1/11 Algoritmen en Complexiteit Programmeerparadigma’s Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering woensdag 27/2/2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Objectgeoriënteerd Programmeren in C++
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
7m060 - CAD Jan Dijkstra Aant van der Zee Student assistent.
- Inhoud Artificial Intelligence - Inhoud Wat is AI? OorsprongReasoningLearning • Wat is Artificial Intelligence.
Basiscursus Informatica SWI Theoriegedeelte Overzicht en H0 Richard Benjamins.
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 1.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Taaltheorie en Taalverwerking Bachelor Kunstmatige Intelligentie.
Leerlijn: Programmeertechnieken, Databanken, Algoritmen Gent, 7 januari 2013 met dank aan: Annemie Vorstermans, Joost Vennekens, Koen Pelsmaekers, Jeroen.
Informatie, Multimedia en Management (IMM)
Automatisch Redeneren in de praktijk
Meten en experimenteren
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen (II) College 6.
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
Cognitive Dynamics Voorlichting Master CKI
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Voorbereidingstest en e-cursus statistiek
Natuurlijke-Taalinterfaces week 5 Lambda-termen en Lambda-conversie.
Zullen we het ooit leren? Maarten Boasson Quaerendo Invenietis bv Universiteit van Amsterdam.
REKENEN, REDENEREN, COMPLEXITEIT
Fundamentele Informatica IN3120
TU Delft Groep Parallelle en Gedistribueerde Systemen Fundamentele Informatica In3 005 Deel 2 College 1 Cees Witteveen Parallelle en Gedistribueerde Systemen.
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 4: Ontwikkeltraject §Hoofdstuk 5: MYCIN en complexiteit §Hoofdstuk 6: Symbolen en semantiek.
-calculus.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Welkom 2de Bac HW Macro- Economie. Slide #2 Kennismaking / Inleiding 1. Handboek 2. Werkwijze / Evaluatie 3. Praktische Organisatie 4. Vragen / Opmerkingen.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Software-ontwikkeling I
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
HK39/40: Internet Infrastructuur Docent: André Mariën (Ubizen) Assistent: Lieven Desmet.
1 Over het examen (1): Modus Mondeling met schriftelijke voorbereiding 4 uur, 3 onderdelen: –Modellering (  schriftelijk, dan mondeling) –Queries / relationeel.
T U Delft Groep Parallelle en Gedistribueerde Systemen PGS College in345 Deel 2 Cees Witteveen Parallelle en Gedistribueerde Systemen Faculteit Informatie.
1 Geschiedenis van de Informatica 2011 – 2012 Bart Demoen, Luc De Raedt, Philip Dutré, Erik Duval, Bern Martens, Karl Meerbergen, Sien Moens, Pierre Verbaeten,
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Kwalitatief onderzoek
Sparkle een bewijssysteem voor Clean Maarten de Mol Katholieke Universiteit Nijmegen 11 januari 2002.
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
Informatica Nijmegen1 Informatica Studeren in Nijmegen Subfaculteit Informatica Faculteit der Nat. Wisk. Inf. K.U. Nijmegen KUN.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Software Ontwikkeling Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering donderdag 7/2/2008.
Informatica aan de Universiteit Antwerpen Academische Bachelor en Master.
FRED TRUYEN HANS COPPENS BRUNO VANDERMEULEN Doelstelling  Verantwoord omgaan met informatie op 3 niveaus: Zorgvuldig beheer van informatie Verantwoordelijkheid.
Bijeenkomst September 2015
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Certificering van assetmanagement
GBIF NODES Committee Meeting Copenhagen, Denmark 4 th October 2009 GBIF IPT Vereisten Kyle Braak Developer GBIF Secretariaat.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Schooljaar Juf Inge Maandag, dinsdag en woensdag (om en om). Juf Barbra Woensdag (om en om), donderdag en vrijdag. Juf Lisanne LIO stagiaire.
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Creativiteits- sessie
Creativiteits- sessie
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Welke “wiskundes” zijn er?
Creativiteits- sessie
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
KEUZEVAKKEN ECONOMIE & ONDERNEMEN voorlichtingsavond S. Alibasic
Software Development fundamentals
Jessica van der Zanden Bee-B0t
KeuzeTHEMA “Algoritmiek, Berekenbaarheid en Logica”
1ste bachelor psychologie
Transcript van de presentatie:

