SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Het Deltaprogramma Nationaal programma voor waterveiligheid en zoetwatervoorziening Wim Kuijken 10 juli 2012 – De Maatschappij.
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Vlakglas in de bouw VMP – congres 12 november 2013.
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Leven met Bagger in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden.
Inleiding politieke sensitiviteit
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
De zevende staatshervorming: van federale staat naar Verenigde Staten van België? Stefan Sottiaux.
Een kader voor integrale preventie in de jeugdzorg
H3 De Republiek in de Gouden Eeuw
Fusie en integrale veiligheid. Aanloop: ambtelijke fusie Focus operationeel Bezuinigingen, zero base.
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
Pilot-studie KRW conceptuele modellen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Stroomgebiedafstemming Rijn West Vismigratie op de kaart
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Emissieregistratie in stroomgebiedbeheerplannen
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
1 De kaderrichtlijn Water in uitvoering, versneld door het pilootproject Scaldit Veronique Van Den Langenbergh Projectcoördinator Scaldit Plenaire vergadering.
Is flexicurity (in) de beperking meester?
Beter Benutten-aanpak
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
2 soorten vrijwillgerscentrade raadgevende organen.
NEDERLAND EN DE EUROPESE REGELGEVING TOTSTANDKOMING IMPLEMENTATIE EFFECTEN RECHTSBESCHERMING.
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Adaptatie aan overstromingsrisico Bestuurlijke aspecten van risicozonering in de RO Nico Pieterse, Joost Tennekes, Leo Pols en Kersten Nabielek.
Besluiten omtrent ruimtelijke ontwikkelingen 15 casussen als voorbeelden.
Agenda Stad Ferdi Licher Programmadirecteur Agenda Stad.
Voorlichting Systeemintegratie Samen innoveren voor een duurzame én betrouwbare energievoorziening Utrecht, 6 juli 2015 Jörg Gigler.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Pagina 1 SAMENWERKING MET- EN TEN BEHOEVE VAN HET MKB Dick Brandt MKB Cyber Advies Nederland.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
14 oktober 2010 Verruiming Twentekanalen (fase 2) en uitbreiding capaciteit sluis Eefde Aanpak en planning planstudie.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Ontwikkeling langetermijnvisie #Noordzee2050
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Op sneeuwklas in Zwitserland
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Ontwikkeling langetermijnvisie #Noordzee2050
Symposium Energietransitie: top-down of bottom-up 23 januari 2015
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Initiatieven van de Belgische federale overheid
Handreiking KRW-doelen
GGD-Schakel in GHOR-keten
Transcript van de presentatie:

SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015

SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 Samenwerken in het Scheldestroomgebied Enkele historische reflecties Bert Toussaint Historicus, Rijkswaterstaat

SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 Different strokes for different folks Historische analyse van de governance in de stroomgebieden Rijn, Maas, Eems-Dollard en Schelde Kennisoverdracht van oude naar nieuwe generatie Lessons learned: Wat ging goed en wat niet? Hoe kunnen we daaruit leren?

SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 Model van samenwerking: Hofstra (2013) Drie lagen van samenwerking Relationele laag is het meest belangrijk Afhankelijk van visie en instituties Idealiter zijn al deze dimensies op elkaar afgestemd

SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 Governance rondom de Schelde Ups en downs in gezamenlijke visieontwikkeling en informatiedeling Voor jaren ‘90 moeizame ontwikkeling van vooral de relationele laag Helsinki-conventie (1992) Verdrag inzake de bescherming en het gebruik van grensoverschrijdende waterlopen en internationale meren Federalisering van België Bevoegdheid van gewesten tot sluiten van verdragen Verdrag voor de Bescherming van de Schelde (1994) Verdiepingsverdrag (1995) Ontkoppeling onderhandelingen Maas en Schelde

SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 Ontwikkelingen van de inhouds- en institutionele laag I Sinds 1948 Technische Scheldecommissie Ambtelijke coördinatie beleid en studies Intern. Cie. voor de Bescherming van de Schelde (ICBS) (1994) - n.a.v. Beschermingsverdrag rapportages en meetnet Schelde Actieprogramma (SAP) KRW biedt richting en kader voor ecologische aspecten in de stroomgebieden, is ook richtinggevend voor de Schelde Verdrag van Gent (2002) - uitvoering KRW ICBS -> ICS - opstelling van stroomgebiedsbeheerplan, mitigerende maatregelen en afwegingscriteria voor milieumaatregelen

SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 Scheldestroomgebied

SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 Ontwikkeling inhouds- en institutionele laag II Langetermijnvisie (LTV) (2001) o.l.v. TSC Twee Memoranda of Agreement, 2001/2002 –Vlaanderen en NL Ontwikkelingsschets 2010, o.l.v. TSC Uitwerking door projectbureau Proses LTV en Ontwikkelingsschets laten ontwikkeling naar integraliteit zien Veiligheid, bereikbaarheid en natuurwaarden Tweede Verdiepingsverdrag 2005 Oprichting VNSC – veiligheid, toegankelijkheid, ecologie, onderzoek Versteviging institutionele laag, representeert zowel nautische en veiligheids- als ecologische aspecten Meer gedeelde belangen Niettemin politieke turbulentie rondom ontpoldering

SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 Is de governance van de Rijn een voorbeeld? Samenwerking in het Rijnbeheer al sinds 1816 Verdrag van Wenen (1815) – in CCR IRC (1950) t.b.v. waterkwaliteit Langdurige kennisopbouw, opbouwen relationele laag kostte veel tijd Asymmetrie in belangen tussen bovenstroomse en benedenstroomse landen Grote sense of urgency door milieurampen (1949, 1969, en vooral Sandoz, 1986) – speelde minder in het Scheldegebied Grote media-aandacht voor de Rijn, focus van milieugroepen Rijnactieplan (RAP) bood een helder einddoel maar flexibiliteit in de uitvoering, dus minder onderhandelingen over details Rijn is wel een voorloper in good governance, maar elk stroomgebied vraagt (ten dele) eigen oplossingen

SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 Lessons learned voor de vier stroomgebieden Onderkennen en analyseren van de belangen problemen in alle betrokken landen (of landsdelen) - basis voor gemeenschappelijk belang Zorgen voor een gelijk speelveld bij de actoren: gelijke deling van kennis en informatie Onderkennen van elkaars gevoeligheden, ook uit het verleden en daarnaar handelen Onderkennen van verschillen in onderhandelingscultuur Om een proces succesvol te laten verlopen is onder meer de probleemformulering van belang: die kan het beste in politiek-neutrale termen worden gedaan Tijdige opschaling van het niveau van de experts naar het niveau van de politici is ook cruciaal, evenals het identificeren van de zwakke schakels in de uitvoering van gesloten akkoorden en genomen besluiten.