Reminiscentie Levensboeken Activiteiten met ouderen
Reminiscentie: leerjaar twee, fase twee, onderdeel Begeleiden van een Woongroep (training) Je voert een activiteit uit met een groep bewoners. De activiteit draagt bij aan een positief groepsklimaat, het belevingsniveau en de mogelijkheden van de groep zorgvragers.
Reminiscentie Reminiscentie of het ophalen van herinneringen kan in het contact met ouderen zeer waardevol zijn. Reminiscentie kan worden toegepast bij somatische zieke en dementerende bewoners van verzorgings- of verpleeghuizen of bezoekers van een dagopvang of dagbehandeling.
Activiteitentheorie Waarom willen mensen actief zijn? Verveling tegengaan Zich nuttig voelen Samen zijn met anderen Zich gewaardeerd voelen Afleiding hebben Regelmaat vinden in het dagelijks leven Energie en agressie in goede banen leiden
Voor veel verzorgenden is het aanbieden van activiteiten binnen kleinschalige woonvormen een nieuwe uitdaging Hoe ga je om met een groep cliënten? Hoe zorg je voor een huiselijke en veilige sfeer? Hoe stimuleer je cliënten met passende activiteiten?
Het belang van reminiscentie voor ouderen met dementie Reminiscentie doet een beroep op wat die oudere nog kan. Dit is voor mensen die voortdurend geconfronteerd worden met afnemende capaciteiten, een verademing.
https://www.youtube.com/watch?v=sfkxnTYqGj4
Het belang van reminiscentie voor ouderen in het algemeen Door de verhalen over hun leven kunnen ouderen duidelijk maken wie en wat zij zijn: wat ze beleefd en gepresteerd hebben, wat hen heeft gevormd.
Opdracht voor de student Ontwerp in een groep van vier personen een reminiscentie-memory van 20 x 2 kaarten, minimaal 15 bij 15 cm ( tien weken). Deze memory moet op verschillende manieren bruikbaar zijn, spelvorm en verhalenvorm voor somatische en dementerende zorgvragers. Lever ook achtergrondinformatie bij de kaartjes als gespreksonderwerpen, maak bij ieder kaartje een aantal verdiepende vragen. Maak het geheel af in een zelfgemaakt toepasselijke herinneringskoffer of doos, inclusief spelregels en aanvullende informatie en vragen bij de kaartjes.
Levensboek: leerjaar drie, fase drie, onderdeel Verdiepen in de Branche (training) Je bent in staat om een vertrouwensrelatie aan te gaan met de cliënt en zijn naasten. Deze vertrouwensrelatie vormt een belangrijke basis om relevante informatie over de cliënt en zijn ziekte en/of handicap te krijgen. Op basis van deze informatie ben je in staat om het zorgleefplan op te stellen.
Waarom aandacht voor levensverhalen? Levensverhalen maken wie we zijn, ze vormen onze identiteit. Kwaliteit van leven is het herkennen, respecteren en ondersteunen van de persoonlijke identiteit van de bewoner. Aandacht voor het levensverhaal is daarom onmisbaar. Als je niets meer kunt, heb je alleen nog je eigen herinneringen. Het geeft plezier en verdiept het contact.
De bewoner heeft de regie en beslist uiteraard zelf wat er wel en niet verteld wordt Terugblikken kan ook heftige emoties oproepen. Het uiten van verdriet of boosheid leidt vaak wel tot een opgelucht gevoel.
Hoe gaan we te werk: De student start met een uitgebreid interview met de betrokkenen, de bewoner en/of familie en mantelzorgers. Valkuil: het levensboek is geen fotoboek met bijschriften bij de foto’s. Het levensboek brengt een levensloop in beeld.
De vragen van het interview staan vast Ouderlijk gezin Eigen gezin Eigen persoon De wereld om de cliënt heen
Ter illustratie van het interview worden de bijbehorende foto’s gezocht. Van het interview en de foto’s wordt een levensboek samengesteld in overleg met de bewoner.
Resultaat: De levensboeken die vorig jaar door de derde jaars studenten zijn gemaakt zijn zeer dankbaar ontvangen. De bewoners waren blij verrast met de interesse in hun leven. Studenten zijn verbaasd over wat ze allemaal te weten zijn gekomen. Ze hebben een overzicht en inzicht over de totale levensloop en niet de laatste paar jaar. Het maakt emoties los en roept herinneringen op voor beide partijen.
Toelichting door Jacqueline Strik, BBL leerjaar drie