De klant was koningin…?. Wat gaan we doen? Kort voorstelrondje De klant is / was koningin Stukje Utrechtse geschiedenis Plus Tarief Donateurs / vrienden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Advertisements

LRP FONDSEN /ABONNEMENTEN/REKENINGEN release 2.1 Koos Willemse.
[Young Ones] BFP (Bren For President). Beoogd doel  De club weer gezond maken en leiden met een nieuw elan.
Visie ‘t Haarhoes Noordijk 24 april 2013.
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
1 Hendrix Budgetbegeleiding & Thuisadministratie.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Peter van Asperen 2 3 Haute Equipe Subsidies 4 (Innovatieve) financiering.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
STRATEGISCHE PLANNING
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Stabiel inkomensbeleid Amsterdam okt 2008 Stabiel begrotings- en inkomensbeleid Coen Teulings.
Ondernemersfondsen in Nederland
De Staat van de Stad Jeroen Slot. Vijftien jaar relatief sterke groei  Verbetering op tal van terreinen –Meer en betere woningen –Sterke groei.
Visie Mensontwikkeling WSD
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
Fondsenwerving naar een verdubbeling van de particuliere giften.
‘Het talent bestaat niet.
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
6 maart 2008 Resultaten enquête maart 2008.
Klanttevredenheid onder cliënten van trombosediensten aangesloten bij Cliëntenraad Trombosediensten Drs. Hans H. Muis, manager Juni 2004.
door Mr. Nicolette Schaapsmeerders
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
GGZ Nederland & Microsoft
Altijd prijs resultaten en conclusies uit het VOB-tarievenonderzoek Frank Huysmans Bibliotheekwetenschap, Mediastudies Universiteit van Amsterdam Sociaal.
RFID in de Bibliotheek De toegevoegde waarde
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig

0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Rekenkamercommissie Leiden (RKC) Zicht op Leids Vastgoed.
Loyaliteit begint met een warm welkom
Presenteren en communiceren
LKCA-onderzoek buitenschoolse kunstdocenten en artistiek begeleiders Teunis IJdens Henk Vinken
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Jaarplan 2015 CONCEPT– 27/10/14 Commissie GAIN. Realisatie jaarplan 2014 In 2014 is de jaarlijkse GAIN benchmark georganiseerd. In 2014 waren er 30 deel-
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Energiebewuste huurders: Hoe doe je dat? Communicatie en participatie rond energiebesparing en gedrag door woningbouwcorporaties.
De Gezonde Sportkantine NHC 25 januari AGENDA Introductie Wat is een Gezonde Sportkantine? Stellingen & discussie Resultaten leden enquête Verenigingsondersteuning:
29/08/11Info voor Velt-zadenverantwoordelijken Alles wat je altijd al wilde weten als zadenverantwoordelijke Velt zadenactie.
2 Dé trend voor de toekomst: biebonderzoek met een smartphone ProBiblio: Daniëlle Koning Ruigrok NetPanel: Kjell Massen.
Liquiditeit en solvabiliteit Uitgangspunt is onderstaande balans … ActivaPassiva Gebouwen Eigen vermogen Inventaris Hypothecaire lening.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Tijdsindeling – Start, de inleider – Sensire – Trias Jeugdhulp – Vragen en stellingen – Afronding.
Welkom bij de algemene ouderavond van de Zeister Vrije School
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
TRIJNTJE LUCASSEN Van IBL naar managementinformatie: ideeën en plannen.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.
Cultuurconnect 2017 Haalbaarheid en marktpotentieel
Embedded Librarianship
Heffingsmaatstaf afvalstoffenheffing en reinigingsrecht gemeente Sint Anthonis 12 oktober oktober 2017.
studiedag Ongekwalificeerde Uitstroom door actiegroep
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
AGENDA WOG 15 juli Opening Mededelingen
Aura Software: meer dan 25 jaar thuis in schoolbibliotheken
Aura Software: meer dan 25 jaar thuis in schoolmediatheken
Het belastingstelsel In Nederland.
WELKOM.
Transcript van de presentatie:

De klant was koningin…?

Wat gaan we doen? Kort voorstelrondje De klant is / was koningin Stukje Utrechtse geschiedenis Plus Tarief Donateurs / vrienden van Slot bespiegelingen Tussentijdse vragen en opmerkingen: te pas en te onpas

De klant is / was koningin Onderzoek VOB (Klant is koningin 2008):  Primaire doelgroep van de bibliotheek: (hoger opgeleide) vrouwen. Eén van de conclusies: klanten willen niet ‘teveel’ betalen voor een bibliotheek abonnement Onderzoek Frank Huysmans (Altijd prijs 2009):  Lidmaatschap relatief onafhankelijk van inkomen. Omslagpunt ligt rond € 54,-. Daarboven gaan mensen het als (te) duur ervaren en haken ze waarschijnlijk af.  ReductieStandaardTop model, verdeling: 10% - 80% - 10%

Ontwikkelingen in provincie Utrecht 2007: Invoering provinciale pas: één collectie, overal halen en brengen (gastlenen 1 en 2). => resultaat: hogere klanttevredenheid, maar ook meer administratieve rompslomp en onduidelijkheid. 2009:Harmonisatie tarieven en voorwaarden. Twee abonnementen: klein € 24,- en standaard € 40,-. Eenduidige voorwaarden. Overal reserveren. => resultaat: klanten kozen massaal voor standaard. Dit leidde tot substantieel hogere inkomsten bibliotheken (van 2008 tot 2011 stijging met 26%).

Ontwikkelingen in provincie Utrecht 2014Bij twee bibliotheken het Plus abonnement ingevoerd (als pilot). Uitgangspunten: ’veelleners’ met meer dan 80 uitleningen per jaarnaar Plusabonnement. Standaardabonnement maximeren op 80 uitleningen. Huidige tariefstelling: Klein € 31,50 Standaard€ 52,50 Plus€ 79,50

Profijt beginsel ?

Melkkoe beginsel ?

Pilot Plus abonnement Ingevoerd bij twee bibliotheken (Lek & IJssel en Groene Hart) in 2014 Doelstelling: conversie van alle leden meer dan 80 uitleningen per jaar naar Plusabonnement, met een behoud van 45%. Uitvoering: Big bang => geen vrije keuze Resultaat pilot:  Conversie ligt rond 62%.  Uitstroom is relatief laag (4%)  Aantal klachten en opzeggingen relatief laag  Goede communicatie (intern en naar klanten) cruciaal

Huidige kerncijfers (2014 – 2015) Verdelingklein14% standaard70% plus16% Instroomklein24% standaard66% plus10% Uitstroomklein12% standaard15% plus 4%

Reacties?

Donateurs / vrienden van Uitkomsten afstudeeronderzoek bij Bibliotheek Utrecht:  Gebruikers hebben weinig zicht op de financiële situatie bibliotheken (subsidies, eigen inkomsten)  Gebruikers zijn zich niet bewust dat de abonnementsprijs niet kostendekkend is  Gebruikers voelen sympathie voor de bibliotheek en vinden de bibliotheek belangrijk (met name voor de jeugd)

Wie heeft hier al ervaring mee?

Donateurs in andere branches Inzichten:  Mensen zijn bereid op jaarbasis een klein bedrag te doneren als ze ergens sympathie voor voelen en iets willen steunen  Strategie: zet in op veel donateurs voor een laag bedrag  Donateurs verwachten weinig tot geen tegenprestaties voor hun bijdrage.

Slotbespiegelingen

Laatste woord