Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…
Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik noem dat maar even flip de proef. Het komt neer op 't volgende: We beginnen met een proef. Je kunt daar in tweetallen aan werken met het boek erbij. Zelf nakijken, beoordelen en de fouten verbeteren. Het hoofdstuk wordt afgesloten met een proef. Die proef doe je dan zonder boek en in je eentje.
Voordelen Je weet meteen waar je aan toe bent. Wat moet je kennen en kunnen? Hoe worden je kennis en vaardigheden getoetst? Je weet beter waar je voor leert. Wat kan je al? Waar moet je nog iets aan doen? Hopelijk werkt dat zodat je meer leert in minder tijd...
Nadelen Normaal leer je bij het maken van de opgaven niet alleen dat soort opgaven op te lossen maar leer je ook andere en nieuwe problemen beter op te lossen. Ga je nu niet leren voor de toets in plaats voor het vak? Moet je soms ook niet dingen leren waarvan misschien niet helemaal duidelijk is waar dat voor nodig is? Voor je algemene ontwikkeling, eindexamen, vervolgopleiding of als je later groot bent...?
Experiment We gaan 't gewoon 's proberen. De openboekproef in tweetallen maken. Daarna zelf nakijken en beoordelen. Verbeter je fouten. Zorg dat je begrijpt hoe 't zit. Allemaal gedaan? Geen vragen meer? Nu kun je de echte proef doen.
EINDE Aan het werk…