Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Veranderingen in het klacht- en tuchtrecht
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Recht op veiligheid? 14 november 2009 Brenda Frederiks VUMC.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV
Wet Verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Patientveiligheid: juridische aspecten
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
De rol van IGZ in het patiëntveiligheidsprogramma GGZ
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
SKE Klachtencommissie Rotterdam en Zuid-Holland Zuid
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Presentatie startbijeenkomst
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Werken met de Friese meldcode
Voorstellen Heidi de Kam, Verpleegkundig Specialist- ggz Ouderenpsychiatrie en somatiek, Afdeling: Eikenstaete A en Eikenstaete C Els Postma, Verpleegkundig.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Discussiegroepen - resultaten
Presentatie startbijeenkomst
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
Rianne Ronden, Huisarts
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
Welkom op de overlegtafel van 10 juli.  Opening  Vaststelling agenda  Vaststellen verslag 26 juni 2014  Mededelingen  Digitale mailbox centraal 
Congres 2009 Zorgbelang Nederland Nieuwe wetgeving en Positie Informatie en Klachtenopvang (workshop 4) drs. M. (Marga) J.M. Timmers SOKG expertisecentrum.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
Klachtenafhandeling GGD 2015Klachtafhandeling GGD Haaglanden 1.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 28 juni 2016.
Symposium Wet meldcode van kracht! 15 oktober 2013.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Model kwaliteitsstatuut ggz Hoe wordt de ggz beter en transparanter? Dag van de Vrijgevestigd Psycholoog.
2 Keurmerk ZZP-ers in zorg en welzijn 5 oktober 2016.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Organisatie en Infrastructuur
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit: Terug naar de kern
Transparantie en vertrouwen in het toezicht
Het afwegingskader in de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling Martenjan Poortinga Amersfoort, 19 april 2018.
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Wat doet het Wmo-toezicht?
Financiën & administratie
Werksessie Informatievoorziening Wvggz Regiobijeenkomst
Kwaliteitszorg les 3.
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Sociale problematiek/crisisinterventies
Programma Welkom! Toelichting op de masterclass Introductie van de gastsprekers Toelichting op Kamerbrief over goed bestuur.
Toelichting Jeugd:DVO en bijlagen
Toezicht op Goed Bestuur bij IGJ Toezichtfestival maart 2019
Wat bedreigt uw zorginstelling en wat is uw taak en onze taak?
Transcript van de presentatie:

Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ) PC GOMA 9 november 2015

Peter de Groot Nadia Oost VWS/directie Markt en Consument

Inhoud Kernboodschappen Wkkgz Uitgelicht: kwaliteit Uitgelicht: klachten en geschillen Implementatie Discussie/vragen

Kwaliteit Belangrijkste elementen (blauw = nieuw t.o.v. Kwaliteitswet) Goede zorg leveren (toevoeging veiligheid en bejegening) Organisatie zorgverlening moet leiden tot goede zorg (governance) Vergewisplicht/VOG, schriftelijke overeenkomst Nadere regels kwaliteit bij of krachtens amvb Systematische bewaking, beheersing en verbetering kwaliteit (incl. registratie) Meldcode huiselijk geweld / kindermishandeling Systeem Veilig incident melden (VIM) verplicht; wettelijke bescherming melders en gegevens VIM Keuze-informatie voor cliënt Informeren cliënt over incident, plus aantekening in cliëntendossier Meldplichten IGZ (calamiteit, geweld in zorgrelatie en ontslag wegens ernstig disfunctioneren zorgverleners) Minister zorgt voor register zorgaanbieders (Lrza) Toezicht IGZ

Interne klachtenregeling Belangrijkste elementen: Tijdig, laagdrempelig, informeel, oplossingsgericht Klachtenfunctionaris ter ondersteuning, bevordert open gesprek Klachtenregeling in afstemming met cliëntenorganisatie. Indienen klacht namens cliënt is mogelijk (nabestaanden) Zorgaanbieder beslist binnen zes weken Klachten over ketenzorg beter geregeld Ruimte voor maatwerk (bijv. met expertise klachtencommissie)

Geschilleninstantie Buitengerechtelijke vorm van geschilbeslechting, een extra keuzemogelijkheid voor de cliënt (naast procedure bij een rechter) Belangrijkste elementen: Biedt uitkomst, in tweede aanleg Verplichte aansluiting geschilleninstantie Bindende uitspraken binnen uiterlijk zes maanden Toekennen van schadevergoeding (in ieder geval € 25.000) Openbaarmaking uitspraken, niet tot personen te herleiden Erkenning door minister van VWS (uitvoering door CIBG) Basiseisen voor erkenning in Uitvoeringsregeling Wkkgz: ruimte voor maatwerk

Next steps Implementatie, samen met het veld, met aandacht voor kleinere zorgaanbieders/zzp’ers Witte vlekken inventariseren: handreikingen/ pilots/ best practises ? Ꞌroadshow NLꞋ: goede uitleg van de wet, vragen beantwoorden Verbetering informatievoorziening cliënten Relatie aanpalende trajecten (kwaliteit verpleeghuizen, transparantie, goed bestuur, samen beslissen, ketenzorg/WMO)

Vragen/ discussie Wat zijn jullie behoeften/gedachten bij de nadere uitwerking, bijv: GOMA 2.0? Handreikingen voor VIM bij een ZZP-er? Invulling rol klachtenfunctionaris, Inrichten/aansluiting geschilleninstantie? Samenloop proces schade-afwikkeling Specifieke (informatie)behoefte binnen deelsectoren? Afspraken? Etc