Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Uitdagingen voor het woonbeleid. CEDER Universiteit 5 september 2015 Sien Winters onderzoeksleider HIVA,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ADVIES OVER DE REGIONALISERING VAN DE WOONBONUS Bernard Hubeau Voorzitter Vlaamse Woonraad Brussel, 29 januari 2013.
Advertisements

De uitdagingen voor 2008 en verder door dhr. Hubert Lyben, gedelegeerd bestuurder VMSW.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Transitie Netwerk Vlaanderen – Skilling up 1 wonen in transitie.
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Aanbevelingen voor een woonbeleid gericht op het tegengaan van armoede en sociale uitsluiting Wonen in armoede.
Overzicht relevante informatie voor sociaal wonen Vlaamse Wooncode.
Beleidsproces Woonbeleidsplan Vlaanderen Woonbeleidsplan Vlaanderen - vaststellingen en eerste aanbevelingen -
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Het Vlaamse woonbeleid na de zesde staatshervorming. Kan deze hervorming bijdragen aan een betere kwaliteit.
Dorst! Hoe de woningmarkt een rol kan spelen in de verzorgingsstaat dr. Janneke Toussaint, AFM Prof. dr. ir. Marja Elsinga, TU Delft.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING: lokaal woonbeleid anders bekeken? Hilde Van den Bosch – afdelingshoofd Afdeling Wonen WOONFORUM 20 maart 2009.
Lokaal woonbeleid Woonoverleg-woonvisie
Verbist, G., & Vanhille, J. (2012). Een simulatie van huursubsidies voor huishoudens in Vlaanderen: een verdelingsanalyse. CSB berichten, (1), Geraadpleegd.
Huursubsidie en sociale huur
SOCIAAL HUREN IN VLAANDEREN Sien Winters. INLEIDING 1994: iedereen heeft recht op behoorlijke huisvesting 1997: recht opgenomen in Vlaamse Wooncode Sociale.
Sien Winters. Een kleiner wordende markt in handen van vele kleine verhuurders Een diverse groep met gemiddeld zwak en zwakker wordend profiel De private.
De hervormingen van de woningmarkt
Naar een aanbod voor de vlaamse private huurmarkt.
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Wonen in Zuid-Oost-Vlaanderen Enkele kenmerken Informatievergadering Streekoverleg 5 maart 2015 Jeroen Van Pottelberge.
Kinderarmoede in Vlaanderen Jo Noppe Studiedienst van de Vlaamse Regering Hoorzitting Senaat, 29 mei 2015.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Hou wonen betaalbaar, vooral in armoedesituaties Enkele bijkomende gegevens in reactie op de USAB-paper.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Betaalbaar en kwaliteitsvol wonen: een inleiding DuWoBo Transitiearena 19 oktober 2015 Sien Winters onderzoeksleider.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Een eigen huis, een plek onder de zon? Recht op wonen voor iedereen Vanuit de onderzoekswereld Sien Winters.
Trends op de Vlaamse woningmarkt Sien Winters Onderzoeksleider HIVA - KU Leuven Coördinator Steunpunt Wonen Vastgoedacademie, 9 juni.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Naar een rechtvaardige Vlaamse fiscaliteit Comité Vlaams ABVV 2 december 2014.
Community Land Trust (CLT). FILMPJE CLT BRUSSEL nieuw woonmodel bedoeld voor mensen met een laag inkomen goedkoper: door enkel de woning en niet de grond.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ Pagina 1 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
13252-WRG p BB Uitkomsten Woningmarktonderzoek 2014 Berry Blijie - ABF Research IJmuiden, oktober 2014.
Bevolkingsprojecties voor Regio Brugge - Oostende Johan Surkyn en Liza Lauwers 1.
Woningmarktonderzoek 23 november. Regio-onderzoek Groningen-Assen Actueel beeld van de woningbehoefte in 2015, 2020 en 2025: Wat is de aard en omvang.
Wonen in Vlaanderen: gegevens en mogelijkheden SILC 1 Kristof Heylen en Sien Winters Wonen in Vlaanderen: gegevens en mogelijkheden van EU SILC.
1 1 De private woninghuurmarkt in België Luc Goossens OASeS (Universiteit Antwerpen) 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Luc Goossens OASeS (Universiteit.
De toekomst van de sociale huisvesting in Vlaanderen – 21 juni De resultaten van het onderzoek ter voorbereiding van het Kaderbesluit Sociale huur.
Nieuwbouw en bouwgrond Een economische analyse Frank Vastmans Centrum Economische Studies K.U.Leuven.
Challenge the future Delft University of Technology Huurregulering in perspectief van woonbeleid Woonbeleid in diverse landen Prof. Marja Elsinga, Housing.
Naar een aanbodbeleid op de Vlaamse private huurmarkt? Erik Buyst Steunpunt Ruimte en Wonen.
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
Woonvisie Vastgesteld Gemeenteraad Bergen-NH Uitwerking Woonvisie Presentatie aan raad 17 maart 2016.
Trends op de Vlaamse woningmarkt Sien Winters KU Leuven - HIVA Studiedag ‘Wonen in Vlaanderen anno Wat leert ons het Grote.
Sociaal wonen, woonkosten en betaalbaarheid Wat vertelt het Grote Woononderzoek 2013 ons over de betaalbaarheid in de sociale huur in Vlaanderen? Dr.
Kosten en lasten in de sociale huur
De woningmarkt in Zaanstreek/Waterland
“…een ongeëvenaarde hoogstaande samenlevingsvorm, het geestelijk ideaal van Europa”
20 jaar Vlaams fiscaal beleid
Menswaardig wonen: van vaststellingen naar beleid.
De Vlaamse woonmarkt in Europees perspectief
Kristof Heylen en Sien Winters 18 maart 2014
Sien Winters Katrien Tratsaert Frank Vastmans Paul de Vries
Wat leren de cijfers ons over de ouderen, de rusthuizen & de rusthuisbewoners? Observatorium voor Gezondheid en Welzijn Brussel Sarah Luyten
Groei dossiers/ lokale opleg
Richthuurprijzen als bruikbaar beleidsinstrument?
Richthuurprijzen als bruikbaar beleidsinstrument?
Huren of kopen Voordelen van huren:
Sien Winters - Inleiding op debat
De private huurmarkt: een van de pijlers voor goed en betaalbaar wonen
Defensie en fiscaliteit
Trends op de Vlaamse woningmarkt
De Vlaamse woonbonus: behouden of afschaffen?
Naar een aanbodbeleid voor de private huurmarkt
Denksporen voor een meer rechtvaardige woningfiscaliteit
Twintig jaar ontwikkelingen op de Vlaamse woningmarkt
Denksporen voor een meer rechtvaardige woningfiscaliteit
De evolutie van de woonsituatie in Vlaanderen in de periode
Twintig jaar ontwikkelingen op de Vlaamse woningmarkt
Welke toekomst voor de woonbonus?
Denksporen voor een meer rechtvaardige woningfiscaliteit
Transcript van de presentatie:

