Live: T. rex autopsie in de klas!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vlag Pak elkaars polsen vast. Tenen tegen elkaar.
Advertisements

© Good Hifi 2007 Randen aan de achterzijde monteren Een handleiding.
Maak hier het ontwerp voor de gemeenschappelijke rand boven (later opslaan als Gif, PNG of JPEG) A3 Webontwerp PowerPointbestand voor achtergrond en gemeenschappelijke.
Thema 20 Bewegingsapparaat
Copyright chiropraxie Devriese & Moyson
Kennis maken met biologie
Gewervelde.
Spierwerking als reactie op prikkels
Door: Derk Stroeve en Thijs Botman
Een presentatie van: Pieter de Heer Hillebrand Verkroost René Schoen
7. Spieren en beweging 1.
Spierwerking als reactie op prikkels
Spierwerking als reactie op prikkels
Klik met de linker muisknop voor het volgende scherm
Maxime Alvarez Ruiz Klas 6M 5 maart 2009
Spieren.
Stevigheid en Beweging
Spieren.
Anatomie Deel 2 Les 1.
Warme tijden… …koude tijden naturalis museum onderzoek collectie.
harde feiten: schelpen in de klas
Vraag 1: welke sport wordt weergegeven met dit pictogram:
Inleiding Manuele Lichaamsmassage Schoonheidsverzorging Mevr. Meul
Bureaustoelen zitinstructie In 10 stappen naar de juiste zitinstructie / werkplekinstelling.
Spieren en spierstelsel
Thema 5: Evolutie (en ordening) = biodiversiteit B
Zonder spieren en botten kun je niet ravotten Jacob van der Veen.
Een lichaam bestaat uit en De spieren zitten vast aan de beenderen. De spieren kunnen samentrekken en ontspannen. Zij dienen om ons te laten beenderen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Oefentoets aan einde les 11 Anatomie
Welke twee beenverbindingen zijn beweeglijk aan elkaar verbonden?
Leskaart 1: Geraamte beenverbindingen, fontanellen, bouw gewricht, samenstelling bot, samenstelling skelet, skelet van zoogdieren, verschillende gewrichten.
WORKshop oefentherapie Mensendieck beweegt mensen 26 maart 2011 Miriam Meijerink.
Leskaart 2: Spierballen
Hoofdstuk 3 Paragraaf 3: Blessures. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 3:  Wat zijn blessures?  Bespreken van een aantal blessures aan.
Skelet en spieren. Skelet Ondersteuning Aanhechting Beweging Bescherming Vorming bloedcellen.
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: Skelet en houding. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken opdracht 1 t/m 7  Maken werkblad.
Anatomie op je bord Leren over de anatomie van
Verhip, Waar zijn de knieën van een kip?
Spierwerking als reactie op prikkels
Ons lichaam.
SPieren.
Stevigheid & beweging.
Stevigheid & beweging.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
stevigheid en beweging
Fysiology Anatomie Jan Douma.
Spieren Joska de Kroon.
Spieren Vertel dat we het vandaag gaan hebben over dieren. Maar eerst gaan we iets anders doen namelijk “STUFF”

Help, Er zit een beest in mijn schelp!
Fossielen onderzoeken voor de bovenbouw
Subcutaan injecteren.
Sabrine van Oostrom Osteopaat D.O.-MRO & Fysiotherapeut
Stevigheid en beweging
Intramusculair injecteren
Stevigheid en beweging
Botten, gewrichten en spieren
Stevigheid en beweging
Afsluiting: Hoe zit jij in je kippenvel?
Het passieve bewegingsapparaat
Botten & spieren dwarsdoorsneden van het menselijk lichaam
Paragraaf 4: Dieren bewegen
Fysiology Anatomie Jan Douma.
Soorten Spierweefsel.
Transcript van de presentatie:

Live: T. rex autopsie in de klas!

Live: T. rex-autopsie in de klas Snijpracticum met spullen uit de supermarkt

Introductie Demo Zelf snijden Afsluiting Waar gaat deze workshop over? Doel: laten zien dat je op eenvoudige wijze en op een zinvolle manier kunt werken met dierlijk materiaal in de klas Voordeel: Echter kan het niet Objecten verwonderen Het staat dicht bij de kinderen (bijna iedereen heeft wel eens kip gegeten en dino’s spreken aan) Leren hoe wetenschap werkt

Aanleiding Aanleiding: 1. Vondst T. rex; Naturalis zal in 2016 skelet tonen. Daarom educatieve producten gericht op T. rex, gekoppeld aan onderzoek paleontoloog Anne schulp (avondlezing) 2. Vraag van Karianne van Nibi: snijpracticum voor BO-leerkrachten

T. Rex Autopsy Dit bracht mij op een idee: de T. rex autopsy van national geographic. Dino’s zijn fascinerend voor kinderen. Maar wat weten we nu precies? Hoe zouden ze er uit hebben gezien? Wat nu als je dat echt kan laten zien? Daarbij kun je gebruik maken van manier waarop wetenschappers te werk gaan: als je uit gaat van dezelfde vorm dezelfde functie heeft (en dat zien we overal om ons heen -vb pinguin- en zeeleeuwvin). Kijk naar gelijke vormen en zo zie je wat de functie is. Geldt ook voor vormen in het verleden.

Van T. rex naar … kip? En dus kijken we naar dieren die het meeste lijken op dino’s: vogels, de naaste verwanten van T. rex. Bijvoorbeeld... de kip!

