Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Advertisements

Fietsberaad en het hoger onderwijs.  Kennisbank  Voorbeeldenbank  Fietsverkeer  Onderzoeken.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Webinar: Hoe omgaan met ‘grijze wegen’?
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Divera TWISK SWOV - Nederland
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Enkelvoudige fietsongevallen
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Stappenplan gladheidsbestrijding fietsroutes Otto van Boggelen, programmamanager CROW-Fietsberaad “WOW-Zuid-Holland, 10 juli”
Gladheidsbestrijding op fietspaden
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Fietsoversteek turborotonde Wijchen
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Inspiratieboek snelle fietsroutes
Fietsbeleid in Limburg
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
“Verkeersveiligheid; een dijk van een probleem?”
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Veilig Verkeer Nederland
De speerpunten in vogelvlucht door diverse leden van de stadsraad Wonen Twee bestuursleden hebben zich verdiept in de vraag hoe de gemeente en de SWZ omgaan.
De verkeersborden.
Pieter Arends 27 november 2013 Aanpak Veilig Fietsen Gemeente ALMELO.
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
Reconstructie Jeltingalaan Buitenpost
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Bouwstenen voor een plan van aanpak Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad Suggesties Graag jullie ideeën Pilots: uitwerken in de praktijk.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Randweg-Oost Huidige N266 De leefbaarheid in Nederweert verbeteren..... Zo kan het ook!
AANSPRAKELIJKHEID IN HET VERKEER. AANSPRAKELIJKHEID Inhoud 1.De vergoeding van de zwakke weggebruiker. 2.De aansprakelijkheid van en voor de leerlingen.
Evaluatie van verkeersveiligheid in scootmobielen bij mensen met visuele beperkingen C. Cordes, MSc., dr. J.H.C. Heutink, prof. dr. O.M. Tucha, prof. dr.
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Infoavond Tuinbouwvestiging de Kievit & Gemeente Peel en Maas heten u van harte welkom.
Heusden-Zolder Gewestweg N729 Terlaemenlaan / Onze-Lieve-Vrouwestraat
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
ENQUETE VERKEERSVEILIGHEID VEILIG NAAR SCHOOL IN AALST Ouderraad SJC, hier vertegenwoordigd door Wencelaus Mertens, voorzitter Jo Vandenbossche, lid
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
Beeld plaatsen ter grootte van dit kader Mark van den Bos 9 maart 2016 Een witte kerst? Het detailniveau van verkeers- modellen.
Burgers en politie: samen sterk! Conferentie ‘Samenwerken maakt sterk 2012’ 27 april 2012.
Fietspad Kattendijksedijk. Inleiding door Loes Meeuwisse en Sophie van ‘t Westeinde Inhoudelijke toelichting op project Gelegenheid stellen.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2 deel 1 1.
Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
Klankbordsessie 2 december 2015
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Inventarisatie & Rangorde (1e aanzet) Toegevoegd op vergadering
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Transcript van de presentatie:

Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers

Rijkswaterstaat 2Fietsveiligheid RWS UNCLASS Inhoud Ontwikkeling fietsveiligheid in Nederland Fietsveiligheid dankzij een hoog fietsgebruik of verkeersveiligheidsbeleid? Ernstige fietsongevallen met motorvoertuigen Enkelvoudige fietsongevallen Hoofdconclusies

Rijkswaterstaat 3Fietsveiligheid RWS UNCLASS Lange termijn ontwikkeling risico van door de politie geregistreerde fietsdoden

Rijkswaterstaat 4Fietsveiligheid RWS UNCLASS Internationaal: doden per miljard km versus fietsgebruik per persoon (2005) Bron: Van Hout, K., De Risico’s van Fietsen. Steunpunt Verkeersveiligheid, Diepenbeek. Nederland eind jaren ‘

Rijkswaterstaat 5Fietsveiligheid RWS UNCLASS Internationaal: doden per miljard km versus verkeersveiligheid algemeen (doden per inwoners)

Rijkswaterstaat 6Fietsveiligheid RWS UNCLASS Conclusie Zowel verkeersveiligheidsbeleid als het hoge fietsgebruik dragen bij aan het hoge niveau van fietsveiligheid in Nederland

Rijkswaterstaat 7Fietsveiligheid RWS UNCLASS Gaat het eigenlijk wel zo goed met de fietsveiligheid in Nederland? Registratiegraad daalde van ca. 95% in 1996 (15 per jaar) naar ca. 70% in 2014 (50 per jaar)

Rijkswaterstaat 8Fietsveiligheid RWS UNCLASS Probleem: de politieregistratie mist steeds meer fietsdoden ca.15 fietsdoden per jaar niet geregistreerd Meer dan 50 fietsdoden per jaar niet geregistreerd

Rijkswaterstaat 9Fietsveiligheid RWS UNCLASS Fietsdoden (doodsoorzakenstatistiek)

Rijkswaterstaat 10Fietsveiligheid RWS UNCLASS

Rijkswaterstaat 11Fietsveiligheid RWS UNCLASS Conclusie over het succes van beleid voor fietsveiligheid in Nederland Het Nederlandse beleid is zeer succesvol geweest in het terugdringen van het aantal ernstige fietsongevallen met motorvoertuigen Helaas raken steeds meer fietsers ernstig gewond bij ongevallen zonder motorvoertuigen

