Infosessie Kilometerheffing Stand van zaken december 2015 2
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: - Historiek - Actoren - Principes ppelijke 3
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: - registratie - algemeen concept - formule ppelijke 4
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: - OBU - Betalingsmogelijkheden - Handhaving 5
Belgische kilometerheffing Deel II. - Netwerk in België - Tarieven Ppelijke 6
Belgische kilometerheffing Deel III. De impact voor de transporteurs: - Studie UPTR/BDO : ‘Financiële gezondheid transportsector’ - ITLB studie - up to date - Doorrekeningsmodule UPTR / ITLB - Reactie OTM 7
Belgische kilometerheffing Deel IV. De ‘flankerende maatregelen’ 1. ‘Position paper’ Wallonië 2. De Vlaamse ‘engagementen’ 3.‘Plan’ Brussel 8
Belgische kilometerheffing Deel IV. De ‘flankerende maatregelen’ - Vragen ? 9
Belgische kilometerheffing ppelijke 10
Belgische kilometerheffing Bruto -opbrengst Vlaanderen 2017: € 504 M (Ben Weyts november 2015) ppelijke Groen : 134 miljoen euro flankerende maatregelen Blauw : 181 miljoen euro netto opbrengst Rood : 189 miljoen euro werkingsmiddelen 11
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: historiek 21 jan 2011: politiek akkoord hervorming verkeersfiscaliteit 31 januari 2014: Interregionaal samenwerkingsakkoord legt scope en taken vast van de nieuwe Interregionale Opdrachthoudende Vereniging van Publiek Recht VIAPASS, Mei 2014: benoeming Raad van Bestuur 17 juli 2014: publ van de statuten van Viapass (BS 25/07/2014) ppelijke 12
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: historiek 5 bieders geselecteerd door de Gewesten in openbare aanbesteding; Skyways (consortium T-systems en Strabag) 15 juli 2014: BAFO van Skyways wordt aanvaard door de Gewesten. 22 juli 2014: Skyways richtte een nieuwe firma op, Satellic NV, naar Belgisch recht 25 juli 2014: contract Close tussen Viapass and Satellic NV ppelijke 13
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: historiek 12 augustus 2015: alle decreten rond invoering Kilometerheffing in Staatsblad gepubliceerd 1 oktober 2015: start registratie OBU’s 1 april 2016: start kilometerheffing ppelijke 14
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: actoren 1. Viapass : Missies ‘contractbeheerder’ tav Satellic Monitoren van gegevens –en geldflow Communicatie Regulator tussen de ‘Services Providers’ Coherentie en consultatie in 3 toldomeinen (‘taks versus retributie ‘) Audits bij SSP ; Coördinatie van handhaving ; … 15
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: actoren 1. Viapass Openbare aanbesteding 1,6 miljard € / 12 jaar DBFMO (Design, Build, Finance, Maintain, Operate) Contract Viapass - Satellic N.V. www.viapass.be 16
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: actoren 2. Satellic n.v. Belgische onderneming Consortium (T Systems - Strabag) (Single …) Service Provider Bouwt en financiert systeem en baat uit 17
Architecture Développement Intégration Opération du système 100% 45% 76% 24% 100% Architecture Développement Intégration Opération du système Belgique Allemangne
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: principes Elke inlandse of buitenlands vrachtwagen zwaarder dan 3,5 ton moet op Belgische wegen een werkende OBU hebben vanaf 1 april 2016. 19
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: principes De Obu detecteert via satellietsignalen waar het voertuig zich bevindt en welke route het volgt. 20