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Uitdagingen voor het woonbeleid. CEDER Universiteit 5 september 2015 Sien Winters onderzoeksleider HIVA, coördinator Steunpunt Wonen

I.Woningmarkt II.Wonen III.Woonbeleid IV.Woonbeleid hervormen V.Besluit VI.Meer info 2

I.Woningmarkt II.Wonen III.Woonbeleid IV.Woonbeleid hervormen V.Besluit VI.Meer info 3

I. Woningmarkt Aangroei woningvoorraad: : wooneenheden (+8%) : huishoudens (+7,5%) Dus woningaanbod volgt grotendeels vraag Maar niet overal en niet in alle marktsegmenten Aangroei is niet noodzakelijk nieuwbouw 4 Bron: Winters e.a. (2015)

I. Woningmarkt Verwervingen (secundaire markt): 73% van verwervingen betreft aankoop bestaande woning Een groot deel van de aankopen zijn tweede woningen (‘doorstromers’)  Vlaamse ‘woonladder’ Woonladder eindigt vaak in nieuwbouw ‘Doorstroming’ is mede gevolg van prijsstijgingen en fiscaliteit 5 Bron: Vastmans e.a. (2014), Winters e.a. (2015)

I. Woningmarkt 6 Nominale woningprijzen, Vlaams Gewest, Bron: FOD Economie, ADS

I. Woningmarkt Voornaamste factoren van woningprijzen: -Inkomens -Intrestvoeten -Hypotheekmarkt: looptijd, flexibele voorwaarden (bv. Aflossingvrije hypotheken in Nederland) -Beleid: hypotheekwetgeving, fiscaliteit Aanbod: -inelastisch  vraagstijging leidt tot prijsstijging -Omwille van duur van een bouwproces, reglementering, ruimtelijke ordening, schaarste grond, … 7