Rijkswaterstaat 12Fietsveiligheid RWS UNCLASS Hoe heeft Nederland het aantal ernstige fietsongevallen met motorvoertuigen teruggedrongen? Achtergronden: De meeste ernstige fietsongevallen met motorvoertuigen gebeuren op ‘gebiedsontsluitingswegen’ met snelheidslimieten van 50, 70 en 80 km/uur (zowel binnen als buiten de bebouwde kom) Van de ongevallen op gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom zijn er veel ongevallen op voorrangskruispunten: –Meestal met fietsers (in de voorrang) langs de gebiedsontsluitingsweg –Meestal met auto’s vanuit een zijstraat Dodehoek ongevallen met rechtsafslaande vrachtauto’s

Rijkswaterstaat 13Fietsveiligheid RWS UNCLASS 13 Theorie Het aantal ernstige fietsongevallen kan worden gereduceerd door: –De blootstelling aan motorvoertuigen te verminderen door de stromen van fietsverkeer en autoverkeer te ‘ontvlechten’ –Het risico (op letsel) te verminderen

Rijkswaterstaat 14Fietsveiligheid RWS UNCLASS Blootstelling aan zwaar verkeer: gereduceerd door auto(snel)wegen Nederland heeft het dichtste auto(snel)wegennet van Europa Grofweg de helft van de voertuigkilometers wordt afgelegd op auto(snel)wegen en resulteert daar niet in blootstelling van fietsers

Rijkswaterstaat 15Fietsveiligheid RWS UNCLASS Oktober Blootstelling en risico: gereduceerd door grote 30 km/uur zones waar de hoeveelheid autoverkeer beperkt is en het risico verlaagd door de lagere snelheid Ca. 60% van de fietskilometers worden afgelegd door 30 km/uur gebieden (incl. solitaire fietspaden) In wisselende mate hebben steden ongelijkvloerse kruispunten om gebiedsontsluitingswegen conflictvrij te kruisen

Rijkswaterstaat 16Fietsveiligheid RWS UNCLASS 16 Maatregelen op kruispuntniveau OFOS Snelheidsreductie bij zijwegen Fietsers stellen zich op in het zicht van autobestuurders Fiets- paden

Rijkswaterstaat 17Fietsveiligheid RWS UNCLASS Conclusies De volgende factoren hebben een belangrijke bijdrage geleverd: Door de aanleg van grote 30 km/uur zones en een intensief gebruikt autosnelwegennetwerk is de blootstelling aan zwaar verkeer verminderd Fietspaden en maatregelen op kruispunten om het risico op gebiedsontsluitingswegen te beperken

Rijkswaterstaat 18Fietsveiligheid RWS UNCLASS Nieuw probleem: enkelvoudige fietsongevallen Bij ongeveer de helft van de enkelvoudige fietsongevallen speelt infrastructuur mede een rol Kernprobleem vwb infra: Infrastructuur helpt om fietsers van snel autoverkeer te scheiden, maar fietsinfrastructuur is nog niet vergevingsgezind voor enkelvoudige fietsongevallen

Rijkswaterstaat 19Fietsveiligheid RWS UNCLASS

Rijkswaterstaat 20Fietsveiligheid RWS UNCLASS Andere voorbeelden ongevalslocaties

Rijkswaterstaat 21Fietsveiligheid RWS UNCLASS Verbeterde zichtbaarheid wegverloop

Rijkswaterstaat 22Fietsveiligheid RWS UNCLASS Leerpunten uit het Nederlandse beleid Het risico van ernstige fiets-motorvoertuig ongevallen is enorm gereduceerd door: –Scheiding op netwerkniveau –Menging alleen bij lage snelheden in grote 30 km/uur zones –Fietsinfrastructuur en kruispuntmaatregelen op gebiedsontsluitingwegen Er is een groeiend probleem van grote aantallen ernstige enkelvoudige fietsongevallen. Om het risico hiervan te reduceren: –Moet de infrastructuur vergevingsgezinder worden voor fietsers –Zo min mogelijk obstakels zoals paaltjes en trottoirbanden, goed zichtbaar als ze er toch zijn en stroef wegdek

Rijkswaterstaat 23Fietsveiligheid RWS UNCLASS Succesfactor: steun van o.a. CROW/Fietsberaad bij de doorvertaling van kennis voor en met wegbeheerders Fietsberaadpublicatie 19: Samenwerken aan een veilige fietsomgeving: veilige+fietsomgeving veilige+fietsomgeving Speciaal met het oog op de oudere fietser: “Senioren-proof wegontwerp voor fietsers”: voorFietsers_WEB.pdf voorFietsers_WEB.pdf Keuzeschema sanering Fietspaaltjes van Fietsberaad: Stappenplan gladheidsbestrijding fietspaden van Fietsberaad: ing+voor+fietsers Binnenkort: geactualiseerde Ontwerpwijzer Fietsverkeer van CROW

Rijkswaterstaat 24Fietsveiligheid RWS UNCLASS Vragen