De context in een therapeutische dagkliniek voor ouderen Het belang, De uitdagingen, De spanningsvelden, Onze evolutie Slide 2 Marijke Verheyden – Sandra.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
“In balans” met sociale netwerken
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Communicatie en draagvlak
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ouders en Kinderen Centraal
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Efficiënt besturen in de social profit
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
De kaart is niet het landschap
Doelstellingen Formuleren
‘Een Spraakmakend Project’
COMPETENTIEONTWIKKELING
hoe autismevriendelijk ben ik
Oplossingsgericht coachen
ZINGEVING EN ONDERSTEUNING: MEEDOEN…HOE DAN OOK!
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Begeleidingsplannen GGZ
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Congres Appreciative Inquiry
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
11/10/2007 Gemengde werkgroep FOD Visie van de gemengde werkgroep FOD.
Communicatie met ouders
Crisis en het domino-effect
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Aanvaarding en tolerantie
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
1 Congres : wat na ons Jij ziet de dingen en zegt: Waarom? Ik droom de dingen en zeg: Waarom niet? B,Shaw.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Psychische kwetsbaarheid en veerkracht
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Ouderen en activiteiten
Progressief universalisme
Ontheming: wat werkt en wat helpt?
Ontwikkeling, wij als EBS
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Oplossingsgericht communiceren versus probleemgericht communiceren
Transcript van de presentatie:

De context in een therapeutische dagkliniek voor ouderen Het belang, De uitdagingen, De spanningsvelden, Onze evolutie Slide 2 Marijke Verheyden – Sandra Ooms – Hilde Helsen

Dagkliniek bestaat 10 jaar

Slide 4 Wie zijn “wij”? Doelgroep  60+, psychische kwetsbaarheid Instroom  Opnameverkortend  Opnamevoorkomend Dagtherapie

Slide 5 Wie zijn “wij”? Opdracht  Structuurbiedend  Inzichtgevend  Psychodiagnostisch Aanbod  Multidisciplinair  Individuele- & systeemtherapie  Groepstherapie

Slide 6 Wie zijn “zij”? partners, (klein)kinderen, familie andere mantelzorgers huisarts, andere hulpverleners ondersteunende diensten toekomstige diensten of woonvormen

Slide 7 Hetzelfde maar dan anders Verschillende elementen Samen een geheel Geheel = meer dan soms van de delen Geen enkel dezelfde... Relaties & verhoudingen bepalen unieke karakter Iets wat geheel samenhoudt, verbindt...

Slide 8 Evolutie Dagtherapie ingebed in opname-afdeling Ruimtelijk Praktisch-organisatorisch Inhoudelijk - visie

Oplossingsgerichte en herstelgerichte visie

Slide 10 Oplossingsgerichte en herstelgerichte visie Veilige ruimte Zichzelf en van betekenis zijn Zelfrealisatie als project Regie bij de patiënt Eigen grenzen leren kennen verleggen accepteren

Oplossingsgerichte en herstelgerichte visie sterktes, krachtbronnen & veerkracht van patiënt & context mogelijkheden ondanks moeilijkheden eigen waarden en normen als leidraad regie bij patiënt gevreesde gewenste toekomst Gevreesde toekomst Gewenste toestand Wat wil je in de plaats van het probleem? Wat gaat er al goed? Wanneer zou je eerste stap hebben gezet? Wat kan je daarbij helpen ?

Slide 12 Oplossingsgerichte en herstelgerichte visie Wanneer iets niet werkt, stop ermee leer ervan en doe iets anders Wanneer iets wél werkt, doe daar meer van Iets wat niet stuk is, moeten we niet willen repareren Wat je aandacht geeft, groeit: “Water the flowers, not the weeds”

Oplossingsgericht werken = oplossingsgericht bespreken? schema Begeleidingsmap obv volgende vragen: * hoe vindt patiënt zelf dat het gaat? Wat gaat goed? * waar wil men naar toe? Volgende stap? * hoe zou men merken dat nog beter gaat? Stilstaan bij evolutie: 4 FASE- model: F1: wat willen de verschillende partijen? Hoe zal men verandering merken en wat betekent deze verandering? F2: wat gebeurt er al, wat gaat er al goed? Hoe dit verbreden naar andere gebieden? F3: welke krachten/hulpbronnen zijn er? Welke zijn nodig om tot gewenste verandering te komen? Wil iedereen meewerken hieraan? F4: hoe gaan we het aanpakken?welke eerste (kleine, meetbare, bereikbare) stap zetten opdat anderen gewenste verandering opmerken? – Situeren werkrelatie op de FLOW-CHART

Slide 15

Slide 16

Slide 17 Werken met de context: hoe dan? functie & noden verhoudingen & evenwichten draagkracht & draaglast stutten & steunen?

