SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over honden en over mensen….
Advertisements

Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Anticonceptie.
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Workshop Informatievaardigheden
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
LITERATUUR ONDERZOEK.
ONDERZOEKSVAARDIGHEDEN
Bronnen Merle Wissink.
Het opstellen van onderzoeksvragen
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
Academische vaardigheden - C1.5
Ouderen + bejaardentehuizen =
Rotterdam zonder MBO verzuim
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Onderzoek doen een methodische aanpak
Visie & Strategie.
Politieacademie Mea Heringa.
Werkstukken en rapporten
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
PSO. Praktisch school onderzoek.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden 3 Werkcollege week 4.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Onderzoeksvaardigheden
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoek I Bijeenkomst 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Workshop academisch schrijven
Bronnen en onderzoeksvragen
Praktijkgericht onderzoek
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Praktijkgericht onderzoek
Het maken van een PWS.
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Werkcollege Vraagformulering
Transcript van de presentatie:

SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4

Nog vragen?

Inhoud Richten, plannen en verzamelen Betrouwbare bronnen Zoeken Bronverwijzen volgens apa

De onderzoekscyclus Oriënte- ren RichtenPlannen Verzame len Analyse- ren en conclu- deren Rappor- teren en presente -ren

Richten; even herhalen Probleem:bij jeugddetentiecentrum de Kijvelanden zie je veel jongeren na een korte periode thuis weer terugkomen, omdat ze opnieuw de fout in zijn gegaan. Oriëntatie: 5xw + H ( 10 min ) Richten: Doelstelling & onderzoeksvraag ( 5 min )

Richtlijnen goede hoofdvraag 1. Het is niet opnieuw een vraag uit je oriëntatiefase Fout voorbeeld: Hoe is het probleem ontstaan? 2. Maak een vraagzin Fout voorbeeld: Ik wil met mijn onderzoek aantonen dat jongens gevoeliger zijn dan meisjes. 3. Formuleer een open vraag Fout voorbeeld: Is een enkelband een geschikt middel om TBS-ers te volgen? 4. Formuleer scherp en eenduidig en zorg dat de kernbegrippen gedefinieerd zijn. Fout voorbeeld: Welke methode werkt het best ?

5. Formuleer een enkelvoudige vraag Fout voorbeeld: Welke problemen op het gebied van zelfsturing ervaren de kinderen en hoe lossen we dat op 6. Vraag niet naar de bekende weg Fout voorbeeld: Wat zijn de belangrijkste redenen dat streng gelovige moslim jongens er niet voor uitkomen als ze homoseksueel zijn? 7. Geen foute veronderstellingen in je vraag opnemen Fout voorbeeld: Hoe komt het dat je gezonder wordt van glutenvrij eten? 8. Geen deel van het antwoord in de vraag opnemen. Fout voorbeeld: Hoe kan ik met de inzet van voorlichting extra vrijwilligers werven?

9. stel een acceptabele vraag. Fout voorbeeld: Welke fysieke straffen kun je inzetten op de peuterspeelzaal? 10. Formuleer een onderzoeksvraag die relevant is voor de praktijk. Fout voorbeeld: Hoe kunnen we er voor zorgen dat de studenten SPH de komende 10 jaar niets meer hoeven te leren? 11. De antwoorden op de deelvragen moeten leiden tot het antwoord op de hoofdvraag. Fout voorbeeld: Welke methoden hanteren therapeuten bij het behandelen van een depressië? a/ welke methoden werken het best bij een depressie? b/ Hoe ontstaat een depressie? c/ Hebben mannen vaker dan vrouwen een depressie?

Pas eens toe op je eigen vraag...

Plannen DeelvragenActiviteitweek 1Week 2Week 3 1Deelvraag 1Wat: Wie: Waarom: 2Deelvraag 2Wat: Wie: Waarom: 3Deelvraag 3Wat: Wie: Waarom: 4Deelvraag 4Wat: Wie: Waarom:

Verzamelen

Betrouwbare bron Te achterhalen wie en wanneer, wat heeft gezegd. Dan pas kun je beoordelen of het betrouwbaar is.

Betrouwbaar Boeken uit de opleiding Boeken uit de mediatheek Artikelen via de zoekmachine van de mediatheek Artikelen uit erkende vakbladen Publicaties van erkende universiteiten Websites van officiële instanties ( dit moet te achterhalen zijn )

En dan nog… Checken relevantie en of het een recente bron is ( Max +-5 jaar oud )

Zoeken Via de mediatheek Zoek breed

Verwijzen volgens apa Maak van je eigen stuk een betrouwbare bron. %20Bronvermelding-korte-handleiding.pdf

Check Waren je bronnen betrouwbaar? Zou je ze apa kunnen verwijzen?

De onderzoekscyclus Oriënte- ren RichtenPlannen Verzame len Analyse- ren en conclu- deren Rappor- teren en presente -ren