Oic.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Interculturele Communicatie
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Botsende culturen & Grondrechten dia 1 – 10 : 2 lessen
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Welkom bij Leefstijl.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
culturen categoriseren: basiswaarden
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Samen met ouders aan het werk!
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Interculturele communicatie
LAGO studiedag 22 september 2011
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Opvoeden binnen een eenoudergezin
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Kenniscentrum Woonzorg Brussel
Pagina 1 1 Ietje Heybroek-Hessels Deelsessie 6 De andere partner Congres 23 mei De Meervaart Amsterdam Het Ouderschapsplan.
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Keuze van de VMBO leerling
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Samen verder!.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Open de wereld themadag FODOK en JC
Samenwerken Werken in Teams.
WELKOM! Maandag 10 november 2014 DZOH op weg naar 2020!
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Als zelfstandig wonen niet meer kan
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Administrateur-generaal
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Pedagogiek als beroep.
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Dilemma’s.
Vluchtelingen en asielzoekers
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
JEUGDzorg - voor wie?.
Cultuur en samenleving
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

oic

doen/zijn

hofstede

In masculiene culturen zou er een voorkeur zijn voor assimilatie; immigranten moeten hun oude cultuur opgeven. Feminiene culturen zouden een voorkeur hebben voor integratie; immigranten passen slechts de elementen uit hun cultuur aan die strijdig zijn met de wetten in het nieuwe land. Maar in de V.S., een land dat zowel hoog scoort op individualisme als

indulgent vs. restraint Hedonisme versus Soberheid: In deze laatste onlangs toegevoegde dimensie staat hedonisme voor een samenleving waar men uitbundig, gelukkig en vrolijk is, en waar men zich toestaat toe te geven aan impulsen. Soberheid kenmerkt een samenleving die dit gevoel onderdrukt en waar strikte sociale normen belangrijk zijn. Hedonistische landen vind je in delen van Afrika, Zuid- en Noord-Amerika en Noord-West Europa; soberheid in Azië, Oost-Europa en Islamietische landen.

genogram ga met elkaar in gesprek en maak een genogram stel vragen over opvoeding, thema’s zoals in opdracht 1

Gezinssamenstelling Hoe is de samenstelling van het gezin? - Hoeveel ouders zijn er aanwezig? - Zijn de ouders de biologische ouders? Zo nee, hoe is de relatie tot de kinderen (ontstaan)? - Hoeveel broertjes en zusjes zijn er? - Wonen alle kinderen bij het gezin? - Is de gezinssituatie wel eens veranderd (scheiding, overlijden, enzovoort)? - Is er sprake van een nieuw samengesteld gezin? Zo ja, wat zijn de onderlinge relaties? - Wie zijn de formele gezagsdragers van de thuiswonende kinderen? Gezinssituatie Hoe is de dagelijkse structuur van het gezin - Hoe ziet een doordeweekse dag eruit? - Hoe ziet het weekend eruit? - Hoe vaak zijn de gezinsleden (samen) aanwezig? - Wat is de vrijetijdsbesteding van het gezin? - Wie is hoofdzakelijk verantwoordelijk voor het huishouden? - Wat is zwaar / leuk in het huishouden? den

Opvoedingsklimaat Hoe is het opvoedingsklimaat? - Wie heeft de grootste rol in de opvoeding? - Is er sprake van onderlinge betrokkenheid en genegenheid? - Is er een constructieve opvoedingsstijl? - Hoe gaat het met de handhaving van regels / gezag / structuur? - Is er sprake van een leeftijdsadequate benadering en stimulans? - Wat wordt belangrijk gevonden in de opvoeding? Levensbeschouwing? Normen en waarden? - Voelen de opvoeders zich competent? - Zijn de opvoeders consequent en duidelijk? - Is er overeenstemming over de opvoedingsaanpak tussen de opvoeders? Communicatie in het gezin Hoe is de communicatie in het gezin? - Wordt er vaak gepraat? - Wordt er veel gelachen / plezier gemaakt? - Is er vaak ruzie? - Kan er wederzijdse kritiek worden geuit? - Wordt er veel gezamenlijks ondernomen? - Zijn er ‘geheimen’ in het gezin? Sociaal netwerk Heeft het gezin goede sociale contacten? - In de familie - In de buurt - Vrienden / kennissen - Verenigingen / sociale verban

Materieel-maatschappelijke omstandigheden Hoe zijn de omstandigheden in de directe omgeving? - Huisvesting - Buurt - Maatschappelijke positie - Financiën - Werk / werkloosheid ouders - Vorming / opleiding ouders Culturele achtergrond / cultuurverschillen Welke cultuurverschillen beïnvloeden het huidige functioneren? - Migratieleeftijd - Eerste / tweede generatie - Beleving migratie - Aanpassing - Discriminatie