Reminiscentie Levensboeken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Begeleiden in de BPV.
Introductiebijeenkomst
Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
Zorg. is een menselijke waarde Verpleegkundige zorg is.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
‘De genormeerde capaciteit per regio en de effecten voor zorgaanbieders, gemeenten en woningcorporaties’ Leendert van den Brink Zorginkoper AWBZ.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Dementie Omgaan met de gevolgen van dementie .
De kloof overbrugd Foppe de Lange, locatie manager Interzorg Nieuw Graswijk en Elles Heeling, docent verzorging CS Vincent van Gogh Assen.
Congres Appreciative Inquiry
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Een levensboek voor ouderen
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Welkom bij deze mini-beurstraining.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Gedragsveranderingen bij dementie
Presentatie Hans Eimers Ontmoeting-centrum Nieuwegein 13 februari 2015
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Deltion Prokkelt in samenwerking met: Frion, zorginstelling JP van de Bent en Philadelphia, ODDC de Niloka en Onderwijscentrum de Twijn Een kort overzicht.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HAVO 5 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het perspectief van de oudere
Inhoud Introductie Pameijer Doelgroepen Dienstverlening
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
2.7. Samenvatting Chaymae Faïk 1BASWA. 1. Een bepaalde manier van zorgen 1989: Eerste Nederlandse, kleinschalige woonvorm Eind de jaren 90  populair.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Op naar het nieuwe EVG Bijeenkomst voor bewoners, familieleden en contactpersonen locatie Diamantweg Jolanda Hogenbirk 25/26 mei 2016.
De Triadekaart een introductie. Koorleden Medewerkers Vrienden van vroeger Buren Sportmaatjes Familie Gezin.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Levensboek – levensverhaal
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
Module 3 Het leven gaat door …
Module 1 Leren omgaan met dementie
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Levensboek Format.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Samenwerken en communicatie
Duurzame inzetbaarheid
Workshop De laatste levensfase in het verpleeghuis: samenwerken met familie en vrijwilligers VPTZ Hanneke Heim, Cordaan, Senior Beleidsadviseur SK&I Yvonne.
volgende bladzijde terug
Duurzame inzetbaarheid
Delen van levensverhalen en eenzaamheid Anita Blijdorp | Platform Levensverhalen Ledenbijeenkomst Coalitie Erbij, 27 maart 2018.
Begeleiden Les 7.
Dementie Nabij zijn.
ADL Les 1.
Kwaliteit in de zorgverlening
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Reminiscentie Levensboeken Activiteiten met ouderen

Reminiscentie: leerjaar twee, fase twee, onderdeel Begeleiden van een Woongroep (training) Je voert een activiteit uit met een groep bewoners. De activiteit draagt bij aan een positief groepsklimaat, het belevingsniveau en de mogelijkheden van de groep zorgvragers.

Reminiscentie Reminiscentie of het ophalen van herinneringen kan in het contact met ouderen zeer waardevol zijn. Reminiscentie kan worden toegepast bij somatische zieke en dementerende bewoners van verzorgings- of verpleeghuizen of bezoekers van een dagopvang of dagbehandeling.

Activiteitentheorie Waarom willen mensen actief zijn? Verveling tegengaan Zich nuttig voelen Samen zijn met anderen Zich gewaardeerd voelen Afleiding hebben Regelmaat vinden in het dagelijks leven Energie en agressie in goede banen leiden

Voor veel verzorgenden is het aanbieden van activiteiten binnen kleinschalige woonvormen een nieuwe uitdaging Hoe ga je om met een groep cliënten? Hoe zorg je voor een huiselijke en veilige sfeer? Hoe stimuleer je cliënten met passende activiteiten?  

Het belang van reminiscentie voor ouderen met dementie Reminiscentie doet een beroep op wat die oudere nog kan. Dit is voor mensen die voortdurend geconfronteerd worden met afnemende capaciteiten, een verademing.

https://www.youtube.com/watch?v=sfkxnTYqGj4

Het belang van reminiscentie voor ouderen in het algemeen Door de verhalen over hun leven kunnen ouderen duidelijk maken wie en wat zij zijn: wat ze beleefd en gepresteerd hebben, wat hen heeft gevormd.

Opdracht voor de student Ontwerp in een groep van vier personen een reminiscentie-memory van 20 x 2 kaarten, minimaal 15 bij 15 cm ( tien weken). Deze memory moet op verschillende manieren bruikbaar zijn, spelvorm en verhalenvorm voor somatische en dementerende zorgvragers. Lever ook achtergrondinformatie bij de kaartjes als gespreksonderwerpen, maak bij ieder kaartje een aantal verdiepende vragen. Maak het geheel af in een zelfgemaakt toepasselijke herinneringskoffer of doos, inclusief spelregels en aanvullende informatie en vragen bij de kaartjes.  

Levensboek: leerjaar drie, fase drie, onderdeel Verdiepen in de Branche (training) Je bent in staat om een vertrouwensrelatie aan te gaan met de cliënt en zijn naasten. Deze vertrouwensrelatie vormt een belangrijke basis om relevante informatie over de cliënt en zijn ziekte en/of handicap te krijgen. Op basis van deze informatie ben je in staat om het zorgleefplan op te stellen.  

Waarom aandacht voor levensverhalen? Levensverhalen maken wie we zijn, ze vormen onze identiteit. Kwaliteit van leven is het herkennen, respecteren en ondersteunen van de persoonlijke identiteit van de bewoner. Aandacht voor het levensverhaal is daarom onmisbaar. Als je niets meer kunt, heb je alleen nog je eigen herinneringen. Het geeft plezier en verdiept het contact.  

De bewoner heeft de regie en beslist uiteraard zelf wat er wel en niet verteld wordt Terugblikken kan ook heftige emoties oproepen. Het uiten van verdriet of boosheid leidt vaak wel tot een opgelucht gevoel.

Hoe gaan we te werk:   De student start met een uitgebreid interview met de betrokkenen, de bewoner en/of familie en mantelzorgers. Valkuil: het levensboek is geen fotoboek met bijschriften bij de foto’s. Het levensboek brengt een levensloop in beeld.

De vragen van het interview staan vast Ouderlijk gezin Eigen gezin Eigen persoon De wereld om de cliënt heen

Ter illustratie van het interview worden de bijbehorende foto’s gezocht. Van het interview en de foto’s wordt een levensboek samengesteld in overleg met de bewoner.

Resultaat: De levensboeken die vorig jaar door de derde jaars studenten zijn gemaakt zijn zeer dankbaar ontvangen. De bewoners waren blij verrast met de interesse in hun leven. Studenten zijn verbaasd over wat ze allemaal te weten zijn gekomen. Ze hebben een overzicht en inzicht over de totale levensloop en niet de laatste paar jaar. Het maakt emoties los en roept herinneringen op voor beide partijen.

Toelichting door Jacqueline Strik, BBL leerjaar drie