Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Proeftentamen November 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Management & Organisatie
NEGEN PRESTATIEVELDEN BEPALEN DE PERFORMANCE VAN UW ORGANISATIE
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Marketing voor ZZP-ers
Differentiëren naar leerwegen
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Management & Organisatie
Een startersgids voor innovatie
Logistiek management: begrippen en principes
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Economie in de bovenbouw
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Hoeveelheidsaanpassing I
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Het nut van Business Planning
4.2 Wat kost het milieu? Het maken van goederen en het gebruiken van goederen heeft soms negatieve gevolgen voor het milieu. Milieuschade ontstaat door.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Fase 2 Het product.
Ondernemen moet je doen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 2 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 1 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Supply Chain Management
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
De economische kringloop
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5 Thema 8 – Financieel Management Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Groen links.  Onderwijs  Integratie  Europa  Duurzaamheid  Economie Punten die we gaan behandelen.
Hoofdstuk 6 Productie.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
3.1 PRODUCTIE.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Beste Havo 4..
Goederenstroombeheersing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Vmbo 2 economie Goede producten?
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Coördineren logistiek proces
Voorlichting: Management & Organisatie
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Logistieke werkzaamheden coördineren
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Proeftentamen November 2015

Logistiek  Business Logistics bestaat uit de volgende onderdelen  Material management en distribution management  Push en pull trajecten  Voorraadbeheer, productieplanning en materials handling  Transport, voorraadbeheer en magazijnen en depots  Reverse logistics gaat NIET over:  Inkoop stuurt producten retour naar de leverancier  Logistiek van zand tot zand  Recycling van goederen  Het vierde subsysteem van logistiek management  Met de logistiek rond customer service willen we:  De time to market verkleinen  De globalisering van de handel stimuleren  De vraag van consumenten beter voorspellen  Concurrentievoordeel bereiken  In welke fase binnen de BCG-matrix is een product het meest winstgevend?  Diversificatie  Push-fase  Melkkoe  Productinnovatie  Welke van de hieronder genoemde zaken is GEEN logistieke grondvorm  De keten  De pijplijn  Divergentie  Push en pull  Als het KOOP stroomopwaarts wordt verplaatst dan:  Nemen de planningsgerichte activiteiten toe  Nemen de klantgerichte activiteiten af  Nemen bij de leverancier de voorraden toe  Neemt het ondernemersrisico voor de producent af

Financiën  De disconteringsvoet is belangrijk bij het berekenen van:  De time to market  De huidige (netto-) contante waarde van een investering  De kosten en inzet van mensen  Het concurrentievoordeel  De ROI wil je weten omdat je:  niet zeker bent hoeveel je kunt investeren  het rendement van de investering wil berekenen  de netto contante waarde wil berekenen  de invloed van de inflatie wil berekenen  Wat wordt hier berekend (op tentamen mc, dus je moet rekenen m.b.v. een rekenmachine en GEEN smart phone)? Wet en regelgeving  Welke van deze beweringen is waar:  Het octrooirecht beschermt de producent tegen concurrenten  Het octrooirecht geeft juridische bescherming aan technologische uitvindingen  Het octrooirecht is er alleen voor de industriële sector  Het octrooirecht is alleen geldig voor uitvindingen die al ergens bekend zijn  Een rechtspersoon kan NIET:  Zelfstandig verplichtingen aan gaan  Aansprakelijk worden gesteld  Strafrechtelijk vervolgd worden  Op dezelfde manier bestraft worden als een natuurlijk persoon

Management & Organisatie  Demografie is een wetenschap die  de bevolkingsgroei berekent  de economische gevolgen van de bevolkingsgroei onderzoekt  de gemiddelde levensverwachting van mannen en vrouwen berekent  zich bezig houdt met de bevolkingssamenstelling  Welke van de onderstaande beweringen is goed:  Bedrijven kunnen veel invloed uitoefenen op omgevingspartijen  Bedrijven kunnen veel invloed uitoefenen op omgevingsfactoren  Omgevingsinvloeden hebben meer impact op technische dan op niet-technische bedrijven  Economie en demografie zijn voorbeelden van omgevingspartijen  MVO gaat NIET over:  Duurzaam ondernemen  Het gebruik van groene energie  Het verhogen van de loonschalen van medewerkers  Het uitkiezen van duurzaam werkende leveranciers  Wat kan een reden zijn voor samenwerking tussen concurrenten:  Een gezamenlijk prijsbeleid te voeren  Een kostbare innovatie te financieren  Zo snel mogelijk een fusie te realiseren  Om uitwisseling van elkaars management te stimuleren  De vijf basisvormen van Mintzberg hebben betrekking op:  De samenwerkingsvormen tussen bedrijven  Ideaaltypen van bedrijven bedoeld om de sterke en zwakke punten beter te begrijpen  De vijf manieren waarop je concurrentievoordelen kunt bereiken  het ideale dienstenaanbod van bedrijven  De bedrijfstypologieën handel, industrie en dienstverlening verschillen van elkaar door:  De manier waarop ze aan klantenbinding doen  de verschillende manieren waarop functiescheiding in de organisatie is doorgevoerd  De toegevoegde waarde die het personeel geeft aan de totstandkoming van het product of de dienst  De aandacht die het management heeft voor CRM

Tips voor het tentamen! Bedenk zelf eerst je eigen antwoord voordat je naar de mc-antwoorden kijkt.... Zit het antwoord dat je zelf hebt bedacht erbij, dan is dat meestal het goede antwoord.... Als dit niet lukt, dan eerst de antwoorden schrappen die volgens jou fout zijn.... Lees de vraag goed en let op het woord ‘NIET’.... Sluit elk deel pas af als je alle vragen hebt beantwoord... Voor het deel Financiën mag je alleen een gewone rekenmachine gebruiken en even rustig nadenken voordat je een antwoord kiest is wel zo verstandig!