede voorbereiding d.m.v. opstellen vragenlijsten, selectie te interviewen personen, interviews en verslagen Proces in kaart en gekwantificeerd Procesbeschrijving mbv B.P.M.N. en visio Kwantiteiten in beeld Effecten van huidig proces in kaart bv. Aan de hand van : Grondstoffen balans e/o energiebalans e/o CO2-footprint Proces wordt duidelijk aan de hand van een gestandaardiseerde methode Studenten ontwikkelen besef van orde van grootte en hoeveelheden Studenten kunnen aangeven wat de effecten zijn van de huidige situatie. Ontwikkeling beleidsopties en initiatieven Meerdere opties om het onderwerp van je keuze (verder) te verduurzamen: maatregelen beschreven gevolgen in kaart (berekeningen) tenminste drie verschillende maatregelen uitgewerkt, gevolgen, voordelen en nadelen, in kaart gebracht. Eigen mening; wat is het beste voor de wereld/maatschappij/ bedrijf m.b.t. dit onderwerp Eigen mening, en vooral: Onderbouwing eigen mening / advies (over wat je zou willen doen als je het voor het zeggen zou hebben). Meningsvorming Onderbouwing Waar staan jullie?

Grondstoffenschaarste ?

Uitstoot CO2 en Energie-intensiteit

Wereldconspumtie (fossiele) energiebronnen

Context: cradle to cradle Hoe zit dat met jullie onderzoeksonderwerp?

Context: cradle to cradle Hoe zit dat met jullie onderzoeksonderwerp?

Presentaties Deelopdracht 2 Wie presenteert Wie beoordeeld mee en Formuleert feedback

Voorbereiden Interview Het doel van een interview: is het verzamelen van informatie uit mededelingen van ondervraagde personen Soorten open interviews Het vrije-attitude-interview Het focused interview Het expert interview Het retrospectieve open interview Het voorbereiden van een open interview en Het afnemen van een open interview Zie Artikel voor handvaten en “regels”

Proces in kaart en gekwantificeerd

Proces in kaart en gekwantificeerd

Kwantificeren Hierbij gaat het om: Aantallen Hoeveelheden Ontwikkeling, groei/krimp Aandelen (van de afvalstroom, in producten) Uitgedruk IN GETALLEN, en niet alleen in kwalitatieve uitspraken als groot, klein, meer, veel, hoger, groter, hoger, etc..

Volgende week: Gastcollege Pim de Vries AVR Bereid vragen voor Met goede voorbereiding (van vragen) kan dit de opbrengst van een interview hebben Actieve houding, d.w.z. Meedoen op vragen van de gastdocent Actief luisteren; probeer te begrijpen Stel vragen bij onduidelijkheden