Opzet van de les 1.Bespreken van jullie vragen 2.Overzicht ontwikkeling vanaf eind 19 e eeuw 3.Debatteren over denkbeelden 4.Casussen 5.Volgende week.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Opkomen voor jezelf.
Gemaakt door Odessa koorevaar
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Louis.
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Afspraak Heb je morgen soms ook een afspraak met de tandarts ?
Woorden en tijd.....
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Jack ging met z'n vriend Bob skiën. Ze namen Jack's busje en reden noordwaarts. Nadat ze enkele uren gereden hadden kwamen ze in een verschrikkelijke sneeuwstorm.
De Schepping. En toen zei God: Adam, Ga naar de vallei...
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Hij laat de ingreep doen en verlaat overgelukkig het ziekenhuis.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Een verhaal om te onthouden
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Anne Frank.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Wie durft te zeggen dat vrouwen ook niet in staat zijn om technische problemen van een auto te herkennen?
EEN VERRASSING KRIJGEN
Antwoord op vraag SOPO1-4
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Drie echtparen willen toetreden tot een kerk.
Wie is de baas?.
Push for life!. Een man was ‘s nachts aan het slapen toen zijn kamer plots verlicht werd en God hem verscheen. De Heer zei hem dat hij een opdracht had.
Godsdienst 1 1.
Ken je me niet meer?.
Dat is pech hebben hé
Jongen van twaalf Op de drempel Op de drempel tussen kind en volwassen tussen kind en volwassen ontdekken wie je bent ontdekken wie je bent Jezus van twaalf,
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
Leven na de dood.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
Interpreteren van data
In die tijd kondigde keizer Augustus aan dat alle mensen zich moesten laten inschrijven in de stad van hun familie.
Met handen en voeten geloven 1
Een liefdesgeschiedenis
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Jezus roept de leerlingen
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Spreuken: De nederige wijze.
Uitleg persoonsvorm (pv)
DE POSTBODE.
Kinderen
Onze doelen en visie in beeld
Preek 1 Koningen 17: Louis Hersent
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
‘Mixed up piles’.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Methodiek: Plancyclus
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
Een pastoor van een klein dorpje komt erachter dat Marietje zwanger geworden is (van hemzelf) !
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Myrna, een 5-jarig meisje werd gezien wegens een recente uitspraak aan moeder: ‘papa zit aan mijn plassertje’. Anamnese en lichamelijk onderzoek vertoonden.
Dat zeg ik Gamma Drie echtparen,een bejaardeen van middelbare leeftijd en een netgetrouwd stel willen toetreden tot een kerk. De priester vertelt: "We.
Vorige keer sprak Jan over: Waarom is de geest uitgestort? We zijn gekocht met een doel. God wil door jou heen zijn vrucht aan de volkeren geven.
Hoeveel hou je van haar... ? Als je een vrouw bent, ben ik zeker dat dit je zal interesseren... En ben je een man, dan ken je zeker een vrouw die echt.
Transcript van de presentatie:

Opzet van de les 1.Bespreken van jullie vragen 2.Overzicht ontwikkeling vanaf eind 19 e eeuw 3.Debatteren over denkbeelden 4.Casussen 5.Volgende week

Vragen van jullie: -Begripsvragen: wat begreep je niet in de tekst? -Kritische vragen: een vraag die bepaalde vooronderstellingen van de schrijver ter discussie stelt. -Toepassingsvragen: “Achterhuis zegt dat.... In de praktijk heb ik dat ook meegemaakt. Wat betekent dat voor de praktijk?

Historisch overzicht van denkbeelden: (in willekeurige volgorde): Marktdenken (neo-liberaal / kapitalistisch) Paternalistisch (christelijk mensbeeld) Civil Society – WMO – ‘Eropaf’ Emancipatoir (marxistisch) Anti-professioneel (Foucault)

Documentaire ‘Vrijheid, Gelijkheid, Broederschap’ Vrijheid gelijkheid broederschap: Vrijheid

Paternalisme (‘er bovenop’): christelijk mensbeeld pionierende vrouwen in sociaal werk beschaving bijbrengen opvoeden betuttelen, controleren, disciplineren (maar ook: compassie! Geen enkele tijd is alleen maar paternalistisch of liberaal)

Emancipatoir (‘er naast’): Herman Milikowski losmaken van het bevoogdende structuur is de oorzaak, niet het individu aanpassingsparadigma (bestaat nog steeds!) democratisering en autonomie publiek en privé gescheiden (privacy)

Marktdenken / kapitalisme (‘ieder voor zich’ / ‘afstand’): eigen verantwoordelijkheid: willen = kunnen effectiviteit en efficiëntie aanbod creëert vraag zakelijker autonomie en zelfontplooiing (Ratelband) decentralisatie en schaalvergroting

Anti-professionalisering: Hans Achterhuis Michel Foucault De professional is niet deskundiger of beter in staat te helpen, maar oefent vooral macht uit!

