Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Cliëntenraden en Veiligheid
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het doen van eigen onderzoek
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Haptonomie.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
2. Communiceren met pubers
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Vergaderen.
Aanpak problematisch gedrag
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Volksuniversiteit Zwolle
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Het perspectief van de oudere
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Gespreksvaardigheden
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Gespreksvaardig-heden
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
motiverende gespreksvoering
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Leesvaardig Examentraining.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Communicatieve Vaardigheden
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Anders kijken, anders doen
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Lio-praktijkonderzoek
Communicatie 7e les.
Interview voorbereiden
Vaardigheden Interviewen
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
gesprekstechnieken Les 2
Transcript van de presentatie:

Week 3

 Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.

Gesprek waarin wordt gevraagd naar de mening van iemand over een bepaald onderwerp

 Mening; wat vind, voel je  Emotionele en gedragsaspecten  Eigen mening buiten beschouwing  Cognitieve component  Emotionele component  Actionele component  Alle drie van belang  Attitude interview: luisteren naar gevoelens!

 Cognitieve component; hoe ziet hij of zij iets (feiten)?  Emotionele component; wat vindt/ voelt hij ervan (gevoelens/ beleving/ ervaring)?  Actionele component; wat gaat hij doen (handelswijze/ Wat bepaalt zijn gedrag) ?  Emotionele component is doorslaggevend voor het gedrag van mensen

 Denk aan het doel van het interview. Het doel zit verwerkt in de openingsvraag. Je kan voorafgaand een feitenvraag stellen. Bijv: “Ik wil in dit gesprek te weten komen wat je vindt van je werk, maar kun je vooraf kort aangeven wat je doet in je werk?”

 Kapstok; aanwijzingen voor de hoofdlijn.  Container; concretiseren (doorvragen of samenvatten)  Bij container uitpakken eerst positief dan verder  Vragen op een open e-in manier 4.5 blz. 63

 Wat niet:  Vraag naar keuze  Of of vraag  Waaromvraag  Wat wel:  Vragen naar gevoel, belang, betekenis  Luister zonder interpretatie  Eigen mening eruit  samenvatten

 Waar is dat op gebaseerd?  Waarom denk je dat? (afstemmen op cliënt)  Wat dacht je toen?  Wat voelde je toen?  Wat bedoel je daarmee?  Kun je daar wat meer over vertellen?  Wat vind je er zelf van?  Kunt u daar een voorbeeld van geven?

 Stel jezelf voor  Doel van gesprek  Onderwerp  Tijd en structuur  Vragen?

 Samenvatten blz. 62

 Vraag naar keuze  Vraag naar of/ of  Vraag naar waarom  Vraag naar gevoel  Vraag naar belang of betekenis

 Slotsamenvatting; begin met doel, accent op attitude  Ruimte voor reactie/aanvulling  Terugblik op de gespreksvoering  Evt. afspraak voor vervolg  Bedankt

 In tweetallen  Keuze uit oefening 5 (p. 72) t/m oefening 8 (p. 75)

 Met als startvragen: - Wat vind je van je werk? - Wat vind je van het huis waar je woont? - Wat vind je van je stageplaats? Doel: gericht leren doorvragen

 Lezen hoofdstuk 4 en 5  Bijhouden logboek.  Voorbereiden gesprek attitude interview & probleemverhelderend gesprek.