I. Woningmarkt 8 Bron: ADSEI, FOD Economie ; Vastmans & Buyst, 2012; eigen bewerking * niet gecorrigeerd voor kwaliteit, ** gecorrigeerd voor kwaliteit

I. Woningmarkt Waarom volgt huurprijs niet de woningprijzen? -Koopkracht huurders stijgt niet mee met koopkracht verwervers -Lage intrestvoet = beperkt rendement op alternatieve beleggingen -Weinig ‘professionele’ verhuring: rendement niet eerste bekommernis, wel zekere belegging 9

I. Woningmarkt 10 Groeiende hypotheekmarkt Nieuwe hypotheekkredieten volgens aard van de lening: aantal leningen (links) en totaal bedrag in miljoen euro (rechts), België, Bron: UPC/BVK Verklaringen: -Stijgende verkopen en verkoopprijzen -Beleid: woonbonus, subsidies voor renovatie, registratierecht Bron: Winters & Van den Broeck (forthcoming)

I. Woningmarkt 11 Bron: Heylen (2015), op basis van GWO2013 Financiering van de woning voor kopers naar jaar van verwerving, in %, Vlaanderen,  toenemende financiering met middelen uit verkoop vorige woning

I. Woningmarkt 12 Bronnen: Descamps (1997), Heylen (2015), op basis van volkstellingen (t.e.m. 2001) en surveygegevens Opm: aandeel huurders bevat tot 2001 ook gratis bewoners Relatieve omvang van de deelmarkten, in %, Vlaanderen,  voor het eerst sinds 1945 stijgt % eigenaars niet langer

I. Woningmarkt Verklaringen voor dalend aandeel eigenaars: –Cohorte-effect: wie voor WOII op woningmarkt kwam had minder kans om eigenaar te worden Dat deze groep verdwijnt uit de statistieken, deed aandeel eigenaars stijgen Dit effect raakt nu uitgespeeld –Tijdseffect: Economische onzekerheid  ontleners voorzichtiger Strenger hypotheekbeleid van banken Huurmarkt terug aantrekkelijk als belegging? Echter: deze daling is alleen zichtbaar bij de 40% laagste inkomens  toenemende ongelijkheid in woningbezit 13 Bron: Heylen (2015)

I. Woningmarkt Evolutie aandeel eigenaars naar inkomensquintiel (equivalente inkomens, huishoudens op actieve leeftijd) Pagina 14 Bron: Heylen e.a. (2015), op basis van GWO2013

I. Woningmarkt Woningmarkt en ongelijkheid (OECD, 2015): -Ongelijkheid remt economische groei (zie ook IMF, 2015) -Vermogen is meer ongelijk verdeeld dan inkomen -Eigen woning is belangrijkste vorm van vermogen van huishoudens -Vermogen is zeer ongelijk verdeeld tussen huurders en eigenaars -Sterke prijsstijging van woningen was een van de voornaamste factoren van stijgend vermogen en van toenemende vermogensongelijkheid 15

I.Woningmarkt II.Wonen III.Woonbeleid IV.Woonbeleid hervormen V.Besluit VI.Meer info 16

Vlaamse Wooncode: Art. 3: « Iedereen heeft recht op wonen. Daartoe moet de beschikking over een aangepaste woning, van goede kwaliteit, in een behoorlijke woonomgeving, tegen een betaalbare prijs en met woonzekerheid worden bevorderd. » Art. 4: « Het Vlaamse woonbeleid heeft in het bijzonder aandacht voor de meest behoeftige gezinnen en alleenstaanden. » 17

I.Woningmarkt II.Wonen 1.Beschikbaarheid 2.Betaalbaarheid 3.Kwaliteit 18

II.1 Beschikbaarheid Evolutie aantal woningen en huishoudens, Vlaanderen, Bron: ADSEI, Kadastrale statistiek van het bestand van de gebouwen op 1 januari 2012 en bevolking volgens het Rijksregister

