OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Universele preventie van middelengebruik onder jongeren
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
De vier dimensionale klachtenlijst (4DKL)
Gokverslaving.
Kinderen van depressieve moeders
Voeding bij dementie S. van Genuchten.
Angst en angststoornissen
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Drugs- en alcoholverslaving
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Doelgroep van PZT Mensen met een chronisch (niet-acute) psychiatrische problematiek verblijvend in de thuissituatie We richten ons niet op crisisopvang.
Netwerktafel Achtergrond en Doel
De meeste mensen met psychische stoornissen zijn gelukkig AD BERGSMA
Leerlingvolgsysteem  Webapplicatie (6 modulen)  Zorgteam / ZBO’s  Psychosociale gezondheid.
Inleiding Mr. Leon Wever Directeur Jeugd Seksueel misbruik in de jeugdzorg van kinderen met een verstandelijke beperking. 4 juni 2012 Leon Wever Directeur.
Verslaving als ontwikkelingsstoornis Esther Despriet 1BaO.
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Crisis en het domino-effect
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Depressie bij ouderen.
 Een groot gezin is een voordeel, de kinderen zullen later gegarandeerd voor jou zorgen.  Een groot gezin is een nadeel, want je hebt een grote en.
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Voortekenen herkennen
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Psychiatrie Eetstoornissen en voedings- en eetstoornissen bij het jonge kind Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Opvoedrelaties onder spanning A
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Psychiatrie : Lesweek 3 Voedings- en eetstoornissen bij jonge kinderen
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Kwartaal 1 Week 3 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Vragenlijst antiwitwas 2015
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
IDDT PRACTICAL IMPLICATIONS Koen Westen Mental Health Consultant.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
EENS VERSLAAFD, ALTIJD VERSLAAFD ???? !!!! EENS VERSLAAFD, ALTIJD VERSLAAFD ???? !!!!
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Samenwonen met volwassen kinderen met beperking: woon- en zorgaspecten
Seksueel misbruik van mensen met een verstandelijke beperking
Intensieve begeleiding
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
VERWARD IN DE WIJK Henk Rosendal / Irene Baten.
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3

PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege

H3 SPECTRUM VAN HET ZORGAANBOD Leerdoel: van verschillende vormen van zorgaandbod kunnen aageven wat het doel, toepassing, voordelen en nadelen zijn Vormen van zorgaanbod:  Praktische thuiszorg/thuisondersteuning  Intensieve ambulante gezinsbegeleiding  Ouder-kind-project  Groepswerk Ervaringsleren  Tip: schema’s op blz 41 en 42

H5 DE PROFESSIONELE ORGANISATIE Leerdoel: de randvoorwaarden kennen van professionele ondersteuning aan ouders met een verstandelijke beperking  Tip: Doorlezen, want het is bekende stof

KWETSBARE KINDEREN Leerdoel: Kennen van de risico-en beschermfactoren van kind/jongere, ouders, omgeving en de samenhang. Leerdoel: Kennen van interventies voor deze specifieke groep  Tip: Van Gameren (boek leven met psych ouder) heeft het ook over risico-en beschermfactoren, maar dit artikel legt ook de nadruk op verschillen per leeftijdsfase

ENKELE TERMEN (INLEIDING EN H1) KOPP/KVO kinderen Selectieve en geïndiceerde preventie Literatuurstudie Comorbiteit Familiale aggregatie Cross-aggregatie

OPDRACHT (ZIE PAG 9) Waarom is het risico op bepaalde problematiek per leeftijdsfase verschillend en welk ontwikkelingsgebied(en) staat daar centraal?

KANS OP PSYCHISCHE PROBLEMATIEK Kwetsbaarheid versus veerkracht Gedeelde omgeving versus unieke (niet gedeelde) omgeving (twin studies) Genetisch risico verhoogde kans op het doormaken van stressvolle negatieve gebeurtenissen

OPDRACHT Breng de kenmerken kind/jongere, ouder en omgeving in kaart.

VRAGEN 1.Bij een relatief lage erfelijkheid is er een grotere invloed van unieke omgeving. Bij welke stoornis is dit het geval (meerdere antwoorden mogelijk) 2.Hoe groot is de erfelijkheidsfactor van: schizofrenie, bipolaire stoornis, depressie, angstoornis, alcoholmisbruik en drugsmisbruik? (Meer dan 50% is hoog) 3.Welke factoren spelen een grotere rol bij het risico op het vormen van problemen dan de werkelijke (aard van de) diagnose? 4.Wat is volgens de literatuurstudie de beste voorspeller op het risicogehalte bij KOPP/KVO kinderen om zelf problemen te ontwikkelen?

DONDERDAG Waar hebben jullie behoefte aan?