Slide 18 Zelf aan het stuur !

WAT ALS... Bestuurder & passagier een andere bestemming wensen? Slide 19

WAT ALS... Bestuurder & passagier andere weg naar dezelfde bestemming willen nemen? Slide 20

WAT ALS... Bestuurder & passagier enthousiasme niet delen over de rit tot dusver ? Slide 21

WAT ALS... Onduidelijk is of bestuurder nog in staat is te rijden? Slide 22

WAT ALS... Bestuurder aan passagiers geen bestemming kan aangeven? Slide 23

Slide 24 Verschil in bestemming ? Verschil in verwachtingen & doelstellingen focus op veranderingswens vertaalslag naar concrete doelstellingen verschil in noden op zoek naar verbinding respecteren & overstijgen

Slide 25 Verschil in routplanning? Verschil in betekenisverlening aan zelfde doelstelling belang van taal & betekenisverlening belang van tempo:  procescommunicatie  concreet gedrag als resultaat gemeenschappelijk taal  symbolisch taalgebruik  metaforisch taalgebruik

Slide 26 Verschil in enthousiasme? Verschil in gepercipieerd functioneren overgangsperiodes perceptie & betekenis signaalfunctie  evenwichtsoefening utilisatie  normaliseren  therapeutisch inzetten  leer en groeikansen  kiezen voor vertrouwen, in overleg

Slide 27 Verschil in oordeel rijbekwaamheid? Verschil in duidelijkheid mbt: oorzaak & verklaring Plaats en belang van psychodiagnostiek  standaardscreening  uitgebreid PDO  wanneer geïndiceerd ?

Slide 28 Verschil in oordeel rijbekwaamheid? Verschil in duidelijkheid mbt: oorzaak & verklaring Plaats en belang van betrokkenheid context Communicatie resultaten  welke principes  probleem versus beperking  hoe vertaalslag maken

Slide 29 Verschil in oordeel rijbekwaamheid? Verschil in duidelijkheid mbt: oorzaak & verklaring Maximaal ruimte voor:  moeilijkheden & kwetsbaarheden  mogelijkheden & krachtbronnen  uitdagingen & te zoeken evenwichten Visualisatie Metaforisch taalgebruik Brug naar herformulering doelstellingen  genezen of herstellen?

Slide 30 Verschil in oordeel rijbekwaamheid? Verschil in duidelijkheid mbt: oorzaak & verklaring Maximaal ruimte voor:  moeilijkheden & kwetsbaarheden  mogelijkheden & krachtbronnen  uitdagingen & te zoeken evenwichten Visualisatie Metaforisch taalgebruik Brug naar herformulering doelstellingen  genezen of herstellen?

Slide 32 Spanning door doelloos rondrijden? Spanningsveld binnen eigen visie zoeken naar antwoorden → vinden van vragen  Waar wil je naartoe? Wat in de plaats van het probleem?...  Wat gaat er nog wel goed? Zoeken naar uitzonderingen?... gevreesde toekomst → gewenste toestand soms: te moeilijk !  Weerstand ?  Tempo ?  Werkrelatie ? focus op verbinding

Slide 33 Spanning door doelloos rondrijden? Spanningsveld binnen eigen visie Verbinding  met zichzelf & eigen proces  met context  met hulpverleners Herwaarderen van kwetsbaarheid Brené Brown: Kracht van kwetsbaarheid

De kracht van kwetsbaarheid n_vulnerability?language=nl

Slide 35 Spanning door doelloos rondrijden? Spanningsveld binnen eigen visie Verbinding  met zichzelf & eigen proces  met context  met hulpverleners Herwaarderen van kwetsbaarheid Brené Brown: Kracht van kwetsbaarheid

Slide 37

DANK VOOR UW AANDACHT…