Minor Project- en Programmamanagement Les 4 Benefits Management.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop : Zicht op de omgeving (Stakeholder Analysis)
Advertisements

Performance management
Corporate Portfolio Management
Programma De veranderende omgeving van organisaties
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
BVPPM. Voorjaarsbijeenkomst 2014 Agenda: Dank aan ConQuaestor voor de gastvrijheid BVPPM Kennismaken Definitie van Benefits Management Benefits Management.
BI voor Microsoft Dynamics AX
‘EVIDENCE-BASED’ WERKEN: HOE EVIDENT? Lunchen met Justitie – Leuven – 22 januari 2013.
IIM Information Infrastructure Management
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Helder zicht op KETENPROGRAMMA ’ S met Q UALITY A SSURANCE volgens MSP Hoe Quality Assurance in het programma Keteninformatisering helpt het resultaat.
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
Testrapportages: Boodschappers van de koning of Nieuwe kleren van de keizer.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Les 2 Leadership & Stakeholder engagement
Programma-management Rol beschijvingen
Themasessie Making Sence of Change Management Web Survey Tool: Surveymonkey.com Periode: juli/aug 2010 Verstuurd aan #leden: 59 Gestarte enquetes: 30 Volledig.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Minor Project- en Programmamanagement
Programma-management Rol beschijvingen
Les 6 Risico- en issuemanagement
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
Name : Jean-Paul in ‘t Zandt Title : Service Solution Sales Professional Premier Microsoft BV Maximize the Value of your IT Investments. Microsoft Services.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Jeroen van Menen Agile Coach, Prowareness @jeroenvanmenen
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
De Betekeniseconomie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
‘Analysis of Dutch urban mobility policy’ Dutch plans SUMP proof?
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Workshop: Account management
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
De taaltaak
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Universiteit van Amsterdam
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Participatory Action Research
Rob Heyman and Ilse Mariën
Terberg Group Rolling Forecast
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Minor Project- en Programmamanagement Les 4 Benefits Management

What future will the programme deliver? Is the programme affordable? Who will be involved in the programme? How will the programme undertake key aspects of work? Vision Benefits Management Why do we need the Programme? Organisation Leadership and Stakeholder Engagement Risk Management and Issue Resolution Business Case Blueprint Design and Delivery Benefits Management Planning and Control Quality Management Minor project- en programma management Lia de Zoete / 2

Een benefit is de meetbare verbetering van de bestaande of nieuwe processen en diensten als gevolgen van een programma. marcel seijner

doelen van benefits realisation management 1 identificatie en heldere definitie van benefits; koppeling van de benefits met de strategische doelen marcel seijner

doelen van benefits realisation management 2 commitment in de organisatie, zodat ze eigenaarschap tonen en verantwoordelijkheid voor het behalen van de benefits; marcel seijner

doelen van benefits realisation management 3 monitoring optimalisatie en bewaking van de verwachte benefits om er zeker van te zijn dat deze worden gehaald. de aan de benefits gekopelde performance indicatoren worden gemeten marcel seijner

doelen van benefits realisation management 4 identificatie en minimalisering van de nadelen van de verandering marcel seijner

doelen van benefits realisation management 5 gebruik van de benefits als gids voor het verloop van het programma marcel seijner

highlights dependencies identifies qualifies informs Plans Risks Blueprint Projects Boundary Stakeholders drives Business Case Benefits Management defines acceptable criteria Quality of the outputs and capability to be delivered End of Tranche Reviews analyses and engages Benefits Management marcel seijner

veroorzaakt ook maakt mogelijk lleidt tot Benefit Realisation and Strategic Objectives wordt gemeten door bereikt 1 of meeer creëert Realiseert meer Project Outputs Gewenste Outcomes organisatie verandering Dis-benefits Strategische doelen Benefits neveneffecten en consequenties marcel seijner

Benefit value types Value typesDefinition Example CashableNon- cashable Tangible Definite Value may be predicted with certaintyReduced costsFewer steps in a process Expected Value may be predicted on the basis of historic trends an high levels of confidence Increased sales Quicker performance of tasks Anticipated The benefit is anticipated but its value is not reliably predictableLower insurance premiums Greater customer satisfaction Intangible May be anticipated but difficult to substantiate. Proxy measurement of other causally-related benefits may given evidence of realisation Improved image (Proxy: increased number of positive testimonials) Tip: Benefits are best titled with a change term (increased, faster, lower, cheaper, bigger) Avoid better, or improved (not specific enough)

Objective: be more healthy Project life cycle / Activity Transition (gedragsverandering) Proj-2 Proj-1 Internet Racefiets Sportkleding Training schema Pre-Transition Betere conditie Resultaat minder stress Spiervorming, vetverbranding Training 3 keer per week Mogelijk- heden: fietsen -20% gewicht Enablers marcel seijner

capability Project life cycle / Activity Transition / Post-Transition project Blueprint project activity output (intermediate) benefits dis-benefits side effects Outcomes capability end benefits Measureable Strategic Objectives (intermediate) benefits dis-benefits side effects Outcomes activity project output capability project Outputs Outcomes Benefits Pre-Transition

invloed veranderbereidheid eerdere ervaringen consequenties voor de medewerkers beschikbare capaciteit ervaring met benodigde veranderingen ervaringen bij andere veranderingen mogelijkheid tot externe medewerkers cultuur, gedrag en houding in de organisatie marcel seijner

vision statement verwachte outcome ontwikkel benefits mgt statefy identificeer en modeleer- de benefits optimaliseer en beoordeel additionele benefits kwalificeer de benefits en optimaliseer de mix benefits review en evaluatie realisatie plan voor realisatie van benefits realisatie van de benefits marcel seijner

welke verbetering? waar gebeurt het? benefits management strategy wie is verantwoordelijk? is het kwalificeerbaar? toekomstige benefits? welke verandering is nodig? wie merken dit? hoe meten? wie meet? hoe en wanneer kan de verandering worden gedaan? heeft de verandering plaatsgehad? is het bereikt?

marcel seijner

Benefits Management Cycle Optimize and look for other benefits © Crown copyright 2009 Reproduced under licence from OGC Identify Benefits modeling and maps Benefits management strategy Benefits profiles Plan Benefits attribution Benefits validation  Description;  Observable outcomes;  Attribution;  Measurement Benefits realization plan Deliver (see transformational flow; Realizing the Benefits) Pre-transition Transition Post-transition Review Benefits reviews

Benefits Map Outcome Project Output BenefitCorporate Capability New HR IT System Retrained managers New recruitment process Delays for applicants reduced Applications processed faster Better staff retention Higher staff moral Increased HR staff efficiency Fewer vacancies Increased productivity Improved continuity Fewer HR staff Lower recruitment costs Reduced personnel costs Illustrates the sequential relationship between benefits © Crown copyright 2009 Reproduced under licence from OGC

Assignment 4 Ontwerp een Benefits Map voor Mediq marcel seijner