Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Levensvragen Over geluk…..
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gokverslaving.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
‘Ouders als behandelaars’
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Integrale jeugdhulp Sekseverschillen in het verband tussen opvoedingsstijlen en delinquentie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
subcultuur Uiterlijk Gedrag Aussie’s (Australian) Slikken
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Radicaal, orthodox of extremist?
PROBLEMATISCHE JEUGDGROEPEN. INLEIDING  Verschillende typen plegers  Diverse criminaliteitspatronen  Jeugdcriminaliteit vooral in groepsverband  Ernstigere.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Tekst: Problematische jeugdgroepen
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Enkele indicatoren over armoede in de regio Kempen Samen Huis van het Kind, de kracht van een netwerk Peter Anaf adviseur stad Turnhout Welzijnszorg Kempen.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Oudertevredenheidsonderzoek:
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Doelen behalen met activiteiten
Waarom worden mensen crimineel
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
3. Oorzaken van criminaliteit
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Kansarmoede in de kleuterschool
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Profielschets 8 gewelddadige jeugdgroepen
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Aangeboren of aangeleerd?
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Hoofdstuk 1.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua

 Begripsafbakening  Theorieën die delinquent groepsgedrag verklaren  ‘Gangleden’ aan het woord

 Heeft verschillende associaties  Legt een link naar Amerikaanse jeugdbendes  Legt een link naar criminele betrokkenheid

 Stereotype beeld Vaste uiterlijke kenmerken Territoriaal gebonden Gebruiken specifieke mores Hiërarchisch georganiseerd

 ‘Blocked Opportunities’ Spannings- of strain-theorie  Collectieve aanpassingen  Verzet tegen maatschappelijke ongelijkheid en onrechtvaardigheid  Armoede en werkloosheid Spanningsbenadering  Niet op elkaar afgestemd zijn van…  Aspiraties, wensen of behoeften van individuen  Mogelijkheden, verwachtingen en ideeën voor legaliteit

 Bindingen met de samenleving Controleprocessen  Wijze waarop het gedrag van individuen door de omgeving wordt beïnvloed en/of gecorrigeerd Controle-theorie  Sociale controle ontbreekt  In ieder mens schuilt een crimineel  Individueel niveau: sociale bindingen zijn remmende factoren  Delinquentie ontstaat wanneer banden met de samenleving worden verzwakt of verbroken

 4 bindingen  Attachement  Commitment  Involvement  Beliefs  laag scoren  kans op delinquentie groot  Gezin is belangrijk

 Invloed van verkeerde vrienden Differentiële associatietheorie  Delinquent gedrag wordt geleerd binnen intieme persoonlijke groep  Overmaat aan wetsovertredingen  Leren van criminele technieken en vaardigheden  Tijdens puberteit zoeken naar eigen identiteit

 De individuele leden Opgevoed door alleenstaande moeder Arme gezinnen Slechte band met ‘thuis’ Worden thuis met problemen geconfronteerd  Ruzies tussen ouders  Alcohol-en/of drugsgebruik van de ouders  Kennen geen vaderfiguur  Moeten vele functies tegelijk uitoefenen

School  Technische opleiding  Feffik college Gestopt met school  Geen stimulatie van huis uit  Geen geld  Veel zorgen  Verkeerde invloeden Verdienen met werken niet genoeg geld en zoeken daarom een uitweg in de criminaliteit

 De groep Jongeren die in dezelfde wijk opgroeien Niet aangesloten in een ‘vaste’ groep Voorkeur om alleen een delict te plegen ‘gang’= een groep vrienden die met elkaar optrekt en slechte dingen doet

De buurt weet wie bij welke groep hoor Vaak splitsen grote groepen zich op tot kleinere en hebben verschillende taken Leeftijd varieert tussen 16 en 30 jaar Heel uitzonderlijk zit er een meisje in de groep

 Interne omgang Onderling wantrouwen Solidair onder elkaar Verschillen in hun manier van omgaan met elkaar Jongere jongens krijgen opdrachten van de oudere ‘nee’ is ‘nee’ Spreken van te voren af hoe ze te werk gaan bij een delict Er is niet altijd een leider in de groep

 De delicten Verschil tussen gewoon ‘chillen’ en bezig houden met criminele activiteiten  Atrako’s  Diefstal  Drugshandel en –smokkel

De cultuur van de groep  Hebben contact met andere groepen  Vooral jongens die in de drugshandel en –transport zitten  Eigen territorium ‘toegeëigend’ door hun eigen naam op de plek te graveren

 Gouden tanden met een bepaald tekentje erin gegraveerd  Dollarteken  Eerste letter van hun naam  Tatoeage  Capuchontrui  Geen specifieke naam  Geheimhouding is een belangrijke regel  Regels bij toetreden groep, geen regels bij aftreden groep

 Inspiratiebronnen Rapmuziek  Herkennen zich in de songteksten  Songteksten brengen hun op ideeën  ‘beefen’= rappers die elkaar uitdagen via hun muziek Videoclips en films  Willen mooie, dure spullen

 Van Bentum, C., (december 2008). 'bala bin, bala bai' Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçao. Universiteit Utrecht. scriptieprijs/Scriptie%20Bentum%20Criminele%20jeugdgroepen.pdf. p18-22, p40-51, p53-54 Geraadpleegd op: Google.behttp:// scriptieprijs/Scriptie%20Bentum%20Criminele%20jeugdgroepen.pdf