Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Opvoeden in de puberteit
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Posttraumatische Stress-stoornis
LEVEN MET PROSTAATKANKER
Jong geleerd, fout gedaan?
ADHD bij kinderen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
18 november 2011.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Angststoornissen.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Psychosociale begeleiding bij kanker
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Gezins- en wijkgericht werken
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Opvoeding en pedagogiek
Ontwikkeling en de basisschool
Ontwikkeling van het jonge kind
opvoeden en pedagogiek
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Omgaan met Chronische vermoeidheid
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Pesten is kindermishandeling Elyne Deloddere1BASWB RHIZO-projectgroep.
Pesten is kindermishandeling
Stress op de middelbare school
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
1 Mobiliteit en keuzebegeleiding Coping vaardigheden voor mobiliteit EUROGUIDANCE Werkgroep mobiliteit Jef Vanraepenbusch EUROGUIDANCE Vlaanderen.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Werken met verslavingsproblematiek. Les 4
POP poli Traumatische partus
Prikkelverwerkingspatronen
Sturen op mentale veerkracht
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Samenwonen met volwassen kinderen met beperking: woon- en zorgaspecten
Meldcode Kindermishandeling
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
Van thuiszitter naar werknemer
‘Agressie bij kinderen’
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Romy Tuytens 1BaOc3 Informatievaardigheden
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
In de vuurlinie van een pos
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout

Belangrijke stressbronnen Drie domeinen Stressverhogende kenmerken van stressbronnen Controleerbaarheid en voorspelbaarheid Verschillende reacties –Algemene kenmerken –Persoonlijkheidskenmerken –Omgevingskenmerken

Vroeger  enkel incidentele ingrijpende gebeurtenissen Nu  meer belang voor aanhoudende situaties Acuut, kortdurend, licht Acuut, kortdurend, zeer ingrijpend Aanhoudend, terugkerend, licht Aanhoudend, terugkerend, zeer ingrijpend Verandering school Medisch onderzoek Eindexamen Verhuizing Aardbeving Verkrachting Dood dierbaar persoon Tsunami Groepsdruk Afwijzing leeftijdsgenot en Herhaalde medische onderzoeken Verwaarlozing Mishandeling Chronische ziekte Lichamelijke handicap Doormaken levensbedrei- gende ziekte

Stressvolle gebeurtenissen kunnen bij jeugdigen plaatsvinden op 3 verschillende domeinen: Gezin: ruzie met ouders, kindermishandeling, incest  zware stress door dagelijks wederkeren School: veeleisende leerkrachten, lage rapportcijfers, prestatiedruk uitgaande van ouders Vrije tijd: niet mogen meespelen, uitgelachen worden, groepsdruk, verbreken vriendschap/liefdesrelatie

Hoe onduidelijker de situatie  meer (mis)interpretaties  moeilijker effectief omgaan met situatie Stressvolle situaties kunnen ook ambigu van aard zijn  veel twijfels  stress langer duurt en heftiger ervaren Stressgevende situatie kan ook éénmalig/herhaaldelijk zijn Intensiteit van beleven van stressor kan verschillen voor dezelfde situatie

Situaties die oncontroleerbaar zijn  machteloos  zich slachtoffer van de situaties voelen  vermijden van situatie Situaties die onvoorspelbaar zijn  moeilijker greep  lastiger om juiste copingstrategie te vinden Natuurlijk mix van ≠ factoren die invloed van stressor versterkt

1.Algemene kenmerken  Ontwikkelingsniveau –Hoe ouder  gedifferentieerdere/doordachte reacties –Meer stress in puberteit & koppigheidsfase  Eerdere stresservaring –Cumulatief effect : hoe meer stressgevende situaties die niet genoeg verwerkt zijn  groter de kans op problemen bij nieuwe stressgevende situaties  Lichamelijke en mentale conditie –Fysieke/mentale handicaps belemmeren omgaan met stresssituaties door cognitief en sociaal tekort

2.Persoonlijkheidskenmerken  Temperament −Te veel : impulsief & onnadenkend −Te weinig : geen actie & stressbron vermijden −Opvoeding veel invloed  Zelfbeschikking –= locus of control : wijze waarop iemand in de wereld staat en controle heeft over gebeurtenissen –2 types: leven bestaat uit toevalligheden of eigen inspanningen hebben invloed  Zelfbeheersing –Ongeremde jeugdigen : onbesuisd/ geremde jeugdigen : ontloopt situatie  Zelfbeeld –Positief zelfbeeld : actief en effectief op situatie reageren –Negatief zelfbeeld : vermijdende reactie

3.Omgevingskenmerken  Steun vanuit eigen netwerk −= ouders, vrienden, klasgenoten, mensen uit nabije omgeving −Steun ontlenen in vorm van adviezen, bemoedigingen −Emotionele, verbale of materiële steun  Het sociaaleconomisch milieu −Sociaal en economisch in ongunstige situatie (huis waarin ze wonen)  jeugdigen in achterstandsituatie  moeilijk bevrijden –Minder steun in een bedreigende situatie –Opgroeien in stressvolle situatie  meer problemen voor jeugdigen

geraadpleegd op 6/12/ geraadpleegd op 6/12/ geraadpleegd op 6/12/ geraadpleegd op 6/12/ geraadpleegd op 6/12/ geraadpleegd op 6/12/ geraadpleegd op 6/12/ geraadpleegd op 6/12/ geraadpleegd op 6/12/ geraadpleegd op 6/12/ Van der Ploeg, J. (2013). Stress bij kinderen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.