II.1 Beschikbaarheid Netto aangroei woningvoorraad : Totaal: wooneenheden (+8%), waarvan appartementen Huurwoningen: wooneenheden ( appartementen, eengezinswoningen) : Nood aan bijkomende woningen (Federaal Planbureau) Er is nog ruime voorraad aan bouwgrond beschikbaar Maar deze wordt niet volledig/onmiddellijk op de markt gebracht, of is vaak niet gelegen op juiste plek Groot deel te realiseren via transformatie bestaande gebouwen Conclusies voor beleid: Geen nood aan globale stimulering van woningaanbod Eventueel wel in specifieke sectoren (bv. goedkope huurwoningen voor gezinnen) Koppelen aan ruimtelijke planning: eerst woning en dan mobiliteit of omgekeerd? 20 Bron: Winters e.a. (2015)

II.2 Betaalbaarheid 21 Aandeel huishoudens met woonquote >30%, in %, Vlaams Gewest, 2013 Bron: Heylen (2015), op basis van Grote Woononderzoek 2013 en Woonsurvey 2005

II.2 Betaalbaarheid 22 Aandeel huishoudens met resterend inkomen onder de budgetnorm, in %, Vlaams Gewest, 2013 Bron: Heylen (2015), op basis van Grote Woononderzoek 2013 en Woonsurvey 2005

23 37% VLAAMSE WOONBESTAND 63% Woningen van ontoereikende kwaliteit Structureel ontoereikende kwaliteit 13% 63% ± woningen Technische installaties & Beperkte aanpassingen 24% Bron: Vanderstraeten & Ryckewaert (2015), op basis van Grote Woononderzoek 2013 (objectieve screening woningen) Technische woningkwaliteit II.3 Kwaliteit

24 Aandeel woningen van ontoereikende kwaliteit, in %, Vlaams Gewest, 2013 Bron: Vanderstraeten & Ryckewaert (2015), op basis van Grote Woononderzoek 2013 (objectieve meting

II.3 Kwaliteit 25 Aandeel woningen van (zeer) slechte kwaliteit, in %, Vlaams Gewest, 2013 Bron: Van den Broeck & Vanderstraeten (2015), op basis van GWO2013 en WS2005 (subjectieve meting)

I.Woningmarkt II.Wonen III.Woonbeleid IV. Woonbeleid hervormen V.Besluit VI.Meer info 26

III.1 Beleidsdoelen Volgens Vlaamse Wooncode: –Beschikbaarheid –Betaalbaarheid –Woonzekerheid –Sociale inclusie –Voorrang voor meest woonbehoeftigen Impliciete beleidsdoelen: –Vermogensvorming –Tewerkstelling & economische groei –Duurzaamheid – energiezuinigheid En woonbeleid moet in lijn zijn met andere beleidsdoelen: –ruimtelijk beleid –mobiliteit –zorg en welzijn

III.2 Beleidsinstrumenten 1°Financiële instrumenten Belastingen: Wonen/woningen in de directe belastingen –Personenbelasting / vennootschapsbelasting Vrijstelling eigen woning sinds 2005 Huurwoning blijft belast op geïndexeerd KI –Onroerende voorheffing berekend op geïndexeerd KI Basistarief: 2,5% (Vlaanderen) + opcentiemen provincies en gemeenten door henzelf te bepalen Wonen/woningen in de indirecte belastingen –Belasting over de toegevoegde waarde (btw) –Registratierechten –Andere: hypotheek-, verdelings-, schenkings- en successierechten Andere: leegstandsheffing, belasting tweede verblijven, belasting onbebouwde percelen…

III.2 Beleidsinstrumenten Fiscale subsidies: Amalgaam aan subsidies, met grote overlap in doelstellingen en doelgroepen, o.a. –Aftrekken en verminderingen in de personenbelasting –Abbatementen en verlaagde tarieven in OV, BTW, registratierechten Merendeel gericht op eigenaars-bewoners Beperkt aantal fiscale voordelen voor private huur (o.a. voor energiedoeleinden) Sociale huisvesting ook gesubsidieerd via fiscaliteit Bron: Haffner e.a. (2014)

III.2 Beleidsinstrumenten Niet-fiscale subsidies: Zelfde beeld: breed spectrum van subsidies, met overlap in doelstellingen en doelgroepen in alle fasen van bezit Meest gedifferentieerd voor eigenaars-bewoners Ook diverse subsidies voor sociale huur Maar weinig instrumenten voor private huur/verhuur (behalve voor energiezuinigheid) Subsidies voor actoren: –SVK’s –Gemeenten (subsidie lokaal woonbeleid) –Huurdersbonden –…

