Leerplankader kunstzinnige oriëntatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Commercial off the shelf games in de klas
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
onderzoekscompetenties
Hogere denkvaardigheden
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Ons onderwijs in groep 1 en 2
De waarde van cultuureducatie
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Ons onderwijs in groep 1 en 2
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
Cultuurprofilering vmbo Vernieuwing beroepsgerichte programma's
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
‘Doen wat echt het verschil maakt’ John Hattie:
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
Informatieve bijeenkomst
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Scholen≤≥erfgoedinstellingen Gino Huiskes CultuurClick Groningen Tineke de Danschutter Erfgoedpartners, Museumhuis Saskia van Lier, erfgoedjuf Margreet.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Talent in Ontwikkeling
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Isabelle Wenzel.
Bijeenkomst 18 september AMG Schmidtschool BEOORDELEN
Cultuureducatie met Kwaliteit
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Bijeenkomst Plechelmussschool BEOORDELEN
Methodieken Les 3 “ Individuele methodieken en groepsmethodieken” thema 10.1 en 10.2.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Didactiek Lesformulier.
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Didactiek Lesformulier.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Cultuureducatie met Kwaliteit
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.
Transcript van de presentatie:

Leerplankader kunstzinnige oriëntatie Marieke Hagemans en Inge Roozen Expeditie Cultuureducatie 4 maart 2015, 2012 Uitleggen wie, wat SLO is en mijn rol als projectleider. Iets over de veranderde naamgeving. Stéfanie van Tuinen, leerplanontwikkelaar bij SLO en projectleider van het project voor de landelijk 'leerplankader kunstzinnige oriëntatie". SLO is een expertisecentrum voor leerplanontwikkeling en daar waar het de kerndoelen, eindtermen en mogelijke uitwerkingen daarvan betreft spelen wij een rol. Nu het leerplankader gereed is organiseren we (LKCA, en SLO ingehuurd) een aantal bijeenkomsten om verschillende belanghebbenden te informeren over het leerplankader; de website en om een behoefte-inventarisatie uit te voeren (behoefte aan handreikingen enz.) Wij ontwikkelden het en die leerlijn in opdracht van het ministerie van OCW en het is één van de initiatieven van het ministerie om de kwaliteit van kunstzinnige oriëntatie in het primair onderwijs te borgen.

Het leerplankader www.kunstzinnigeorientatie.slo.nl

Aanleiding Regeling "Cultuureducatie met Kwaliteit" Geef scholen meer grip op de inhoud Bevorder de deskundigheid in de school Stel de culturele infrastructuur in dienst van de school Regeling "Cultuureducatie met Kwaliteit" Aanleiding voor de leerlijn cultuureducatie PO was het onderzoek, met bijhorende advies, door de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur naar de stand van zaken op het gebied van cultuureducatie in het primair onderwijs. (Was in opdracht van het ministerie van OCW) Hoe kunnen scholen ondersteund worden bij het verzorgen van kwalitatief goede cultuureducatie en hoe kunnen culturele instellingen in het verlengde daarvan komen tot een op de kerndoelen afgestemd aanbod voor scholen? Het ministerie riep daarop de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (2013-2016) in het leven en daarvan is het ontwikkelen van een leerlijn cultuureducatie PO één van de acties. Ook de matchingsregeling (deelregeling), zoals uitgezet door het Fonds Cultuurparticipatie, is onderdeel van dit beleid. Het ministerie van OCW is dan ook opdrachtgever voor de landelijke leerlijn cultuureducatie PO (leerplankader...). Binnen die matchingsregeling hebben alle aanvragers ingeschreven op het thema 'doorlopende leerlijnen cultuureducatie PO'. Op landelijk niveau heeft SLO een leerplankader k.o. ontwikkeld, en ook op lokaal en regionaal niveau worden leerlijnen voor cultuureducatie ontwikkeld: het leerplankader kan hier richtingggevend voor zijn. Deze ontwikkelingen liepen niet volgordelijk, maar min of meer synchroon aan elkaar.

Opdracht Dit is een kunstwerk van Sol Lewitt, hij wil hiermee enerzijds een kunstwerk bestaande uit pure lijnen, kleuren een ruimte presenteren, en daarmee bewerkstelligen dat de toeschouwer zijn eigen autonomie (en de keuzes die hij dus heeft) extra ging ervaren. waarmee hij de toeschouwer wil meenemen in zijn ruimte, maar tegelijkertijd wil hij dat de toeschouwer voldoende ruimte voor autonomie overlaat. (Was te zien in het Bonnefantenmuseum, Maastricht, 2011) terecht (zie ook Extended Drawing). Ga midden in de grote zaal met de kleurige lijnen van Sol Lewitt staan en onderga de fascinerende  werking van een kunstwerk dat niets van je wilt en niets aan je opdringt. Dat geen enkel verhaal, geen betekenis of symboliek in zich draagt. Waar iedere associatie uit is verbannen. Een kunstwerk dat louter kleur, lijn en ruimte is. Maar dan wel krachtiger dan dat je ooit ervaren hebt. Met als resultaat dat je je als nooit eerder in de autonomie van je eigen bestaan bevestigd voelt.

Opbouw leerplankader Uitgangspunten en de aspecten van samenhang vormen het fundament van het leerplankader. Ze worden o.a. gevormd door de wettelijke kaders: de preambule en de karakteristiek + kerndoelen van het leergebied kunstzinnige oriëntatie. Vanuit het oogpunt van bijvoorbeeld relevantie, actualiteit zijn hier onderdelen aan toegevoegd: de 21e eeuwse vaardigheden en de aandachtspunten.

Wat is een leerlijn? Een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden naar een einddoel. - Definitie oplezen- Toch leek het ons (SLO) raadzaam om een duidelijke definitie van 'een leerlijn' te hanteren en voor ons bestaat een leerlijn dan vooral uit tussendoelen en inhouden die in een beredeneerde opbouw werken naar een einddoel. Dit soort leerlijnen zijn er op verschillende niveaus van onderwijs en afhankelijk van het niveau waarop de leerlijn zich bevindt (en dit heeft dan dus te maken met de functie, gebruikscontext en de doelgroep of doelgroepen) zijn de verschillend leerplanelementen uitgewerkt. Laten we dit nog eens iets nader beschouwen:

Detail leerlijn beeldend

Aandachtspunten Het onderdeel 21e eeuwse vaardigheden verdient nog extra aandacht en is nog niet verder uitgewerkt. De aandachtspunten geven richting aan de inrichting van het leerplankader en hierin vind je dingen als (ik ga ze niet allemaal voorlezen...): De magenta woorden: het creatieve proces, betekenisvol leren, procesgerichte didactiek....

Het creatieve proces Dat creatieve proces staat ook centraal in de opbouw van de leerlijnen: met kleuren hebben we geprobeerd aan te geven dat we weliswaar van fasen spreken, maar dat de scheidslijn tussen die fasen niet altijd even hard is. Pijlen geven het cyclische weer. In alle fasen komt de vaardigheid reflecteren voor.

Praktijkvoorbeeld beeldend groep 1-2 Fasen creatief proces: Oriënteren Onderzoeken Uitvoeren Evalueren

Op reis met een ruimteschip Keuzes voor de inhoud van de les Betekenisvol thema/onderwerp Betekenisvolle (divergente) opdracht Aansluiten bij ontwikkeling leerlingen Leerdoelen Competenties creatief proces Samenhang - andere vakken en leergebieden - binnen en buitenschools leren  

Het leerplankader www.kunstzinnigeorientatie.slo.nl