Hoorcollege 1 Inleiding en Sensatie en Perceptie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dr. Wilbert Linnemans Human Sense Consultation
Advertisements

Over consumenten, gedrag en marketing
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Stromingen binnen de Psychologie
Model-leren.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Ontwikkeling en de basisschool
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Ontwikkeling van het jonge kind
Modellen en Stromingen
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Groepsdynamica.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Modellen en Stromingen
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Sheets: Kamer: ML
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
Thema groepsdynamica deel 1
Psychologieles 11 lesweek 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Gedragsproblemen en stoornissen
Wat is maatschappijleer?
Agressie Les 2.
Schoolbrede leerlingbegeleiding
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Hoorcollege 1 Inleiding en Sensatie en Perceptie CMV Psychologie Hoorcollege 1 Inleiding en Sensatie en Perceptie

E-mail: i.s.nojoredjo@hro.nl Sheets: www.med.hro.nl/nojis Kamer: ML. 3.333 Facebook https://www.facebook.com/groups/CMVpsychologie2015/

Vandaag Inhoud module Inleiding psychologie H1 psychologische stromingen H2 Sensatie en Perceptie

Wat is psychologie?

Psycho-logie Psyche Logos Geest Studie  Griekse letter Psy

Psychologie is de wetenschap van het gedrag en de psychische processen

Psychologie is de wetenschap van het gedrag en de psychische processen Wetenschap volgens de van Dale het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels waarmee verdere kennis verkregen kan worden (regels kunnen bestaan uit wetten, theorieën, hypotheses en systemen)

Gedrag = observeerbaar Psychologie is de wetenschap van het gedrag en de psychische processen. Gedrag = observeerbaar

Psychologie is de wetenschap van het gedrag en de psychische processen NIET direct observeerbaar Beleving Emoties Ontwikkeling

Psychologie is NIET (of is alles) Psychiater heeft geneeskunde gestudeerd, is arts schrijft pillen voor (anti-depressiva, anti-psychotica)

Verplichte Literatuur Boek Psychologie De Essentie, Zimbardo, Weber, Johnson Uitgever: Pearson Education ISBN 978 90 430 19828 Artikel Keenan, T. (2000) An Introduction to Child Development. Hoofstuk 1  Te verkrijgen op: http://www.sagepub.com/upm-data/25513_Silberfeld___Chapter_One.pdf “We shouldn’t teach great books, we should teach a love of reading” - BF Skinner

Colleges Hoorcollege Bereid je voor door de literatuur te bestuderen → zie studiehandleiding Slides van tevoren op mijn site Niet elke bladzijde van het boek wordt behandeld in college: ZELFSTUDIE Werkgroep 1 Verdiepingsopdrachten – directe link naar hoorcollege en literatuur Werkgroep 2 onderzoeksopdrachten – elke week een facet van de mens, eigen leervragen. Wordt afgesloten met een eindpresentatie “Don't become a mere recorder of facts, but try to penetrate the mystery of their origin” - Ivan Pavlov

Toetsing Er geldt een inspanningsplicht bij de werkcolleges Bij afwezigheid wordt in overleg bepaald hoe aan de inspanningsverplichting kan worden voldaan Toetsnaam   School/ Thuis Toetsvorm Toetsduur Weging (%) Tijdstip schooltoets Meerkeuze vragen School mc X 100 min 100% 10 1

Wekenschema Week Werkvorm / Tijdsduur Onderwerp/Thema Voorbereiding/   Onderwerp/Thema Voorbereiding/ Opdrachten Boek en aanwijzingen 2 Hoorcollege Inleiding/sensatie/perceptie Lezen H 1 en 2 Boek Psychologie de essentie Werkcollege 1 Presentatie collage/powerpoint psychologische perspectieven Boek Psychologie de essentie + 2 andere bronnen Werkcollege 2 De subjectieve mens; Ik zie, ik zie wat jij niet ziet… Onderzoeksopdracht 1 Verschillende bronnen 3 Leren/sociale psychologie Lezen H3 en 9 Impliciet leren, autoriteit, conformisme, macht Film en discussievragen Film ‘the heist’ discussie-stellingen De slechte mens; bystander effect Onderzoeksopdracht 2 4 Geheugen/denken Lezen H 4 en 5 Het collectieve geheugen of internetmeme Onderzoekje of opdracht Artikel en mini-onderzoek De goede mens; empathie Onderzoeksopdracht 3 5 Emotie, motivatie, stress en gezondheid Lezen H 6 en 7 Stress-index test De mooie mens; cultuurgebonden schoonheidsidealen Onderzoeksopdracht 4 6 Persoonlijk/gedrag in groepen Lezen H 8 en 10 Persoonlijkheid/ kwaliteitenspel Persoonlijkheidstests De unieke mens; Persoonlijkheid in verschillende culturen Onderzoeksopdracht 5 7 Aangeboren, aangeleerd of beiden? Deel 1 Lezen Artikel Artikel levensloop theorieën Nature/nurture Film over tweelingen en discussievragen Link naar film De Oermens; de evolutie van de mens Onderzoeksopdracht 6 8 Angeboren, aangeleerd of beiden? Deel 2 Lezen artikel Eigen levensloop bekijken en weergeven De onderzoekende mens; eindopdracht verdieping Onderzoeksopdracht 7 9 RESPONSIEcollege Vragen voor responsiecollege 1 week van tevoren mailen ALLE LITERATUUR Responsiecollege/proeftoets De Presenterende mens 20 min per groep Engelstalige bronnen 10 TOETS

