Levenslooppsychologie Hoorcollege 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Leefgroepen in de kleuterschool
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Relationele en seksuele vorming
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Opvoeden van drukke kinderen
Dossier Empowerment.
De peutertijd Ontwikkeling (p ).
Ontwikkeling en de basisschool
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoeding en pedagogiek
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Ontwikkeling en de basisschool
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Ontwikkeling en de basisschool
Kind in ontwikkeling deel A
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Levenslooppsychologie Hoorcollege 8
Levenslooppsychologie Hoorcollege 6
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie Hoorcollege 2
Levenslooppsychologie Hoorcollege 1
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie Hoorcollege 5
 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Levenslooppsychologie Hoorcollege 7
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
De kracht van positief opvoeden
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Ontwikkelingspsychologie
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Transcript van de presentatie:

Levenslooppsychologie Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije vrije@hr.nl

Vandaag De peuter- en kleutertijd (3-6 jaar) Sociale- en persoonlijkheidsontwikkeling Morele ontwikkeling en agressie

Sociale- en persoonlijkheidsontwikkeling

Erikson Babytijd Vertrouwen versus wantrouwen stadium (0-18 mnd) - afhankelijk van reactie van verzorgers op behoeften kind Autonomie versus schaamte en twijfel stadium (18 mnd-3 jaar) - afhankelijk van stimulatie door ouder

Persoonlijkheidsontwikkeling Erikson Initiatief versus schuldgevoel (3-6 jaar) verlangen om onafhankelijk te zijn versus schuldgevoel bij onbedoelde consequenties van gedrag

Persoonlijkheidsontwikkeling Zelfbeeld ontstaat: - Vaak nog niet accuraat en optimistisch (“ik kan heel goed…”) - Cultuur: collectivistisch of individualistisch

Genderidentiteit Gender = gevoel mannelijk of vrouwelijk te zijn

Genderidentiteit Uit zich bijv. in spel: Jongens doen meer wilde spelletjes Meisjes: georganiseerde spelletjes en rollenspellen Voorkeur voor dezelfde sekse om mee te spelen vanaf 2/3 jaar Deze voorkeur is sterker dan voorkeur voor etniciteit Genderconstantie rond 4/5 jaar

Genderverwachtingen eigenschappen Mannen Competentie Onafhankelijkheid Kracht Concurrentiedrang Vrouwen Warmte Expressiviteit Zorgzaamheid Onderworpenheid

https://www.youtube.com/watch?v=qlWYhAZ77BU

Theorieën over gender Biologische theorie Psychoanalytische theorie Sociale leertheorie Cognitieve theorie

Biologische theorie Hormonen Hersenstructuur Evolutie

Psychoanalytische theorie Freud: Identificatie met de ouder van dezelfde sekse

Sociale leertheorie Kinderen leren gendergedrag door anderen te observeren Boeken & media Directe manier (lief meisje, stoere jongen) https://www.youtube.com/watch?v=9d6Q72Gq850

Cognitieve theorie Genderidentiteit: perceptie van zichzelf als mannelijk of vrouwelijk Genderschema: ordenen van info (filter) Genderconstantie: mensen blijven permanent mannelijk of vrouwelijk (4/5 jaar) http://www.youtube.com/watch?v=c49nWlZMq3Q

Sociale ontwikkeling: vriendschap Voor 3e jaar: naast elkaar spelen zonder sociale interactie Na 3e jaar: ontstaan van echte vriendschappen - Verschil in relatie: volwassene = verzorging kind = vermaak

Sociale ontwikkeling: spel https://www.youtube.com/watch?v=_atjsUmO5As Sociale ontwikkeling: spel Spelcategorie Uitleg Peuter/kleuter tijd Functioneel spel Om actief te zijn, niet om ‘doel’ te bereiken Begin Constructief spel Manipuleren objecten met als doel iets produceren/bouwen Eind Sociaal spel Parallel spel Naast elkaar spelen met zelfde spel Meer bij begin Toekijkend spel Kijken hoe anderen spelen Associatief spel Interactie aangaan door speelgoed/materiaal uit te wisselen/delen Meer einde Coöperatief spel Echt samen spelen (afwisselen, wedstrijdje)

Theory of mind Iemands kennis en opvattingen over de mentale wereld = reden waarom het spel van kinderen steeds verandert Kunnen zich steeds beter in anderen inleven Kinderen met Autisme blijven moeite houden met TOM https://www.youtube.com/watch?v=oazK2fkRU1A

Sociale ontwikkeling: het gezinsleven Opvoedingsstijl Ouders Kind Autoritair streng, koud, straffend teruggetrokken, weinig sociaal, niet erg vriendelijk Permissief vage, inconsistente afhankelijk, weinig feedback, weinig eisen/regels sociaal, weinig zelfbeheersing Onverschillig geen belangstelling, emotioneel afstandelijk, ongeïnteresseerd en afwijzend, voelen zich ongeliefd emotioneel afstandelijk (meest nadelige effect) Ondersteunend consequent, liefdevol, onafhankelijk, vriendelijk, ondersteunend, regels, praten assertief en coöperatief (meest positieve effect)

Het gezinsleven Opvoedingsstijl hangt af cultuur http://www.npo.nl/metropolis-opvoeding/09-06-2010/VPRO_1141718 Vanaf min 9

Morele ontwikkeling en agressie

Morele ontwikkeling Rijping rechtvaardigheidsgevoel, besef goed of fout Morele stadia van Piaget Heteronome moraliteit (4-7): beschouwen regels als vast en onveranderlijk - Immanente rechtvaardigheid (= bij overtreden direct straffen) Beginnende coöperatie (7-10): spel socialer, leren formele regels Autonome coöperatie (>10 jaar): bewust van formele regels, en besef door dat deze door mensen zijn opgesteld

Morele ontwikkeling sociale leertheorie Positieve bekrachtiging van een juiste morele reactie Observeren en imiteren

Agressie = het intentioneel toebrengen van schade bij anderen In de peuter/kleuter tijd is enige agressie normaal: Begin: om iets te bereiken Later: agressie neemt af (frequentie als duur) - Door sociale/persoonlijkheid ontwikkeling - Emotionele zelfregulatie neemt toe: vermogen aard en intensiteit van emoties aan te passen - Strategieën worden effectiever omgaan met negatieve emoties gebruik van taal vaardigheid van onderhandelen

Agressie Instrumentele agressie= agressie gemotiveerd om concreet doel bereiken Relationele agressie= niet-fysieke agressie die bedoeld is om ander psychisch te kwetsen (schelden, negeren) Extreme en permanente agressie = zorgwekkend

Einde