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: principes Het systeem past het tarief toe dat op het wegtype van toepassing is. De Obu berekent de te betalen tol. Het tarief is afhankelijk van de maximum toegelaten massa (MTM), de emissieklasse en het type weg. De tol wordt berekend op basis van hoeveel kilometers er gereden worden en waar. 21
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: principes Het tarief wordt bepaald aan de hand van vier parameters: het aantal gereden kilometers het wegtype de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) de EURO-emissieklasse. 22
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: principes De eigenaar krijgt een overzicht van het te betalen bedrag. Vaste, flexibele en mobiele controlepunten doorheen België controleren of de vrachtwagens een werkende OBU hebben. 23
Registratie van het voertuig On Board Unit is enkel vereist indien het motorvoertuig van de vrachtwagen/samenstel een Maximaal Toegelaten Massa van meer dan 3,5 ton heeft. GEEN OBU MTM <= 3,5t MTM <= 3,5t MTM > 3,5t OBU MTM > 3,5t
Belgische kilometerheffing Enige uitzonderingen momenteel: - voertuigen voor essentiële overheidstaken, - medische interventiediensten, - voertuigen bos- & landbouw en visteelt. 25
algemeen concept Mappen van de GNSS positie met kaartobject Positionnering Identificatie van de positie van het voertuig obv GNSS signalen Kaart Matching Mappen van de GNSS positie met kaartobject Toldetectie Bepalen of de gematchte positie aan tol onderhevig is Tarificatie Berekenen van de tol gebaseerd op tariefmodel Financieel Management Accumulatie van alle “charge records” op de gebruikersfactuur en betaling en clearing proces
Belgische kilometerheffing Formule Heffing = km x (BT + a x A + b x G + c x En + d x Er + e x Ep + f x Ex) BT= basistarief A = variabele in functie van wegtype (voorlopig nul) G = variabele in functie van gewichtsklasse v/h voertuig (MTM) * van 3,5 tot 12 ton / 12 tot 32 ton / 32 ton en meer En = variabele in functie van emissieklasse v/h voertuig (EuroNorm) Er = variabele in functie van tijd (voorlopig nul) Ep = variabele in functie van plaats (voorlopig nul) Ex = toeslag in functie van veroorzaakte externe kosten (voorlopig nul) Daarnaast nog mogelijkheden in samenwerkingsakkoord: - Invoeren “tariefzone” in functie van rijrichting - Apart tarief voor meer dan 32 ton op secundaire wegen 27
Belgische kilometerheffing Deel I. Inningssysteem: Hoe werkt het systeem? 1. Elke binnen- of buitenlandse vrachtwagen van meer dan 3,5 ton op de Belgische wegen moet beschikken over een On Board Unit (OBU). 28
Deel I. Inningssysteem: Hoe werkt het systeem? Waar kan ik een OBU verkrijgen? Tegen betaling van een waarborg: - Via www.satellic.be, opgestuurd per post, - Afhaling bij een servicepunt verspreid over België en aan grensovergangen. In dit geval, moet men een registratietijd van 10 minuten voorzien. 29
Belgische kilometerheffing Waar kan ik een OBU verkrijgen? 30
Website & Road User Portal
ALLE NODIGE DOCUMENTEN UPLOADEN Registratie van het voertuig ALLE NODIGE DOCUMENTEN UPLOADEN Te registreren data : Land van herkomst van het voertuig Kentekennummer MTMS : Maximaal Toegelaten Massa van de Slepen De emissieklasse Kentekenbewijs bevat meeste van deze gegevens MTMS ook te vinden op gelijkvormigheidsattest, constructieplaat, technische fiche en identificatieverslag Emissieklasse ook te vinden op gelijkvormigheidsattest en EURO- certificaat
Registratie van het voertuig : MTMS Maximaal Toegelaten Massa van de Slepen Steeds de massa ingeven van het maximale totaalgewicht. Geen onderscheid tussen lege of beladen toestand van de vrachtwagen. Geen onderscheid tussen rijden met slepen of zonder, als er een sleepinrichting is.