Kip, het meest veelzijdige... Why me? Ja, kip dus. Wil je dino’s snijden in de klas? Neem kip! Kip kan je overal krijgen, kinderen eten het. Je kunt het in de klas meenemen zonder al te veel gedoe en regelgeving. (pas wel op: rauwe kip alleen met latex of dunne plastic handschoenen, vanwege bacteriën die op het vlees kunnen zitten)

Wat is een fossiel…? Vraag: Wat wordt er fossiel, wat niet? Waar hangt dat vanaf? Antwoord: Resten van dieren die snel en permanent worden afgesloten van zuurstof, harde delen, soms holten die dieren achterlaten en die opgevuld raken met mineralen (afdrukken). Wat is fossiel in het bovenstaande plaatje?

Hoe word je fossiel? Dit plaatje illustreert hoe een fossiel zou kunnen ontstaan.

Bijzondere fossielen Soms raken ook de weke delen van dieren ‘gevangen’ en krijg je net iets meer te zien van het verleden. Zoals veren van dino’s! Wetenschappers wisten al dat vogels en dino’s dicht bij elkaar stonden, maar nu bleken dino’s ook nog veren te hebben gehad! Dus dat brengt ons weer bij de kip. Zijn dino’s toch kippiger dan we dachten!

T. rex… in mijn lesprogramma? Wereldorientatie: Vorm en functie (41, verdiepend) bouw en functie van het skelet overeenkomsten en verschillen in bouw van mens en (zoog)dier verschillen tussen mens en (zoog)dier in voortbeweging Opmerking: in huidige kerndoelen BO staat niets over leven in het verleden, dan wel over fossielen. Maar wel over spieren en botten.

T. rex… in mijn lesprogramma? Natuur & Duurzaamheid: Beweging (66, 69) Vorm en functie (37) Fossiel (140,141, 142, 143, 144,145, 146) Anders is het in de leerlijn van Biologie Plus. Daarin wordt ruim aandacht besteed aan het verschijnsel fossiel, het ontstaan ervan, over de relatie tussen vorm, functie en de invloed van de omgeving.

Big Five 2. echt 3. onderzoekend 1. verwonderend 4. relevant Verwonderend: je kunt het verband laten zien tussen kip en dino’s Echt: echte kip, echter kan het niet Onderzoekend: je ontdekt samen met kinderen de anatomie van de kip (mits je open vragen steld) Relevant: kinderen kennen kip als voedsel. Nu leggen ze het verband tussen vlees en dier Wetenschapswijs: je haalt bewijs uit echt materiaal, door goed te kijken en te beredeneren wat je ziet. 5. wetenschapswijs

Drumstick Eerst kijken: Maak groepjes van twee Kijk onder het doekje Beschrijf wat je ziet.

Drumstick Vragen: Waar zit de poot aan het lichaam vast? Waar zit de voet? (wat is onder en boven?) Wat valt je op aan de huid? >>schubben, kippenvel

Drumstick Dan snijden: Snij en stroop de huid af van de spieren Snij de huid los aan de onderkant (de enkel) Wat zie je? Opmerking: in huidige kerndoelen BO staat niets over leven in het verleden, dan wel over fossielen. Wel over het ontstaan van de huidige Nederlandse landschappen, waaruit je kunt afleiden dat Nederland er eerder anders heeft uitgezien. Er zijn wel verbanden te leggen naar het curriculum, maar dan eerder als verdieping of met een indirecte koppeling (zoals in het laatste geval).

Drumstick Vragen: Waar zit de bovenkant? Waar zit de knie, de enkel, het dijbeen, de kuit? Wat is spier en wat is pees? Voel je verschil? Trek er aan! Waar zitten de spieren aan vast? Waarom is dat handig?

Vergelijk met T. rex...

Drumstick Verder snijden: Snij de spieren los van het bot Schraap het bot helemaal schoon Wat zie je?

Drumstick Kijken: Wat valt je op? Vergelijk de botten met die van een mens Wat is hetzelfde en wat is verschillend? Wat zie je?

Vergelijk met T. rex...

Kipvleugel Eerst kijken: Beschrijf wat je ziet. Bepaal welk deel aan het lichaam zit Vergelijk de vleugel met je eigen arm Wat is hetzelfde? Wat verschilt?

Kipvleugel Dan snijden: Snij de huid los van de spieren (van de schouder naar de vleugelpunt) Stroop de huid af van de spieren Bekijk het resultaat. Wat zie je? Opmerking: in huidige kerndoelen BO staat niets over leven in het verleden, dan wel over fossielen. Wel over het ontstaan van de huidige Nederlandse landschappen, waaruit je kunt afleiden dat Nederland er eerder anders heeft uitgezien. Er zijn wel verbanden te leggen naar het curriculum, maar dan eerder als verdieping of met een indirecte koppeling (zoals in het laatste geval).

Kipvleugel Vragen: Waar zit de bovenkant? Waar zit de elleboog, de pols? Waar zitten de triceps en de bicep? Welke spieren helpen bij het strekken? Welke spieren helpen bij het buigen? Trek aan de spieren en kijk wat er gebeurt!

Vergelijk met T. rex...

Kipvleugel Verder snijden: Snij de spieren los van de botten Schraap de botten helemaal schoon Beweeg de botten en kijk hoe ze scharnieren

Kipvleugel Kijken: Wat valt je op? Vergelijk de botten met die van een mens Wat is hetzelfde en wat is verschillend? Wat zie je?

Vergelijk met T. rex...

Nog vragen...? ?

Voor straks op school? Om mee te nemen: Prints snijvoorbeelden Prints vergelijkende anatomie Print van het bottenbeest

Online gastles Naturalis 2. echt 3. onderzoekend 1. verwonderend 4. relevant 5. wetenschapswijs

Bottenbeest

Resultaten

Interessante links Gratis lesthema van Blink over T. tex: http://www.grenzeloos.nl/trex-projectthema/ Informatie over T. rex http://www.naturalis.nl/nl/thema/t-rex/