III.2 Beleidsinstrumenten 2°Regulering: Huurwetgeving Woonkwaliteitsbewaking Verplichtingen aan gemeenten (o.a. grond- en pandenbeleid) Ruimtelijke ordening … 31

III.2 Beleidsinstrumenten 3°Communicatieve instrumenten: Info en adviesverlening Begeleiding Kansen tot participatie Ervaringsuitwisseling Verspreiding van goede praktijken Voorbeeldprojecten … 32

III.3 Evaluatie (beperkt tot subsidies) Sommige instrumenten hebben maar beperkt effect: –Omdat ze te beperkt van omvang zijn (bv huursubsidie, sociale huisvesting) –Omdat ze de groep met de grootste nood niet bereiken (bv fiscaliteit) Sommige instrumenten hebben ongewenste effecten: –Subsidies werken prijsopdrijvend (bv woonbonus) –Eigendomsbeleid heeft geleid tot suburbanisatie, mobiliteitsproblemen, versnippering van ruimte …

III.3 Evaluatie Sommige instrumenten zijn averechts herverdelend of zouden meer effect hebben als ze beter worden gericht: –Fiscale voordelen zeer ongelijk verdeeld –Brede subsidies voor renovatie (BTW 6%, renovatiepremie) –Sociale huisvesting, huursubsidies, sociale leningen wel gericht Sommige bijzondere uitdagingen vragen extra stimulerende maatregelen: –Sanering harde kern van slechte woningen, o.a. in steden –Aanbodtekort ondersegment private huur –Klimaatdoelstellingen –De realisatie van een ‘nieuw Vlaams woonmodel’ (Ryckewaert e.a., 2011) –Maar niet alles moet verlopen via subsidies

III.3 Evaluatie Evaluatie woonbonus (Vastmans e.a., 2014): -Voordeel wordt gekapitaliseerd in de prijs (betaalbaarheid bepaalt de woningprijs) -En heeft daarmee geen effect op betaalbaarheid -En ook een onduidelijk of zeer beperkt effect op eigendomsverwerving -Voordelen komen vooral terecht bij wie daar het minst nood aan heeft  Hervorming gewenst! 35

III.3 Evaluatie Gemiddelde voordelen van woonbonus, voor de begunstigden (in euro per jaar), op gezinsniveau, naar inkomen, Vlaanderen, 2012 Bron: Vastmans e.a. (2014), op basis van EU-SILC 2010, EUROMOD 2012

III.3 Evaluatie Verdeling besteedbaar inkomen en voordeel woonbonus, voor de begunstigden (in euro per jaar), op gezinsniveau, naar inkomen, Vlaanderen, 2012 Bron: Vastmans e.a. (2014), op basis van EU-SILC 2010, EUROMOD ,2%

I.Woningmarkt II.Wonen III.Woonbeleid IV. Woonbeleid hervormen V. Besluit VI. Meer info 38

IV.1 Meer gelijke behandeling van huur en eigendom  waarom? Theorie van optimale belastingen (Mirrlees e.a.): -Vergelijkbare activiteiten op gelijke manier belasten -Een voordelige behandeling moet te verantwoorden zijn vanuit afweging kosten en baten

Baten eigen woningbezit: -Pensioenargument -Woonzekerheid -Woning beter onderhouden -Meer betrokken op buurt Kosten eigen woningbezit: -Onaangepaste woningen -Lage jobmobiliteit -Mobiliteitsproblemen -Onderbezetting -Verzwakkend profiel huurmarkt  De sterke voordelige fiscale en niet-fiscale behandeling van eigen woning lijkt niet in verhouding tot de netto-baten

Vlaams Parlement (2013), ‘Ontwerp van decreet houdende de Middelenbegroting van de Vlaamse gemeenschap voor het begrotings­jaar 2014’; Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers (2013), ‘Wetsontwerp houdende de Middelenbegroting voor het begrotingsjaar 2014’; Wonen-Vlaanderen Niet inbegrepen: BTW, vennootschapsbelasting, energiemaatregelen, fiscale voordelen voor tweede verblijven Berekeningen onder veronderstellingen Bron: Haffner e.a. (2014) Raming totale uitgaven voor wonen van federale en Vlaamse overheid, in miljoen euro, Vlaams Gewest, 2014

