De Bijbel De bijbelles.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een schooldag in groep 1, 2 en
Advertisements

Wie zijn wij?. Wie zijn wij? Opleiden wijkprofessionals Utrecht Overvecht Amsterdam Nieuw West November 2011 – juni 2012 Social media trainingen in.
NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit.
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
6 sleutelbegrippen lesopbouw
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Groepsbijeenkomst Geheime handshake.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Verwonderen & Ontdekken
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Kansrijke combinatiegroepen
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Welkom Blaadjes om mee te schrijven liggen bij de ingang Jongens en meiden, Het is weer tijd voor spoorzoekers. Dus let maar weer goed op en schrijf mee.
Schrijven met een strategie
Instructiegroep 3 ouderkring 16 september 2014
Werkgroep les 5 PRE-PRODUCTIE Maaike van Cruchten b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Vrije Universiteit Amsterdam Vertel uw Verhaal Judith Gerritsen Vrije Universiteit.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders.
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
Informatieve bijeenkomst
Info avond groep 3 17 september 2015
De Bijbel Inleiding.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Bijeenkomst September 2015
Over Gods navigatieplan met ons leven Jeugddienst1|11|2015 PreekMenu.
De stad waar woorden werden geboren
De Bijbel De bijbelles. Opbouw Introductie Kern (vaak een bijbelverhaal) Verwerking.
2 Het verhaal van Maarten en zijn mama 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
Inhoudsopgave Hoe ziet ons ritmisch weekplan eruit? Instructie en werk Project Blokperiode Spel Kring Viering Goed voor mekaar Vragen?
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
VERTEL JE LEVENSVERHAAL ALS VERHAAL VAN GOD - ALLES UIT HEM, DOOR HEM, VOOR HEM. Rom.11:36 1.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Psychomotorische taxonomie
Het loopbaangesprek.
Wat is je doel voor deze les?
Wat is DRAMA??.
Informatie verdraaien
Vrijdag 17 februari 2017.
Het 24 spel.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Twee spiegels maken een hoek van 60 °
Gesprekstechnieken Les 2.
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Toerusting voor (pastorale) vrijwilligers in de ouderenzorg
Godsdienst bij de jonge kleuter
Transcript van de presentatie:

De Bijbel De bijbelles

Opbouw Introductie Kern (vaak een bijbelverhaal) Verwerking

Introductie Doel: voorkennis activeren eigen ervaringen benoemen belangstelling/nieuwsgierigheid oproepen aandacht Voorbeelden: - hebben jullie wel eens gehoord van … Ben je wel eens jaloers gewest Laat een voorwerp zien Kom verkleed binnen

Kern Vertel je eigen verhaal Waarom aanpassen? Het bekende weer boeiend maken Het verhaal spannender, levendiger maken De betekenis duidelijker laten uitkomen Wat de hoorder niet begrijpt kan weg

Kern Hoe aanpassen? Navertelling volgt het oorspronkelijke verhaal Transpositie Tijd Plaats Beide Perspectiefwisseling vanuit een persoon uit het verhaal vanuit een verzonnen persoon (een toeschouwer bijv.) als terugblik Raamvertelling

Verteltips Hou de kern in gedachten Houd de structuur vast Expositie – intrige – climax – katastrofe - peripetie Expositie – motorisch moment – climax – afloop – besluit Vertel in beelden

Valkuilen historiseren moraliseren rationaliseren passe-partout van de “exemplarische geloofsgetuige” passe-partout van “God kan alles”

Verwerking kennis (beter onthouden) verlevendigen interpreteren verbinden met de eigen leefwereld reflecteren evalueren

Werkvormen Actief of passief Vrij of gestuurd

Werkvormen Tonen Tekenen Knutselen Werkbladen Dialoog Vertellen Schrijven Werken met beelden Muziek Drama Spel …….

Werkvormen Spiegel- of sleutelverhalen Hongerdoeken Mandala Ander verhaal, maar hetzelfde thema Hongerdoeken Mandala Instapverhaal (spiegelverhaal als introductie)

Hongerdoek

Mandala