Competentie Competentie 1. Verkennen, onderzoeken, analyseren Kerntaak 1.1. Verkent en analyseert de situaties en achtergronden van diverse klanten: individuen, groepen, organisaties en samenlevingsverbanden. Prestatie-indicator 1.1. niveau 1. Kent de manieren en bronnen om de persoonlijke en sociale kenmerken van de doelgroep te analyseren “Om anderen te begrijpen moet je eerst jezelf leren kennen” - onbekend

Onderwerpen  

Maar wat leer je nou echt... Jezelf kennen Kritisch denken Open blik te hebben Empathischer te zijn Minder snel te oordelen Nieuwe ‘taal’, grotere woordenschat

Geschiedenis: Griekse filosofen 400 BC Socrates, Plato, Aristoteles, Hippocrates Emoties, waarnemingen en perceptie Geen onderzoek, alleen beschrijvingen

vier temperamenten

Frenologie 18e eeuw

De eerste ‘psycholoog’ 19e eeuw Wilhelm Wundt Structuralisme Introspectie Eerste Experimenten 1879 Psychologie is eigenlijk een redelijk nieuwe wetenschap in vergelijking tot bijv natuurkunde, geneeskunde. Wundt richtte het eerste laboratorium op met als doel de elementaire structuren van de geest bloot te leggen Voorbereiden op de volgende dia: omschrijf wat zie je?

Verschillende psychologische perspectieven van de psychologie Hoe kijken zij naar de mens? Biologisch perspectief Cognitief perspectief Behavioristisch perspectief Whole-person perspectief Ontwikkelingsperspectief Socio-culturele perspectief

Biologische psychologie ‘Alles is aangeboren, genen, hormonen, zenuwstelsel en hersenprocessen’ hersenactiviteit, genonderzoek, hormoonhuishouding, geneeskunde Verschillen tussen mensen door erfelijke aanleg en (ontregelde) biologische processen

Evolutionaire psychologie “De mens is het product van jarenlange evolutie” Darwin Evolutietheorie; natuurlijke selectie Verschillen tussen mensen door aanpassing aan de omgeving, dat is het begin van verandering

Cognitieve psychologie ‘Het begint met een gedachte’ Brein als computer ABC-schema (Activating events, Beliefs, Consequences) Verschillen tussen mensen ontstaan doordat iedereen andere denkschema’s heeft en de wereld op hun eigen manier interpreteert

Psychodynamische psychologie ‘Een mens wordt gestuurd door aangeboren driften en lusten.’ Freud, Erikson, Marcia Es-Ich-Uberich (OF Id-Ego-Superego) Verdedigingsmechanismen Problemen ontstaan door ego-zwakte, onderdrukte innerlijke driften, onverwerkte trauma’s Overdracht: In de behandeling is het soms nodig gevoelens buiten de behandeling, uit het verleden, over te dragen naar de therapiesituatie

Humanistische psychologie ‘Elk mens heeft de behoefte en kracht zich te ontplooiien’ Rogers, Maslow Zelfactualisatie, congruentie zelfbeeld en ideaalbeeld Niet gericht op problemen, maar op coping Verschillen tussen mensen door (in)congruentie zelfbeeld en ideaalbeeld, mogelijkheid tot zelfactualisatie, en is ter interpretatie van het individu

Behavioristische psychologie ‘Gedrag is aangeleerd’ Klassiek conditioneren (Pavlov, Watson) Operant conditioneren (Skinner) Modelling; observational learning (Bandura) Gaat over waarneembaar gedrag. Emotionele problemen worden gezien als gedragsproblemen Verschillen tussen mensen is een product van eerdere ervaringen en aangeleerd gedrag

Socio-culturele psychologie “Mensen zijn sociale dieren, en hebben interactie met de omgeving” Mens en omgeving Cultuur Verschillen tussen mensen is een product van sociale en culturele achtergrond

PAUZE

“Er is geen waarheid, alleen perceptie” - Gustav Flaubert

Van stimulatie naar perceptie Kijken doe je met je ogen, zien met je brein illusie

Sensatie en perceptie Perceptie – wat zie je? Hoe zou je dat omschrijven? Verschil tussen observeren en interpreteren

Sensatie en perceptie Perceptie – wat zie je? Hoe zou je dat omschrijven? Verschil tussen observeren en interpreteren

Sensatie en perceptie Perceptie – wat zie je? Hoe zou je dat omschrijven? Verschil tussen observeren en interpreteren

Sensatie en perceptie Perceptie – wat zie je? Hoe zou je dat omschrijven? Verschil tussen observeren en interpreteren

Sensatie en perceptie Perceptie – wat zie je? Hoe zou je dat omschrijven? Verschil tussen observeren en interpreteren

Sensatie en perceptie Perceptie – wat zie je? Hoe zou je dat omschrijven? Verschil tussen observeren en interpreteren

Sensatie en perceptie Perceptie – wat zie je? Hoe zou je dat omschrijven? Verschil tussen observeren en interpreteren

Sensatie en perceptie

Perceptie = sensatie + interpretatie

Wie is dit?

Welke neus is van Tom Cruise?

Bottom-up vs Top-down Kijk naar het plaatje Wie is dit?

H2 Sensatie en perceptie ZELF ERVAREN!!

Volgende week Ruimte om vragen te stellen over H1 en H2 H3 Leren en H9 sociale psychologie WERKCOLLEGE HANDLEIDING MEENEMEN!!