IV.1 Meer gelijke behandeling van huur en eigendom  hoe? 1° Afbouw woonbonus Vastman e.a., 2014: -Evaluatie woonbonus: zie supra -Nieuwe contracten: afbouw over 25 jaar -Lopende contracten: niet-indexering -Risico’s te snelle afbouw: prijsdaling, solvabiliteitsprobleem, doorstroming valt stil, effect op verkopen en registratierechten, mogelijk effect op nieuwbouw Vlaams Regeerakkoord juli 2014: vanaf 1 januari Nieuwe contracten: woonbonus verminderd met een derde -Lopende contracten: niet-indexering -Sterke effecten bleven uit dankzij intrestdaling -Heeft wel geleid tot boom aan transacties tweede helft 2014  Aanbevelingen: -Verdere afbouw, maar heel geleidelijk -Afstemming nodig met lange termijnsparen (tweede woning)

IV.1 Meer gelijke behandeling van huur en eigendom  hoe? 2° Gelijke behandeling huur en eigendom in personenbelasting Vandaag: -Eigen woning vrijgesteld in personenbelasting -Huurwoning belast op KI verhoogd met 40% -Discussie over belasten huurwoning op effectieve huurinkomsten Mogelijke aanbeveling: -Hef ook op eigen woningen opnieuw inkomstenbelasting zoals voor Daarbij kan investeringsgoedbenadering worden gevolgd, d.w.z. aftrek voor kosten, o.a. intrest op vreemd vermogen, renovatiekosten -Indien ook intresten op eigen vermogen aftrekbaar zijn, rest nog weinig om te belasten (discussiepunt theorie optimale belastingen)

IV.2 Belasting op transactie of op bezit? -Argumenten pro belasting op bezit (OV, PB) -Is een efficiënte belasting (relatief weinig gedragsreactie) -Minder invloed op arbeidsmobiliteit -Relatief weinig negatieve invloed op economische groei (OECD) -Meer stabiele inkomsten dan transactiebelasting -Argument pro transactiebelasting: -Stabiliserende invloed op woningprijzen  Aanbevelingen: -belasting op woningbezit verhogen -registratierecht verminderen

III.3 Een marktconforme belastingsbasis Onroerende voorheffing/inkomstenbelasting: -Problemen met huidige KI: -Houdt onvoldoende rekening met waarde-evolutie -Weerspiegelt onvoldoende de waardeverschillen -Grote Woononderzoek 2013: gemiddeld geïndexeerde KI is 19% van de geschatte netto-huurwaarde -Denksporen voor goede schatting: -Databank vastgoedtransacties AAPD -Databank EPC/EPB -Databank registratie huurcontracten  hedonische prijsanalyses  Aanbevelingen: -Hef belasting op woningbezit gebaseerd op marktwaarde -Overweeg aftrekbaarheid van kosten voor renovatie -Pas eventueel aanslagvoeten aan

IV.3 Een marktconforme belastingbasis Registratierechten: -Nu: % van prijs, met kortingen volgens KI en abbattementen -Maar: -KI is geen goede basis voor kortingen -Vermoeden van prijseffecten klein beschrijf en abbattementen -Herverdeling (voor inkomen of kinderlast) via registratierechten of andere instrumenten? -Idem voor andere beleidsdoelstelllingen, bv. Stadsvlucht, woningkwaliteit  Aanbevelingen: -Woningprijs als belastingsbasis -Voorzichtig met kortingen en lage tarieven -En zeker niet op basis van KI

V.4 Garandeer recht op wonen Vaststelling: Recht op wonen geschonden voor grote groep  Aanbeveling: Wend de middelen die vrijkomen aan voor beleidsinstrumenten die duidelijk gericht zijn op beleidsdoelen/ doelgroepen: -sociale huisvesting / huursubsidie -sociale leningen -verbetering woningkwaliteit -Voorrang / grootste voordelen voor de groepen: -Waarvoor recht op wonen meest is geschonden -Waar grootste effecten kunnen verwacht worden

