Kennismakingsavond 8 september 2015 Welkom in de groep
Kennismaking Zoek iemand die…….
Werken in de groep Regels en afspraken schoolregels klassenregels pestprotocol Rooster technisch lezen: We beginnen met klankzuivere woorden, dit zijn woorden die je schrijft zoals je ze zegt. In het begin zijn dit woorden met twee of drie letters, zoals b.v. maan. Hierna komen woorden met meerdere medeklinkers vooraan of achteraan: ‘draak, baars, straf, worst’. Ook komen samengestelde woorden aan bod: ‘leesboek, rugzak’. Rekenen: We werken aan getalbegrip: een hoeveelheid kunnen koppelen aan een getal. Begrippen komen aan de orde: meer-minder, groot-klein, links-rechts, weinig-veel, evenveel. Kinderen leren vergelijken en splitsen (= verdelen). Het splitsen gebeurt eerst concreet: we verdelen echte ballen. Daarna wordt er gewerkt met plaatjes en tot slot maken de kinderen rijtjes met sommen tot en met 10. Het is heel belangrijk dat de kinderen goed kunnen splitsen, dit om de sommen tot en met 10 snel te kunnen uitrekenen. Na het splitsen worden de bussommen aangeboden, ook dit gebeurt eerst weer concreet: kinderen spelen dat ze in een bus zitten en stappen in en uit. Daarna wordt het een tekeningetje op het bord en op het laatst is het alleen nog een som. We spreken eerst over ‘erbij’ en ‘eraf’ en later ook over ‘plus’ en ‘min’. Kinderen moeten aan het einde van groep 3 de sommen tot en met 10 geautomatiseerd hebben. Klokkijken: we leren hele en halve uren, maar ook enkele minuten voor en over het hele en halve uur.
Werken in de groep Wereldoriëntatie: We werken thematisch en sluiten aan bij actuele onderwerpen. Gymmen: op woensdag en donderdag. Op donderdag de handdoek niet vergeten! Handvaardigheid en tekenen: methode; Moet je doen! Sociale vaardigheden: Kanjertraining De schooltijden zijn de lestijden. Zelfstandig werken - stoplicht - uitgestelde aandacht; zelfstandig werkkaartje - timetimer Knijperkaart - stimuleren goede werkhouding - positief gedrag wordt benoemd - beloningskaartjes
Bijzondere activiteiten de VAK, DOK; o.a. in de Vindplaats projectweken: Oktober: projectweek 1: Kinderboekenweek “Raar maar waar” Januari: Nationale Voorleesweken Juni: projectweek 2: thema nog niet bekend Werken in/buiten de groep
Leerlingzorg In de groep Niveaugroepen: verlengde instructie groep, basisgroep, plusgroep Lesgeven op maat kijken naar onderwijsbehoeften coöperatieve werkvormen (leren met elkaar en van elkaar) Buiten de groep Remedial teacher Intern begeleider Handelingsplannen
Huiswerk Doel Het inoefenen van reeds aangeleerde stof. Zo blijft de stof beter hangen. Hoeveelheid In de groep 3 zonodig 1 x per week leeshuiswerk. Oefenen op de website bij groep 3: Leuk voor thuis
Toetsing en rapportage Toetsen Citotoetsen: rekenen, spelling, woordenschat, AVI (tekst lezen) en DMT (woordjes lezen). Methodegebonden toetsen: rekenen, technisch lezen. W.O. wordt alleen beoordeeld op inzet. Rapport 2 keer per jaar een rapport: januari/februari, juli 2 keer per jaar rapportgesprekken, na het 1 e voor het 2 e rapport Leerlingvolgsysteem waarin toetsresultaten worden bijgehouden
Omgang ouders - school Vragen, conflicten, problemen ? Neem gerust contact op met de leerkracht. De school neemt altijd contact op indien nodig. Er is altijd contact tussen ouders en school indien een kind extra begeleiding (een handelingsplan) krijgt. Ouderhulp: graag! Vult u de hulpcheque in die u bij binnenkomst gekregen hebt.
Algemene informatie Bij afwezigheid Telefoon: Mail: Overblijven Los overblijven kan niet, overblijven kan alleen met strippenkaart. Strippenkaart: 20 keer voor 30 euro of 10 keer voor 17,50 euro Naschoolse opvang: De lange keizer Luizencape: 2,50 euro Website, Facebook, schoolkalender en Informusie