Betalingsmogelijkheden Gegarandeerde betalingsmethode Waar betalen? www.satellic.be Service punten Waarborg (135€) kredietkaarten tankkaarten bankoverschrijving (#) Cash Gebruik van de wegen = tol Pre-paid Post-paid Betalings-wijze
Belgische kilometerheffing Installatie van de OBU? De OBU beschikt over zuignappen en wordt bevestigd tegen de voorruit van de cabine van de vrachtwagen. Vervolgens wordt het aangesloten op de sigarettenaansteker. Zodra de OBU aanstaat en het lampje groen brandt, kan de chauffeur gebruikmaken van de Belgische wegen. 37
Belgische kilometerheffing Interoperabiliteit van de OBU ? « Satellic bouwt het eerste EETS-compatibele systeem (European Electronic Toll Service) in Europa. Op termijn zullen vrachtwagens de OBU van Satellic ook kunnen gebruiken om in andere landen tol te betalen.» 39
Belgische kilometerheffing Handhaving : 40
Belgische kilometerheffing Handhaving : 41
Belgische kilometerheffing Handhaving : 42
Belgische kilometerheffing 43
Belgische kilometerheffing Deel II. - Netwerk in België - Tarieven ppelijke 44
Taxe kilométrique belge Partie II. L’impact pour les transporteurs : Les réseaux soumis à la taxe kilométrique 46
Tarieven kilometerheffing vrachtwagens 3,5-12 ton 12-32 ton >32 ton EURO 0 0,146 € 0,196 € 0,200 € EURO 1 EURO 2 EURO 3 0,126 € 0,176 € 0,180 € EURO 4 0,095 € 0,145 € 0,149€ EURO 5 0,074 € 0,124 € 0,128 € EURO 6
Taxe kilométrique belge Partie II. L’impact pour les transporteurs : Les réseaux soumis à la taxe kilométrique 48
Tarieven kilometerheffing vrachtwagens INTRA BRUSSEL 3,5-12 ton 12-32 ton >32 ton EURO 0 0,188 € 0,263 € 0,292 € EURO 1 EURO 2 EURO 3 0,163 € 0,238 € 0,267 € EURO 4 0,132 € 0,207 € 0,236 € EURO 5 0,109 € 0,184 € 0,213 € EURO 6 0,099 € 0,174 € 0,203 €
Belgische kilometerheffing Deel III. De impact voor de transporteurs: M 50
Belgische kilometerheffing Deel III. De impact voor de transporteurs : 1. Studie UPTR / BDO: ‘Financiële gezondheid transportsector’: 5900 vennootschappen geanalyseerd (31.12.2013) Dramatische resultaten … - 13% van de bedrijven hebben een negatief eigen vermogen - 29% van de ondernemingen hebben een negatief exploitatieresultaat - 25% kampt met liquiditeitsproblemen! (25% van de firma’s heeft een liquiditeitsratio van lager dan 0,80!) - De betalingstermijn voor de transportfacturen: 65 dagen !!! (tegen 38 dagen voor het gemiddeld van de andere sectoren) - … M 51
Belgische kilometerheffing Deel III. De impact voor de transporteurs : De tarieven (Euro VI + 32 ton): 1. Vlaams Gewest: 0,128 €/km 2. Waals Gewest: 1,128 €/km + BTW 3. Brussels Hoofdstedelijk Gewest: -> 0,128 €/km: Ring -> 0,203 €/km: stedelijk netwerk M 52
Belgische kilometerheffing Deel III. De impact voor de transporteurs: 2. ITLB Kostprijsberekening algemeen nationaal transport 1° Eurovignet - Eurovignet = 1.250 € / jaar - Gemiddeld afgelegde kilometers (ITLB): 72.162 km 1.250 € / 72.162 = 0,01732 € / km M 53
Belgische kilometerheffing Deel III. De impact voor de transporteurs: 2. ITLB : Kostprijsberekening Algemeen nationaal transport 2° Kilometerheffing - Gemiddelde afgelegde kilometers (ITLB): 72.162 km 72.162 x 0,128 € / km = 9.236,74 € / jaar M 54
Belgische kilometerheffing Deel III. impact voor de transporteurs: Kostprijsberekening -Studie ITLB: Up to date Berekeningswijze ITLB (algemeen nationaal transport): - Voertuig 2+2 assen met 38 ton MTM - Categorie EURO VI, - Afleggen van 72.162km/jaar. - Een basistarief van 0,128 € /km in het Waals Gewest (+ BTW) en in het Vlaams Gewest (zonder BTW) en van 0,203 € /km in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (zonder BTW). - De kosten gekend op datum van 01/09/2015 (waarborg van 135 € voor de OBU, prefinanciering van de kilometerheffing in verhouding tot de gemiddelde betalingstermijn van transportfacturen, financiële commissie van de ‘derde betaler’, installatie en andere administratieve kosten …). M 55
