gespreksvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Evalueren is een verzamelnaam van:
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
“sterke kanten van ASS”
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Volksuniversiteit Zwolle
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Onze doelen en visie in beeld
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Gespreksvaardigheden
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Module communicatie 1 Les 1: Basisvaardigheden.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie les 4 kwartaal 4 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Communicatieve Vaardigheden
Handvatten voor coaching
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

gespreksvaardigheden

- Opening van het gesprek en begincontact; - Niet-selectieve luistervaardigheden: non-verbaal gedrag, verbaal volgen, gebruik van stiltes, terugblik; - Selectieve luistervaardigheden; vragen stellen, parafraseren van de inhoud, reflecteren van gevoel

concretiseren, samenvatten en selecteren van gespreksthema’s

Regulerende vaardigheden: terugkoppelen naar begindoelen, situatie-verduidelijken, hardop denken en afsluiten van gesprek

Nuancerende vaardigheden: confrontatie en positief heretiketteren.

confrontatie CO Confrontatie De vaardigheid Confronteren is een versterkte vorm van nuancerende empathie. De versterking kan worden gezocht in het feit dat bij een confrontatie de interpretaties van de gespreksleider ver afliggen van het referentiekader van de cliënt. Confronteren houdt in dat de gespreksleider een reactie geeft op een opvatting van de cliënt over zichzelf of over de wereld die ingrijpend verschilt met die van de cliënt.

Toepassing van deze vaardigheid heeft tot doel de cliënt een andere visie op zichzelf of op zijn omgeving voor te leggen die hem helpt een meer genuanceerde kijk op zijn problemen te krijgen. Belangrijk is op te merken dat een confrontatie niet altijd betrekking hoeft te hebben op de zwakke kanten van de cliënt. Ook het naar voren halen van sterke, positieve punten kan helpen om een cliënt weer 'in beweging' te krijgen met zijn of haar probleem. Tot slot is het van belang om op een vragende, uitnodigende toon te confronteren. Op die manier wordt de cliënt in de gelegenheid gesteld om zijn of haar gevoelens te exploreren.

altijd rustige toon zodat rust en acceptatie van de hulpverlener is cliënt op zijn gemak om de confrontatie aan te gaan cliënt ruimte geven om te reageren geef cliënt de tijd

confrontatie sterke punten zodat cliënt zich gesteund voelt in hetgeen cliënt doet boek zegt eerst zwakke punten dan sterke punten benoemen situatie afhankelijk

positief heretiketteren Bij de vaardigheid Positief Heretiketteren wordt een nieuwe, positievere betekenis gegeven aan de oorspronkelijk als negatief beleefde onderdelen van een probleem. Het door de cliënt als negatief beoordeeld gedrag wordt in een ander verband geplaatst, waarbij wordt verondersteld dat er een positief motief aan ten grondslag ligt. blz 191

De belangrijkste functie van deze vaardigheid is dan ook het wijzigen van het negatieve zelfbeeld dat de cliënt heeft. Voorts kan, als gevolg van een genuanceerdere kijk op de problemen, beter bepaald worden welke stappen er gezet dienen te worden om iets aan de problemen te doen. Ten slotte kan de gespreksleider een compenserende werking hebben op de invloeden en normen ten aanzien van gewenst gedrag die een rol spelen in de omgeving van de cliënt. Dat wil zeggen, de gespreksleider maakt zich los van de eigen vanzelfsprekendheden en heeft oog voor de omstandigheden waarin de cliënt zich bevindt, waardoor het gedrag dat de cliënt vertoont in een positiever daglicht komt te staan.

risico bagatelliseren problemen

Een inclusieve, systeem-theoretische benadering” (p. 21 – 50) voor de volgende les lezen Een inclusieve, systeem-theoretische benadering” (p. 21 – 50) “Cultuur” (p. 57 - 80) “Botsende waarden” (p. 125 - 153) en “Topoi-model” (p. 161 - 172) en Ordening (p. 246-256)

Personen (p. 263 - 282) Organisatie (p. 287 - 305) Inzet (p. 311 – 328) Praktijk (p. 333 - 358 Globaal lezen end an komt de rest wel goed