Civil Society – WMO (‘er op af’) tussen markt en staat normatieve professionalisering

Casussen: welke houding is het beste? Marlies is maatschappelijk werkster en heeft veel contact met jongeren die ze individueel begeleidt. Willem (17 jaar) is één van die jongens. Hij vertelde Marlies onlangs in vertrouwen dat hij heeft ingebroken in de buurt. Dat had hij in het verleden wel vaker gedaan. De laatste tijd ging het juist zo goed. Marlies neemt vanuit haar functie deel aan het buurtnetwerk ‘Preventie’. Aan dit netwerk nemen ook de politie, onderwijs, een huisarts en een wijkverpleegkundige deel. Eén keer in de maand komen ze bij elkaar en bespreken signalen uit de wijk. Vervolgens wordt er per keer afgesproken wat er met de betreffende signalen gebeurt. Tijdens de bijeenkomst van dit buurthuisnetwerk komt de inbraak ter sprake, waar Willem bij betrokken was. Wat moet Marlies doen, wel of niet vertellen wat Willem haar in vertrouwen heeft meegedeeld? Marlies heeft twee handelingsalternatieven: Zij vertelt dat Willem deze inbraak heeft gepleegd. Zij vertelt niet dat Willem deze inbraak heeft gepleegd.

Casussen: welke houding is het beste? “Ik ben Marian en werk als groepsleidster in een medisch kinderdagverblijf. Ik maakte onlangs het volgende mee. Johan is een jongetje, dat opvalt omdat hij zo gehoorzaam en bangelijk is. Hij struikelt vaak en aanvankelijk dacht ik dat dat verklaarde waarom hij zo vaak blauwe plekken had. Zijn moeder zei ons dat we hem streng moesten aanpakken. Als zij het groepsverblijf binnenkomt, kruipt Johan vaak bij de hoofdleidster op schoot of klampt zich aan mij vast. Vanaf het begin voelde ik intuïtief dat Johan en zijn moeder niet zo gemakkelijk met elkaar omgingen als andere kinderen en hun moeders. Toen ik met de hoofdleidster daarover praatte, reageerde ze nauwelijks. Ze zei dat het een ontwikkelde vrouw is die veel over opvoeding weet. Dat maakte me nog onzekerder. Wat moest ik met die verdenking van kindermishandeling? Mijn vriend vond dat ik me maar wat inbeeldde. ‘Je werk is al moeilijk genoeg: bemoei je er maar niet mee. Laat die verantwoordelijkheid maar bij de hoofdleidster. Wie weet wat je je anders op de hals haalt.‘ Een vriendin reageerde heel anders: ‘Dat kind kan niet voor zichzelf opkomen. Daar ben jij als volwassene voor. Het is jouw verantwoordelijkheid om te onderzoeken of hier iets aan de hand is.’ Ze verwees me naar het Bureau Vertrouwensarts. Wat moet ik doen?”

Casussen: welke houding is het beste? Ik ben Thea Hofman, woonbegeleidster in een wijkcentrum van een grote stad en maakte het volgende mee: 'Meneer Van de Berg, een man van 42 jaar, leeft in een toenemend isolement. Hij veroorzaakt veel overlast door vervuiling en lawaai laat op de avond. Hij is stevig aan de drank. Ook is hij is al eerder opgenomen geweest in de GGZ. Hij heeft geen familie en nauwelijks vrienden. De buren pikken de vervuiling niet langer en bellen steeds vaker naar de politie. Zij wijzen op de stankoverlast en menen dat er brandgevaar is. Ik ben bij hem aan de deur geweest, maar hij wil mij niet binnenlaten. “Waar bemoei je je mee?” zegt hij en gooit de deur weer dicht. Wat moet ik doen? Mag ik in zo’n situatie met dwang of drang ingrijpen, eventueel samen met de politie? Aan de ene kant heeft hij recht op zelfbeschikking en bepaalt hij zelf of hij hulp van mij accepteert. Aan de andere kant heb je het belang van de buren. Die klagen terecht.”

Casussen: welke houding is het beste? José is groepsleidster in een instelling voor jeugdzorg. Op een dag belt Nel, een moeder van een meisje dat in de instelling verblijft. Nel zegt dat Harry, haar maatschappelijk werker, haar heeft gevraagd mee te gaan naar een voorlichtingsavond over opvoedingsproblematiek. Harry heeft gezegd haar die avond op te halen en weer thuis te brengen. Hij vroeg ook of ze het leuk vond om vooraf samen een hapje te eten. Nel zegt dat zij erg bang is dat Harry meer van haar verlangt, maar er niet over durft te praten met Harry. Zij wil hem niet kwetsen. Nel vraagt José hier niet over te praten met Harry, ze wil het alleen even kwijt.

Volgende week: Lees: Richard de Brabander: “Van gedachten wisselen” Richard de Brabander: “Wie wil er nou niet zelfredzaam zijn?” NEEM EEN VRAAG MEE NAAR HET COLLEGE