Belgische kilometerheffing Kostprijsberekening-Studie ITLB: Up to date Deel III. impact voor de transporteurs: Kostprijsberekening-Studie ITLB: Up to date Berekeningsbasis ITLB ( algemeen nationaal transport) : - Afschaffing eurovignet voor het nationaal transport - Verlaging van de verkeersbelasting - Een Blegisch parcours verdeeld over de 3 Gewesten: 46% van de kilometers afgelegd in het Vlaams Gewest. 46% van de kilometers afgelegd in het Waals Gewest 8% overgebleven km in Brusselse Regio. M 56
Belgische kilometerheffing Berekeningsmethode-Studie ITLB : Up to date Deel III. De impact voor de transporteurs : Berekeningsmethode-Studie ITLB : Up to date Resultaten ITLB (algemeen nationaal transport ): M 57
Belgische kilometerheffing Berekeningsmethode- Studie ITLB: Up to date Deel III. impact voor de transporteurs: Berekeningsmethode- Studie ITLB: Up to date ResultatenITLB (algemeen nationaal transport): + 12,40 % voor de transport uitgevoerd op het Brussels stedelijk netwerk M 58
Belgische kilometerheffing Deel III. De impact voor de transporteurs: 3. Doorrekenen module UPTR / ITLB: - Nationaal vervoer - Internationaal vervoer M 59
M 60
M 61
www.eurovignettes.eu 62
63
Belgische kilometerheffing Deel III. impact voor de transporteurs: Reactie van de verladers(OTM): “Geen enkele (wettelijke)doorrekening (aan de verladers ) kan zijn, aangezien er flankerende maatregelen voor de vervoerders voorzien worden” … GeM 64
Belgische kilometerheffing Deel IV. De ‘flankerende maatregelen’ 1. Waalse ‘Position paper’ 2. Vlaamse ‘engagementen’ 3. ‘Plan’ Brussel 65
Belgische Kilometerheffing De Waalse “position paper” Verhoging Maximaal Toegestane Massa(MTM). ‘Technische controle’ Integratie van de cursussen ADR in de permanente vorming investeringstegemoetkoming reductie CO² / fijn stof vermindering geluidsoverlast Terugbetaling eurovignet Verlaging verkeersbelasting (> 12 ton) Afschaffing verkeersbelasing (+3,5 t. < 12 t.) 66
Engagement VlaReg: Fiscale maatregelen 100% aftrekbaar van de vennootschapsbelasting én zelfs van de personenbelasting Eurovignet wordt afgeschaft 81 miljoen euro gederfde inkomsten Verkeersbelasting kleine vrachtwagens afgeschaft + Verkeersbelasting grote vrachtwagens verlaagd tot het Europese minimum 9 miljoen euro gederfde inkomsten
Engagement VlaReg: Loonlastenverlaging 40 miljoen euro vermindering van directe en indirecte loonkost In samenspraak met de transportsector In samenwerking met Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport vb. betere instroom via opleiding… vb. tegemoetkomingen levenslang leren… …
Engagement VlaReg: Extra investeren in het wegennet ± 100 miljoen euro extra om te investeren in de wegen (bovenop ± 350 miljoen euro huidig investeringsbudget) Alle eventuele toekomstige boetes Investeren in autosnelwegen én het primair netwerk RO R1 De ontsluiting van de Waaslandhaven A12 Noord-Zuidverbinding …
Engagement VlaReg: Flankerend beleid Sector-ondersteunende maatregelen, zoals: Dubbele technische controle ADR-voertuig afschaffen Regelgeving gecombineerd vervoer vereenvoudigen Lessenpakket uitbreiden Oneigenlijk gebruik landbouwvoertuigen aanpakken …
Engagement VlaReg: Toekomst & Innovatie PIEK-project LZV-projecten Bijkomend onderzoek naar de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens
Conclusie (1/2)
Conclusie (2/2) Met de slimme kilometerheffing voor vrachtwagens Buitenlandse gebruikers betalen mee Het vrachtwagenpark vergroent Fikse verlaging loonkost Fikse verlaging verkeersbelasting Administratieve en technische vereenvoudiging Extra investeringen in ons wegennet
Belgische kilometerheffing Deel IV. - Vragen ? 74
M 75
Loontoeslagen Anciënniteitstoeslag Overurentoeslag Nachttoeslag Toeslag voor prestaties op zon- en feestdagen Contact : UPTR Havenlaan 104-106, 1000 Brussel Tel.: 02/420.54.56 Fax: 02/420.67.79 info@uptr.be www.uptr.be 76