1/11 Algoritmen en Complexiteit Programmeerparadigma’s Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering woensdag 27/2/2008

2/11 Algoritmen en Complexiteit: Inhoud week inhoud Uniforme worst-case tijdscomplexiteit, toegepast op sorteeralgoritmen: big-o, big-omega lexicografisch sorteren comparison-based sorteren Modellen: RAM, RASP, TM en de verbanden ertussen. log vs. uniforme complexiteit 7 Subwoord - probleem NP - time en NP - space SAT is in NP - time Reducties: hamiltonian path, colourability Randomized algorithms, Mincut, RP, ZPP

3/11 Werkvorm Klassiek hoorcollege met “theoretische” oefeningen Enkele opdrachten, maar zonder permanente evaluatie Materiaal: Syllabus (uitgewerkte slides) Handboeken: Aho, Hopcroft, Ullman: “The design and Analysis of Computer Algorithms” Aho, Motwani, Ullman: “Automata Theory, Languages and Computation” Examen: Open boek (syllabus)

4/11 Doelstellingen -Basiskennis over tijds-en plaatscomplexiteit: definities en hun motivatie -Complexiteit van een gegeven algoritmen kunnen bepalen -Redeneren over de correctheid van een algoritme -Inzicht verwerven in de samenhang complexiteit - model -Basiskennis complexiteitsklassen -Gebruik van reducties tussen problemen -Kennismaking met gerandomizeerde algoritmen en hun analyse

5/11 Volgtijdelijkheid Vereiste voorkennis: -Enige programmeerervaring, basiskennis algoritmen -Eindige automaten (Talen en Automaten) -Turing machines (Machines en Berekenbaarheid) -Elementaire datastructuren (Gegevensstructuren)

6/11 Kerncompetenties KC1: Analyse en ontwerp++ KC2: Implementatie+ KC3: Onderhoud KC4: Databank KC5: Lokaal netwerk beheer KC6: Support en advies KC7: Communicatievaardigheden KCD1: Formeel denken +++ KCD2: Wetenschappelijk verwerken van data KCD3: Opvolgen technologische ontwikkelingen KCD4: Eigen maken nieuwe technieken+ KCD5: Autonoom en creatief functioneren+ KCD6: Wetenschappelijke basis +++

7/11 Programmeerparadigmas: Inhoud week inhoud theorie 1 Inleiding: de 4 belangrijkste paradigma’s, overzicht Theorie achter het functioneel programmeren ( - calculus): syntax, beta-reductie, alpha-congruentie combinatoren, rekenen in - calculus, lijststructuren reductiestrategieën, normal order types, implementatie Logisch programmeren in PROLOG: de taal, syntax en semantiek unificatie, implementatie Practica: functioneel programmeren in Haskell programmeren in PROLOG

8/11 Werkvorm Theorie: hoorcollege met “theoretische” oefeningen over - calculus Practica: programmeeropdrachten Haskell - Prolog gedeeltelijk permanente evaluatie Materiaal: Syllabus (uitgewerkte slides) Handboeken: Simon Thompson, “Haskell, the Craft of Functional Programming” Adam Brooks Webber, “Modern Programming Languages: a Practical Introduction” Examen: Open boek (syllabus) + programmeeropdrachten

9/11 Doelstellingen -Basiskennis - calculus: geschiedenis en motivatie, werking verband met echte functionele talen -Programmeren in Haskell -Programmeren In PROLOG -Noties van de implementatie van beide

10/11 Volgtijdelijkheid Vereiste voorkennis: -Enige programmeerervaring, basiskennis algoritmen -Basiskennis logica: wff, kwantoren, predicaten -Enkele noties van berekenbaarheid -Elementaire datastructuren Verband met andere vakken; zoals databases, AI?

11/11 Kerncompetenties KC1: Analyse en ontwerp++ KC2: Implementatie+ KC3: Onderhoud KC4: Databank (?) KC5: Lokaal netwerk beheer KC6: Support en advies KC7: Communicatievaardigheden KCD1: Formeel denken ++ KCD2: Wetenschappelijk verwerken van data KCD3: Opvolgen technologische ontwikkelingen KCD4: Eigen maken nieuwe technieken++ KCD5: Autonoom en creatief functioneren KCD6: Wetenschappelijke basis ++