I.Woningmarkt II.Wonen III.Woonbeleid IV. Woonbeleid hervormen V. Besluit 48

V. Besluit Vaststellingen: Grondwettelijk recht op wonen niet gerealiseerd voor grote groep Voornaamste problemen geconcentreerd in huurmarkt Beleid behandelt huur en eigendom zeer ongelijk Fiscaliteit vergroot inkomens- en vermogensongelijkheid Beleidsaanbevelingen: Nood aan een meer doelgericht beleid: minder instrumenten, beter gericht op beleidsdoelen Verdere afbouw woonbonus Maar ook verdere gelijkschakeling in inkomstenbelasting Woning moet worden betrokken in discussie over tax shift 49

I.Woningmarkt II.Wonen III.Woonbeleid IV. Woonbeleid hervormen V.Besluit VI.Meer info 50

Rapporten Steunpunt Wonen Hier o.a. gebruikt: -Heylen K., Le Roy M., Vanden Broucke S., Vandekerckhove B. & Winters S. (2007), Wonen in Vlaanderen; De resultaten van de woonsurvey 2005 en de Uitwendige Woningschouwing Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed, Woonbeleid, Brussel, 481 p. -Heylen K. & Winters S. (2012), De verdeling van de subsidies op vlak van wonen in Vlaanderen, Steunpunt Ruimte en Wonen, Heverlee, 95 p. -Vastmans F., Buyst E., Helgers R. & Damen S. (2014), Woningprijzen: woningprijs- mechanisme & marktevenwichten. De logica, nood en valkuilen van betaalbaarheid als woningprijs determinant, Steunpunt Wonen, Leuven, p Winters S., Heylen K., Ryckewaert M., Smolders C. & Vastmans F. (2014), Van ‘klein beschrijf’ naar ‘huiskorting’. Deel 5. Conclusies en aanbevelingen, Steunpunt Wonen, Leuven, 30 p. -Winters S., Ceulemans W., Heylen K., Pannecoucke I., Vanderstraeten L., Van den Broeck K., De Decker P., Ryckewaert M. & Verbeeck G. (2015), Wonen in Vlaanderen anno De bevindingen uit het Grote Woononderzoek 2013 gebundeld, Steunpunt Wonen, Leuven, 99 p. (+ deelrapporten)

Rapporten ‘Onderzoek naar de woonfiscaliteit in Vlaanderen’ Rapporten juni 2014: Marietta Haffner, Katleen Van den Broeck en Sien Winters, Deel I: Literatuur en instrumenten. Geert Goeyvaerts en Frank Vastmans, Deel II: Budgettaire analyse van instrumenten. Frank Vastmans, Kristof Heylen en Geert Goeyvaerts: Deel III: Effectenmeting Geert Goeyvaerts, Marietta Haffner, Kristof Heylen, Katleen Van den Broeck, Frank Vastmans en Sien Winters, Deel IV: Bouwstenen en scenario’s Geert Goeyvaerts, Marietta Haffner, Kristof Heylen, Katleen Van den Broeck, Frank Vastmans en Sien Winters, Deel V: Samenvatting

Andere bronnen -European Mortgage Federation (2014), Hypostat Haffner M. & Winters S., Homeownership taxation in Belgium: moving towards more ‘optimal tax’? International Journal of Housing Policy, Accepted for publication -OCED (2015), OECD Economic Surveys: Belgium 2015, OECD Publishing, -OECD (2015), “Overview of inequality trends, key findings and policy directions”, in: In It Together: Why Less Inequality Benefits All, OECD Publishing, Paris. DOI: -Ryckewaert M., De Decker P., Winters S., Vandekerckhove B., Vastmans F., Elsinga M. & Heylen K. (2011), Een woonmodel in transitie. Toekomstverkenning van het Vlaamse wonen, Garant, Antwerpen/Apeldoorn, 109 p. -Winters S. & De Decker P. (2009), 'Wonen in Vlaanderen: over kwaliteit, betaalbaarheid en woonzekerheid', in Vanderleyden L., Callens M. & J. Noppe (red.), De Sociale Staat van Vlaanderen 2009, Studiedienst van de Vlaamse Regering, Brussel. -Winters S., Elsinga M. (2011), Wonen in Vlaanderen in internationaal perspectief. In De sociale staat van Vlaanderen Noppe J., Vanderleyden L., Callens M. (eds.) Studiedienst van de Vlaamse Regering (Brussel), pp , -Winters S. & Van den Broeck K., Twenty five years of housing finance in Belgium. In: J. Lunde & C. Whitehead, Milestones in European Housing Finance, Wiley Blackwell, Oxford, forthcoming. -Rapporten Vlaamse Woonraad: